12 augusti 2024

Johansson: Börjar tillväxten sakta in?

De senaste kvartalsrapporterna från Universal och Sony tolkas av en del som att tillväxten av streamingintäkterna har börjat svalna. Daniel Johansson funderar över om det är tillfälligt, eller om vi har nått en puckel?

När Universal Music Group avslöjade siffrorna för det andra kvartalet 2024 nyligen, rasade aktien med 25 procent. Det här var innan den senaste allmänna börsfrossan. Det främsta skälet var att UMG rapporterade att tillväxten av streamingintäkterna inte var lika stor som tidigare.

Under flera år har de stora skivbolagen oftast rapporterat tvåsiffrig tillväxt (över 10%) från år till år för streamingen. Under det andra kvartalet hade UMG nu en tillväxt på 4% jämfört med samma kvartal 2023, mindre än vad investerare och börsen räknat med.

Sonys siffror finns inbakade i hela koncernens rapport, men Music Business Worldwide brukar göra en djupare analys av siffrorna, och enligt deras uträkningar ökade streamingintäkterna med  5% globalt under det senaste kvartalet, jämfört med samma kvartal förra året.

En del tolkar det här som om tillväxten är på väg att svalna, dvs att streamingekonomin har mognat så pass mycket att den globala intäktsökningen som vi har sett från streamingen i över ett decennium nu kommer stanna av.

Det stämmer att för UMG och Sony verkar det som om tillväxten inte var lika stor under det senaste kvartalet, men gäller detta för hela streamingekonomin?

Warner Music Group rapporterar något helt annat, WMG hade en tillväxt på närmare 14% under det senaste kvartalet jämfört med föregående år. Samtidigt gjorde Spotify sitt bästa kvartal någonsin och slog allas förväntningar, inklusive sina egna, vad det gällde tillväxt i antalet användare och intäkter.

Jag tror det är viktigt att komma ihåg att musikbranschen är en mycket dynamisk bransch, där det går upp och ner hela tiden.

I livebranschen är det extra tydligt, där en mängd olika saker kan påverka intäkterna kraftigt. Jag minns hur noga vi tittade på väderprognoserna under de där åren när jag satt i Rockpartys styrelse (Hultsfredsfestivalen) på 00-talet, vädret hade ofta en avgörande betydelse för om den lilla föreningen skulle gå plus eller minus för året.

För den inspelade musiken är det likadant, intäkter påverkas av hur många bra releaser man ”råkar” ha under den specifika tidsperioden, hur bra backkatalogen exponeras och används på TikTok och i sociala medier, trender inom broadcast, och mycket annat.

För några veckor sedan skrev vi om siffrorna från Polaris Hub över streamingen i Norden, som hintade att antalet betalande prenumeranter skulle ha gått ned i Sverige, för första gången någonsin. Det där ifrågasattes direkt av svenska bolag, som fortsätter se en stadig om än inte lika omfattande tillväxt i Sverige.

Det som den undersökningen kanske visar är snarare att förhållandet mellan de olika abonnemangsformerna förändrats i Sverige, men att överlag har tillväxten fortsatt, vilket ju även den årliga intäktsstatistiken från Ifpi Sverige för hela den inspelade sektorn visar.

Även 4–5% är en tillväxt, och jag tror inte vi har sett ”toppen” på streamingekonomin ännu. Framför allt ökar independent-sektorn på samma sätt som den har gjort under många år (se t ex min analys av den svenska indie-sektorn).

De senaste globala siffrorna från IFPI säger att ca 670 miljoner betalar för streaming runt om i världen (alla olika abonnemangsformer inkluderade). Det finns numera 8,2 miljarder människor i världen (jag kommer ihåg att när jag var liten fanns det 4 miljarder människor, under mina sådär 50 år har alltså världens befolkning dubblerats).

Det innebär att det är ca 8% av alla människor som betalar för musikstreaming.

Det är långt ifrån orimligt att den andelen åtminstone borde kunna dubbleras under de kommande åren, förutsatt att det inte kommer några wild cards som förändrar allt, typ AI eller något nytt superchip i hjärnan som gör att all musik finns tillgänglig gratis direkt i huvudet, eller något annat.

Sverige är ett exempel på en marknad som skulle kunna sägas vara ”mogen”. Trots att många förväntat sig att intäkterna någon gång skulle minska, så har det varit stadig tillväxt hela vägen, dels drivet naturligtvis av höjningar av abonnemangspriser. Självklart, någon gång kommer vi nå någon form av platå, men än så länge har tillväxten fortsatt.

Att UMG´s aktie rasar med 25% på en tillväxt om 4%, säger mer om börsen än något annat. Om samma siffror skulle komma in för det innevarande kvartalet, och för nästa, och kanske för helåret 2024, ja då kanske man kan fundera över om något har hänt för just UMG och Sony. Men, det behöver inte betyda att hela streamingekonomin håller på att svalna, det säger kanske bara något om just de bolagens ekonomiska utveckling, och det kan vara temporärt.

Jag tror som sagt att tillväxten kommer fortsätta några år till, återigen förutsatt att vi ”slipper” överraskningar a la Napster, eller en global ekonomisk härdsmälta, världskrig, att inspelad musik plötsligt blir fullständigt ointressant för människor, eller något annat.

Att det går lite upp och ner för enskilda bolag är inget konstigt, då får man zooma ut och ta på sig makroglasögonen. Och med de glasögonen på är det fortfarande full fart.

Daniel Johansson
daniel@musikindustrin.se

Krönikor av Daniel Johansson under 2024

Börjar tillväxten sakta in?
Musikförlagen behöver också agera
Johansson om Spotifys kvartal
Det går att göra rätt
Johansson om de första större stämningarna kring AI och musik
Johansson om streaming och europeiska artister
Johansson om streamingskatter
Johansson om Taylor Swift och musikindustrin
Johansson om kunskap och data
Statistiken revisited
Johansson om nedplockade låtar
Johansson om AI som illegal hitmakare
Johansson om moodmusik och det onödiga hemlighetsmakeriet
Johansson om AI-förordningen
Johansson om Spotify vs Apple
Johansson om artificiell kreativitet
Johansson om Spotify och miljarden
Johansson om TikTok och Universal
Johansson om Amuse, Emma, Taylor Swift mm
Johansson om Apple Music, Deezer-fördelning, brus mm
Johansson om streamingstrategi, 7 biljoner strömmar mm
Johansson om AI-Elvis, Gozzi-låtar, avhandling mm

 

Etiketter: #Johansson