Bland nyheterna: Nytt förslag att låtar som inte strömmas i sin helhet ska vara värda mindre. Apple lanserar en ny topplista för klassisk musik. Data från Luminate visar att independent mellanstora artister ökar mest på streamingplattformarna.
—–
Investeringsfirman Apollo har skjutit till 700 miljoner dollar till Sony Music Group för att kunna användas i samband med investeringar i musikrättigheter. Det framgår inte om det detta kapital är ämnat att användas för t ex uppköpet av Queens katalog, som Variety skriver skulle landa på motsvarande ca 1,3 miljarder dollar.
—–
Apple Music har lagt till funktionen att kunna tracka när ens musik spelas på radio runt om i världen. Statistiken hämtas in från 40 000 radiokanaler och bygger bl a på Shazam-tekniken. Funktionen finns tillgänglig på dashboarden Apple Music for Artists.
—–
Apple meddelar också att man lanserat topplistan Apple Classical Top 100, som uppdateras varje vecka. Topplistan baserat på data från Apple Music Classical, strömningar på Apple Music, iTunes-nedladdningar, sålda iTunes-låtar och Shazam-taggar. Topplistan finns tillgänglig i appen Apple Music Classical.
—–
Distributören Landr har introducerat något man kallar Fair Trade AI Program, som innebär att artister och labels som distribuerar sin musik genom Landr kan välja att låta musiken finnas med för träning av AI-modeller.
Landr skriver: ”Users distributing music with LANDR can opt in to the program to earn money by allowing their content to be used to train AI tools. Only distributed tracks with full publishing rights are eligible. LANDR reserves the right to curate the tracks added to the dataset. You can opt out of the program at any time. A portion of the revenue generated by our upcoming AI plugins, apps and services will be paid out to participants of the Fair Trade AI Program.”
—–
Den brittiske ekonomen Will Page, med en bakgrund som chefsekonom på Spotify, på PRS for Music mm, har släppt en ny analys där han föreslår att låtar som ”skippas”, som inte strömmas till slutet, ska vara värda mindre än låtar som spelas upp i sin helhet. Enligt hans beräkningar skulle en sådan förändring vara positiv eftersom det bl a skulle värdera användarnas lyssnande mer, skulle göra det svårare för de som sysslar med stream fraud, och skulle vara enkelt att införa för streamingtjänsterna.
Eventuellt negativa effekter skulle vara att långa låtar skulle kunna ”straffas”, eftersom det är en större chans att lyssningen avslutas i förtid på dessa, att en låt som t ex är 2 minuter lång och som lyssnas på i sin helhet blir värd mer än en 7-minuters låt som någon lyssnar 5 minuter på, osv.
Page presenterar också lite data och menar att den stora styrkan med modellen är att den fungerar tillsammans med andra former av fördelningsmodeller, som pro rata och user-centric.
—–
AI-plattformen Udio har lanserat version 1.5 av sin tjänst, som bl a lovar ännu bättre ljudkvalitet och möjligheten att ladda ner enskilda stems. Udio stämdes av RIAA, skivbolagens branschorganisation i USA, tidigare i sommar.
—–
Luminates senaste rapport för det första halvåret 2024 visar bl a att antalet artister i ”mellanskiktet” växer snabbast, och att dessa huvudsakligen är DIY eller indie-signade. Statistiken visar också att det globala antalet strömmar ökade med över 15 procent jämfört med förra året, och landade på 2,3 biljoner.
—–
Distributören TuneCore har lanserat TuneCore Mastering, ett AI-baserat verktyg där DIY artister kan mastra sin musik för 5 USD styck. Bakom kulisserna är det Masterchannel som står för tekniken, samma norska AI-företag som levererar mastringslösningen som Amuse introducerade i höstas.
https://www.tunecore.com/mastering
—–
Spotify har utökat sin AI DJ med ytterligare ett språk och en ny röst, spanska. Även för den här AI-rösten har en anställd använts, Olivia “Livi” Quiroz Roa, en redaktör på Spotify som utgår från Mexico City.
—–
Apple meddelar att man kommer släppa en virtuell konsert med The Weeknd senare i år, som exklusivt bara går att se på nya ögondatorn Apple Vision Pro. Apple har under juli släppt flera nya serier och program som specifikt producerats för Vision Pro.
—–
Daniel Johansson
daniel@musikindustrin.se