Det heter ofta att alla numera spelar in hemma. Att detta inte stämmer blir uppenbart när Musikindustrins Lars Nylin sammanställt en guide till landets många sessionstudior. Branschhistoriska klenoder sida vid sida med nykomlingar. Och inte minst en återstartad klassiker.
”Nuförtiden spelar alla in hemma”.
Det uttalandet har vi alla hört så ofta att det smyger sig in känslan att det faktiskt är så. Att Spotifys VD Daniel Ek har den bilden blev uppenbart när han i somras sa att ”skapandet är i dag nästan gratis”. Ek fick kritik för detta ur flera perspektiv. Men en vinkel glömdes faktiskt ofta bort: åtskilliga använder även 2024 bevisligen professionella studior för inspelningar, inget som precis är gratis.
Allt från små lådor utan fönster till stora sessionstudior av den gamla old school-sorten. Det vill säga studior med rejäla sessionrum där ett komplett band kan spela samtidigt medan vokalist och trummis finns i separata bås och producenten övervakar allt hukad över ett mixerbord, avskild från musikerna av ett gigantiskt fönster. Åtminstone är det historiskt den gängse bilden av en sådan studio. Från mellankrigstidens Kungsgatan 8 och biografen Gnistan över Metronome och Europafilm fram till att sessionstudior blev en självklarhet från 1970-talet.
Korrekt: med 80-talets Portastudior, 90-talets Logic och nuets GarageBand har alltmer av musik kommit att spelas in hemmavid under senare decennier. Även många av dagens fixstjärnor har inlett så. Det mesta av exempelvis hiphop och electro blir till så.
Men även nu är det ett stort antal som vill åt sessionstudions fördelar. Inte minst större sättningar gör det helt enkelt nödvändigt, men även akter som mycket väl kunde hållit till hemma i sovrummet väljer något av de många sessionstudioalternativ som finns runt om i landet, minst för någon del av processen.
Leif Andersson, ordförande för de svenska ljudteknikernas intresseorganisation SSES säger om studiornas allmänna läge 2024:
– Läget för sessionstudios reflekteras i de stora förändringarna som skett inom musikproduktion under de senaste decennierna. Teknikens framsteg och tillgängligheten av prisvärd inspelningsutrustning har gjort det möjligt för fler att skapa och släppa musik från hemstudios, vilket har lett till en explosion av nytt material. Dock har denna tillgänglighet också resulterat i att kvaliteten på releasat material varierar kraftigt. Traditionella studior, med sin överlägsna akustik och professionella utrustning och inte minst stora kunskap, erbjuder en teknisk kvalitet som är svår att matcha i en hemstudio, även om undantag finns.
Hur har studiorna själva mött detta?
– För att möta konkurrensen från hemstudios och stärka sin position kan traditionella studios specialisera sig på områden där de har en tydlig fördel, som exempelvis tekniker som kräver ny kunskap och stora investeringar, inspelning av stråkar, blås och slagverk m.m. i akustiskt optimerade rum. De kan också skapa inspirerande miljöer som främjar kreativt arbete och erbjuda hybridlösningar som kompletterar hemstudioarbete.
Att det finns framtidstro märks i citaten härintill och på listan. Från Malmö i söder till Kiruna i norr finns åtminstone hundratalet studior som passar in mer eller mindre på den lätt nostalgiska studioskildringen ovan. Där finns välbekanta, ibland gamla namn; som Atlantis i Stockholm, sjösatt 1959 av skivbolaget Metronome, Soundtrade i Solna, Tambourine i Malmö, Svenska Grammofonstudion i Göteborg, liksom, för att bara ta en ute på landet, Silence Studio i Koppom. Men även många som inte ens den mest branschinsatta känner till.
På listan finns också namn som kanske får vissa att rycka till. Och som i sig associerar till positiva tider för fenomenet sessionstudior.
Ett är Immersive i Skärmarbrink i södra Stockholm som också illustrerar denna artikel. I lokalerna som allra först rymde skivbolaget EMI:s studio fanns för några år sedan Baggpipe. För fem år sedan var den studion nedläggninsghotad men räddades av bland annat en stor namninsamling. I dag heter den Immersive, stiliserat IMRSV. Där säger Willem Bleeker om studions verklighet 2024:
-IMRSV tog över den gamla EMI-studion för tre år sedan och har sedan dess genomfört en omfattande renovering av lokalerna samt uppdaterat alla studior med den senaste tekniken. Vi har även startat ett skivbolag och förlag där vi regelbundet släpper musik, varav mycket spelats in på IMRSV. Med en särskild satsning på fyra certifierade Dolby Atmos-studior och ett strategiskt partnerskap med Dolby Europa, har vi etablerat oss som Skandinaviens ledande aktör inom Atmos- och Spatial Audio-mixning och produktion. Samarbetet med Dolby, som bland annat inkluderar projekt som Abbas nyutgåva av Waterloo, har gett oss värdefull erfarenhet och fördjupat vår kompetens. Vi erbjuder Dolby Atmos-mixar för en mängd internationella skivbolag och har även haft nöjet att arbeta med artister som Kendrick Lamar och Lil Nas. Dessutom har vi en stark tradition av stråkinspelningar. Vi söker alltid efter nya samarbeten och välkomnar alla idéer, stora som små, till IMRSV.
Studio Bohus var en legendarisk studio i Kungälv där namn som Tomas Ledin och Magnus Uggla spelade in. Den återuppstår nu på Utmarksvägen i Kungälv sedan de två studioägarna Thomas ”Plec” Johansson och Oscar Nilsson gått samman och tagit över lokaler som agerat MC-klubb och kontor.
– Det blev det perfekta tillfället att gå ihop under samma tak, säger duon, som är startklara efter att ha rensat ut spåren efter den MC-verksamhet som höll till i studion i många år.
Faktum är att det blir första gången som studion även officiellt heter Studio Bohus, under studions första era var det bara något som användes i branschens folkmun. Nu blir den åter ett exempel på en verksamhet som varit central i musiken i över 100 år och inte tycks försvinna med den digitala eran.
*
Några röster:
Linn Fijal, Senior inhouse engineer & studio manager, RMV Studio
Atlantis, vi, Riksmixningsverket, Soundtrade, Tambourine etc. Svenska Grammofonstudion har gjort sina bästa år de senaste två åren. När man tittar på skivor som går bra har de oftast passerat en större studio i något skede av processen, så jag är positiv. I veckan har vi haft Albin Lee Meldau och Arvid Neros nya projekt The Magnolia inne. Vi håller på att färdigställa en ny version av Bara om min älskade väntar med Nationalteaterns Rockorkester och snart är Thomas Stenström tillbaka för ny albuminspelning i september.”
”Vi upplever att studioverksamheten växer tack vare en ökad efterfrågan på professionell inspelning, mixning, mastering och främst Dolby Atmos-mixning. Trots en bredare tillgänglighet av datorer och heminspelningsutrustning, söker sig artister, musiker, skivbolag och producenter till mer etablerade studios för att fånga det mänskliga och autentiska i musiken, något som kräver erfarenhet, utrustning, och en professionell studiomiljö. Sedan etableringen 1969 och den ständiga satsningen på kompetens, utrustning och avancerad teknik, särskilt nu inom Dolby Atmos, försöker vi positionera oss som en ledande studio, där vi utmanar gränserna och tekniken inom vårt fält. Det är just kombinationen av expertis, samarbeten och teknisk innovation som gör, inte bara vår utan, många svenska studios mer relevanta än någonsin ur såväl ett nationellt som internationellt perspektiv.”
David Myhr, låtskrivare, artist, utbildningsledare, samt artikelförfattare om låtskrivande för Studio.se.
”Jag kan inte tänka mig annat än att det kommer att fortsätta att finnas behov av studios som klarar av att husera ett helt band som spelar tillsammans. Med allt vad det innebär. God medhörning, bra separation (när man vill det) samt vettig akustik. Den inspirerande och kreativa arbetsmiljö som uppstår när man spelar ihop samtidigt i ett rum är svårslagen. Alla musiker påverkar varandra i realtid och man får blixtsnabbt återkoppling på vad man åstadkommit och man kan direkt ta nya, djärva, kreativa grepp på helheten i stundens hetta. Detta i stället för att sitta i foträta Birkenstock ensam i ett rum vid en DAW och göra ett overdub i taget. Åtminstone tror och hoppas jag att många satsar på att jobba i en ”riktig” studio” under i alla fall delar av produktionen, typ när man lägger grunder osv. Att det tråkigt nog skett en sådan utgallring som det gjort borde ju rimligen betyda att de få som finns kvar får stor efterfrågan. Heja sessionstudiornas framtid!”
*
Studior:
RoastingHouse, Malmö
http://roastinghouse.com/pages/about-us/
Gula Studion, Malmö
Tambourine, Malmö
https://www.tambourinestudios.com/
In-discourse, Malmö
Studio Möllan, Malmö
AGM, Vallarum
https://www.youtube.com/playlist?list=PL9F8549419DAFE35B
The End, Lund
Sweetspot, Harplinge
Folkhemmet, Unnaryd
https://www.facebook.com/Folkhemmetunnaryd/
Pama, Kristianopel
https://se.linkedin.com/company/pamastudios
Luvehult, Läckeby
https://www.luvehultrecords.se/
Skogen studio, Österbymo
Studio Skogsbacka, Norsholm
https://www.instagram.com/studio_skogsbacka/
Studio Lyckan, Normlösa
https://www.facebook.com/studiolyckan/?locale=sv_SE
Studio mega, Varberg
Nilento, Göteborg
Nacksving, Göteborg
Epidemin, Göteborg
Svenska Grammofonstudion, Göteborg
http://www.svenskagrammofonstudion.com/
Studio Bohus, Kungälv
Spinroad, Lindome
https://www.spinroadstudios.com/#home
033, Borås
https://www.nolltrettiotre.se/
Nordic Sound Lab, Skara
https://www.facebook.com/NordicSoundLab
Sandkvie, Visby
https://www.facebook.com/sandkvie
Studio Fredriksson, Mjölby
https://www.studiofredrikson.com/
Studio Underjord, Finspång
https://studiounderjord.com/about
Skyline, Eskilstuna
https://www.skylinestudios.se/
Kingside, Gnesta
https://www.kingside.se/contact/
Lövholmen Studio, Tumba
https://www.facebook.com/lovholmenstudio/
Kassmyra Country, Tumba
https://www.instagram.com/kassmyra.country/
Yardhouse, Tullinge
A6 Sound, Stockholm
https://www.facebook.com/a6sound/
Atlantis, Stockholm
Immersive, Stockholm
https://www.immersivemusicgroup.com/
Gig, Stockholm
Seven Studios, Stockholm
https://www.instagram.com/sevenstudios.se
Studio Gröndal, Stockholm
https://studiogrondahl.se/?lang=sv
Rymden, Stockholm
https://www.facebook.com/studiorymden/
Skutan, Stockholm
https://www.facebook.com/studio.skutan
RMV, Stockholm
Durango, Stockholm
https://www.facebook.com/durangorecording/
Ingrid, Stockholm
https://www.ingridstudios.com/
Sonika, Stockholm
Rub-a-dub, Stockholm
Stureparken, Stockholm
https://www.stureparkenstudio.com/
Stim Music Room, Stockholm (för Stimanslutna)
https://www.stim.se/sv/artiklar/stim-music-room
The Node, Stockholm
Dustward, Stockholm
Dubious, Stockholm
https://www.dubious.se/
Ramtitam, Stockholm
Soundtrade, Solna
https://www.soundtradestudios.com/
Solna Sound Recording, Solna
https://www.facebook.com/solnasoundrecording/
Leva Studios, Spånga
Edsbacka Rosteri, Sollentuna
Roth Händle, Sollentuna
https://www.facebook.com/RothHandleStudios/?locale=sv_SE
NOX, Järfälla
https://www.facebook.com/noxstudios.se/?ref=hl
KMR, Uppsala
https://killandermusicrecords.com/
Plywood, Hallsberg
https://playwoodproductions.blogspot.com/
Fascination Street, Örebro
https://www.fascinationstreet.se/
Studio Västerås, Västerås
https://www.studiovasteras.se/
Tilt, Enköping
https://www.tiltrecordings.com/
Silence, Koppom
Isby, Fjärdhundra
https://isbyrecording.se/studio/
Valley Sound, Borlänge
https://www.facebook.com/valleysoundstudioblg/
Omnivox, Borlänge
Slowbeat, Gävle
https://www.facebook.com/groups/43915435785/
Ljudlagret, Gävle
https://www.ljudlagret.se/studion
The Overlook, Gävle
Hellquarters, Järvsö
https://www.facebook.com/Hellquarters
Nevo, Sundsvall
Tonteknik, Umeå
https://www.facebook.com/tonteknik.se/?locale=sv_SE
Second Home, Umeå
BdPop, Luleå
Heart of Sound, Kiruna
Fotnot: Listan har skapats genom att sondera hos studiorna själva, musiker, journalister och nämnda SSES. Vi har självklart inte besökt alla, långtifrån, och det kan ha missat självklara, likväl som några kanske inte stämmer in på grundkravet: studiorna ska vara bokningsbara för vem som så önskar och har ekonomin. Dessutom har det funnits ett krav på någon form av bra länk till/om studion.
Hör gärna av er med kompletteringar till info@musikindustrin.se
SSES hittas via https://sses.org/
Lars Nylin