20 augusti 2024

Johansson om årets utbildningsstart

Den här veckan drar de flesta branschutbildningar igång i Sverige och Norge. Daniel Johansson tar tempen på årets program och studenter.

Ett nytt gäng förväntansfulla studenter satt i föreläsningssalen igår måndag, på Högskolan i Innlandet i Norge, där jag sedan 3 år tillbaka har min huvudsakliga akademiska hemvist. Programmet Bachelor in Music Business and Production tar i år in ett 30-tal förväntansfulla musiknördar, som drömmer och hoppas om att få jobba med det de älskar mest av allt, musik och artister.

På liknande sätt har de andra utbildningarna i Sverige och Norge sina introduktioner den här eller nästa vecka. Det finns ett ganska gott utbud av branschinriktade utbildningar i Skandinavien, med olika inriktningar.

Igår tog det inte många minuter förrän AI kom på tal. Vi har bestämt oss för att integrera AI som en röd tråd genom hela programmet, vad det gäller musikproduktion, skrivande av uppgifter, sökande av information och research, skapande av budgetar och mycket annat. De verktyg som finns underlättar så otroligt mycket för studenterna, och det är bara dumt att försöka hindra det.

Under Notiser skriver jag idag om den Udio-genererade låten In Love With A Talahon som letade sig in på den tyska topplistan förra veckan. I Norge letade sig två Suno-genererade låtar in på New Music FridaySpotify förra veckan, och tidigare i sommar hamnade Randy Travis AI-låt Where That Came FromBillboard Country Airplay i USA.

De studenter som börjar sina branschutbildningar den här och nästa vecka kommer få vara med om något riktigt spännande under de år som de pluggar, de kommer utbilda sig till en bransch som precis går in i ytterligare en ny transformering, och när de kommer ut på andra sidan, sådär 2027, kommer verkligheten vara en helt annan än vad den är idag.

Vi lärare, kursledare och utbildningsansvariga kommer ha en rejäl utmaning de kommande åren, att uppdatera oss själva och hänga med i vad som händer. En student uttryckte det som att ”vi får väl göra det här tillsammans”, och jag kunde inte hålla med mer. När saker och ting förändras måste kunskapsspridning och lärande ske gemensamt.

Samtidigt går det nästan att ta på den oro som många studenter känner, framför allt de som vill lära sig hantverket musikproduktion och låtskrivande. När några knapptryckningar leder fram till AI-låtar, som blir till memer, som letar sig in på topplistor och genererar en massa strömmar, innebär det också att dessa låtar konkurrerar med musik som kostat blod, svett och tårar, så länge DSP-erna inte har bestämt sig för att särbehandla den här sortens musik.

In Love With A Talahon, som gjordes som ett skämt till kompisarna, har genererat strömmar till ett värde av ca 175 000 kronor enbart på Spotify, på ett par veckor, och de pengarna kommer från precis samma royaltypott som alla andra utbetalningar.

Vi har som sagt tagit beslutet att integrera AI i hela programmet. Studenterna har mängder med frågor: Kan jag registrera AI-låtarna hos TONO eller STIM, och får jag då utbetalt något? Är det jag som äger upphovsrätten till AI-låtarna? Får jag använda vilken artists röst som helst? Kan jag verkligen säga att det är jag som har skrivit en låttext som genereras av Gemini eller LyricStudio? Och, är det här ens lagligt?

Svaret? ”Vi vet inte”…

Det är sällan jag inte har svar på frågor kring musik och bransch från studenterna, men i det här fallet är det mest ärliga att just säga ”vi vet inte”. Samtidigt är det viktigt att presentera de olika perspektiv som finns, juridiska, ekonomiska, och inte minst vad det gäller respekt, etik och moral.

Men just nu kan vi inte säga med 100-procentig säkerhet vad som faktiskt gäller. Vi ska alltså utbilda en ny generation branschmänniskor i något som ingen vet vart det kommer ta vägen.

Den här oron måste tas på allvar. Studenter tar dyra lån för att studera på högskola och universitet, de investerar i något som förhoppningsvis ska ge dem grunden för försörjningen under resten av livet, och att då känna sig orolig för om yrket ens kommer finnas kvar om tio år skulle göra vem som helst stressad.

Här har vi som varit med ett tag en viktig roll att fylla. Världen går inte under. Upphovsrätten har överlevt alla utmaningar genom historien. Musikbranschen kommer inte försvinna, även om 10, 20, eller 30 år kommer människor kunna tjäna sitt levebröd på att skapa musik och utveckla artister. Det är bara kontexten och verktygen som förändras.

Men, jag ska inte sticka under stolen med att de kommande åren troligen blir en prövning för alla som jobbar med utbildningar inom branschens olika områden. Så, det är bara att kavla upp ärmarna och göra jobbet, när det stormar som mest måste det finnas platser och personer som känns trygga, och som kan stötta den nya generationen som ska ta över framgent.

Det låter säkert storvulet, men faktum är att det är just precis det som driver mig. Även jag blev vuxen till slut.

Daniel Johansson
daniel@musikindustrin.se


Krönikor av Daniel Johansson under 2024

Johansson om årets utbildningsstart
– Börjar tillväxten sakta in?
– Musikförlagen behöver också agera
– Johansson om Spotifys kvartal
– Det går att göra rätt
– Johansson om de första större stämningarna kring AI och musik
– Johansson om streaming och europeiska artister
– Johansson om streamingskatter
– Johansson om Taylor Swift och musikindustrin
– Johansson om kunskap och data
– Statistiken revisited
– Johansson om nedplockade låtar
– Johansson om AI som illegal hitmakare
– Johansson om moodmusik och det onödiga hemlighetsmakeriet
– Johansson om AI-förordningen
– Johansson om Spotify vs Apple
– Johansson om artificiell kreativitet
– Johansson om Spotify och miljarden
– Johansson om TikTok och Universal
– Johansson om Amuse, Emma, Taylor Swift mm
– Johansson om Apple Music, Deezer-fördelning, brus mm
– Johansson om streamingstrategi, 7 biljoner strömmar mm
– Johansson om AI-Elvis, Gozzi-låtar, avhandling mm