27 augusti 2024

Johansson om den brittiska festivaldöden

Över 60 brittiska festivaler har tvingats kasta in handduken under 2024, som ett resultat av de ökade kostnaderna och inflationen. Under de senaste fem åren har 190 festivaler lagts ned. Daniel Johansson undersöker om festivaldöden också drabbar Sverige.

För 10 år sedan gjorde jag en undersökning av svenska festivaler, främst hur utvecklingen hade sett ut vad det gäller betalande besökare till de största festivalerna under åren 2000–2013. Undersökningen var ett litet svar på den allmänna bilden i media att Sverige gick igenom en ”festivaldöd” under åren 2010-2013 och jag ville helt enkelt se om det stämde.

För att sammanfatta studien: Ja, det stämde att rätt många festivaler hade gått omkull, Hultsfred, Arvika, Peace & Love, Tivolirock, Siesta! m fl, men nya hade ersätt deras positioner på marknaden. Under årens lopp hade antalet besökare till de största festivalerna konstant ökat, trots att flera festivaler gått under, liksom biljettintäkterna och utbetalningarna till Stim från dem. Myth busted, men å andra sidan, en festival som dör är ju per definition en ”festivaldöd”, så lite sanning låg det allt i det.

Så här i efterhand kan vi ju se att den svenska livemusiken generellt drabbades av den ekonomiska krisen efter att den amerikanska bostadsbubblan sprack 2008, statistiken för åren därefter talar sitt tydliga språk. Men, generellt har svenskarna fortsatt att gå på festival, även om festivalbranschen förändrats en del.

Det som händer i Storbritannien är något helt annat. Även om jag har ett lite ambivalent förhållande till ordet ”festivaldöd”, finns det inget annat ord att beskriva det med.

Över 60 festivaler har alltså tvingats kasta in handduken under 2024, och de senaste fem åren har över 190 festivaler lagts ned, allt enligt Association of Independent Festivals (AIF). Covid-pandemin hade självklart en stor påverkan, 90-talet festivaler lades ned i Storbritannien under 2020 och 2021, men efter det har ytterligare närmare ett hundratal drabbats.

En ny undersökning visar nu att 44% av britterna säger att de har dragit ned på sina biljettköp till festivaler, eftersom biljetterna helt enkelt har blivit för dyra. Bakom de nedlagda festivalerna ligger de stora prisökningarna på biljetter, som i sin tur är ett resultat av ökade omkostnader i allmänhet, för elektricitet, teknik, transport osv, ränteläget, samt ett förändrat landskap generellt vad det gäller artister, bokningar och turnéer.

AIF ger ett handfast tips till den brittiska regeringen, som de agiterat för under många år, sänk momsen på konsert- och festivalbiljetter från 20% till 5%.

I Sverige har vi 6% moms på konsert- och festivalbiljetter, en sådan förändring skulle göra att slutpriset ut mot kund skulle bli klart lägre i Storbritannien. I Frankrike är momsen 5,5%, och där verkar 2024 ha varit ett gott liveår.

I Sverige har också ett antal festivaler skjutits upp eller lagts ned, inte bara under pandemin utan även efter. Lollapalooza tog en paus under 2024, och än så länge har det inte meddelats om det blir någon ny festival 2025. Big Slap i Malmö har lagts ned, liksom Gefle Metal Festival, Dansklacken på Dosan, Heavy Load Festival, Mörkaste Småland meddelade nyligen att årets festival blir den sista, men någon festivaldöd kan vi nog inte riktigt prata om i Sverige.

Kan vi tacka staten för det, är det 6% moms som gör skillnaden?

Jag vet inte, men festivalintresset verkar fortfarande vara rätt stort i Sverige. Vi märker det på vår festivalguide (som Christel Valsinger förtjänstfullt gjort några år nu), som ständigt ligger i topp på sajten. Way Out West slog rekord i år, Sweden Rock slog rekord förra året (171 580 sålda biljetter inkl. dagsbiljetter), och var och varannan ort har någon form av festival.

Jag ringde upp Joppe Pihlgren, verksamhetsledare på Svensk Live, för att höra vad han har att säga:

– Jag skulle nog säga att man kan betrakta 2022 och 2023 som rekordår för svenska festivaler, medan 2024 är mer ett normalår. En del mindre festivaler har kanske tagit höjd för att 2024 skulle bli lika bra som 2023, men samtidigt är det inte anmärkningsvärt många som har lagt ned eller skjutit upp.

– Det som har märkts under 2024 är att det har varit svårt för festivaler att boka utländska akter, på grund av den svenska kronans försvagade värde gentemot internationella valutor, som har lett till höga gager. Men generellt skulle jag nog säga att den svenska festivalbranschen mår ganska bra.

För närvarande verkar det alltså som om Storbritannien sticker ut, och Association of Independent Festivals gör bedömningen att det i slutändan kommer vara så många som 100 brittiska festivaler som tvingas kasta in handduken när 2024 summeras.

Man kan bara hoppas att den brittiska regeringen en gång för alla lyssnar på branschens bön om lättnad från det höga momstrycket. Det hjälper inte de arrangörer som har gått omkull i år, men det kan kanske skapa en bättre grund inför kommande år.

Huruvida Oasis nyss avslöjade återförening, med 14 spelningar i Storbritannien nästa år, varav fyra på Wembley, kommer påverka den brittiska festivalsommaren 2025 återstår att se, men man kan misstänka att hundratusentals britter kommer göra allt de kan för att köpa biljetter. Och då spelar nog varken pris eller momssats någon roll.

Daniel Johansson
daniel@musikindustrin.se


Krönikor av Daniel Johansson under 2024:

Johansson om den brittiska festivaldöden
Johansson om årets utbildningsstart
– Börjar tillväxten sakta in?
– Musikförlagen behöver också agera
– Johansson om Spotifys kvartal
– Det går att göra rätt
– Johansson om de första större stämningarna kring AI och musik
– Johansson om streaming och europeiska artister
– Johansson om streamingskatter
– Johansson om Taylor Swift och musikindustrin
– Johansson om kunskap och data
– Statistiken revisited
– Johansson om nedplockade låtar
– Johansson om AI som illegal hitmakare
– Johansson om moodmusik och det onödiga hemlighetsmakeriet
– Johansson om AI-förordningen
– Johansson om Spotify vs Apple
– Johansson om artificiell kreativitet
– Johansson om Spotify och miljarden
– Johansson om TikTok och Universal
– Johansson om Amuse, Emma, Taylor Swift mm
– Johansson om Apple Music, Deezer-fördelning, brus mm
– Johansson om streamingstrategi, 7 biljoner strömmar mm
– Johansson om AI-Elvis, Gozzi-låtar, avhandling mm