25 juni 2024

Notiser – Vecka 26, 2024

Denna vecka bl a: Universal Music Group släpper AI-app som gör att artister kan träna upp modeller av sin egen röst. Spotify sänker priset för musikabonnemang i USA. Meta lanserar flera ny AI-verktyg, och Sony på väg att köpa upp Queens katalog. 

—–

Universal Music Group lanserar i sommar MicDrop, i samarbete med SoundLabs, grundat av producenten och låtskrivaren BT som under årens lopp jobbat med artister som David Bowie, Madonna, Sting, Death Cab for Cutie, Peter Gabriel och Seal.

MicDrop är en AI-plugin för sång, som gör det möjligt för artister att träna upp sina egna AI-modeller och använda när man spelar in musik. AI-pluginen kommer inte finnas tillgänglig för allmänheten.

Pluginen kommer vara kompatibel med alla de största DAW-arna, och t ex göra det möjligt att swappa röst med andra artister, använda rösten för att ”spela” instrument (voice-to-instrument), konvertera tal till sång, översätta sången till olika språk, och en mängd andra tillämpningar.

Genom samarbetet med SoundLabs kommer Universal-kontrakterade artister alltså ha möjlighet att t ex släppa utgivningar på många olika språk, och genomföra collabs mycket enklare. Chris Horton, SVP Strategic Technology på UMG, säger:

– UMG strävar efter att sätta artisterna i centrum för vår AI-strategi, så att tekniken används i konstnärskapets tjänst snarare än tvärtom. Vi är glada över att arbeta med SoundLabs och BT, som har en djup och personlig förståelse för både tekniska och etiska frågor relaterade till AI. Genom direkt erfarenhet som sångare och i samarbete med många sångsamarbetspartners förstår BT hur artister ser på och värderar sina röster, och SoundLabs kommer att tillåta UMG-artister att tänja på kreativa gränser med röst-till-röst AI för att sjunga på språk de inte talar, framföra duetter med sina yngre jag, återställa ofullkomliga sånginspelningar och mycket annat.

Läs pressmeddelande

—–

Spotify har lanserat ett rent musikabonnemang i USA, som är billigare än det bundlade abonnemanget med ljudböcker. Abonnemanget heter ”Basic”, och kostar 10,99 USD i månaden. I praktiken innebär det alltså att Spotify sänker priset för det abonnemang som innehåller musik och poddar tillbaka till den nivå som var tidigare, innan höjningen till 11,99.

I USA finns det nu alltså fem olika abonnemang: Premium Individual, för 11,99 USD/mån, som inkluderar 15 timmars lyssning på ljudböcker, musik och poddar, Basic för 10,99 USD/mån, Premium Duo för 16,99 USD/mån, Premium Family för 19,99 USD/mån och ett rent ljudboksabonnemang för 9,99 USD/mån.

Rykten går också att Spotify kommer lansera ett HiFi-abonnemang senare under 2024. Abonnemanget skulle i så fall vara dyrare än de vanliga. Första gången Spotify gick ut och sade att man var på gång med HiFi-ljud på tjänsten var i mars 2017.

Läs mer på Spotify

—–

Meta visar upp flera nya AI-verktyg, bl a JASCO, som gör det möjligt att ladda upp skisser, ackord, beats som AI kan bygga vidare på. Förra året lanserade Meta modellerna MusicGen och AudioCraft, som liksom andra plattformar bygger på att användaren genererar musik genoom att skriva prompter.

Med JASCO ska man nu kunna ta skisser och ladda upp, och sedan kombinera med prompter för att förbättra musiken.

Läs pressmeddelande

—–

MBW skriver att ägandet av franska Believe, inklusive distributören TuneCore, nu gått över till det konsortium som tidigare signalerat intresse för uppköp. Konsortiet utgörs av EQT, TCV, och Denis Ladegaillerie, som grundade Believe år 2005, och som nu har bekräftat att man äger ca 95% av aktierna.

Även Warner Music Group visade tidigare i vår intresse av att köpa upp Believe, men hoppade av budgivningen. Believe är noterad på Euronext-börsen i Paris. Den totala köpeskillingen landade på ca 15 miljarder kronor.

Läs mer

—–

Google DeepMind visar upp sina nya AI-modell för video-till-ljud, dvs att AI kan läsa av en video och generera såväl musik som andra ljud till videon. Man laddar upp en video och skriver sedan en prompt med instruktioner om vad det är för slags musik eller ljud som ska genereras.

Tanken är att tekniken ska kunna användas tillsammans med Googles verktyg för promptbaserad videogenerering, Leo, men även att andra former av videos ska kunna ljudläggas.

Läs mer och se exempel

—–

Från och med den 24 juli tar Tidal bort all musik i formaten MQA och 360 Reality Audio, för att istället satsa helt och hållet på FLAC och Dolby Atmos. Den mesta musiken som ligger online i formaten som plockas bort kommer ersättas med FLAC eller Atmos.

Skälet till att Tidal väljer FLAC för högkvalitativt ljud är att formatet är open source, man skriver: ”For stereo sound, FLAC was chosen as the format we’ll support going forward because it is open source—meaning any artist can deliver their music in high quality directly to TIDAL without the involvement of a third party. This makes it easier for their fans to experience music in the highest possible sound quality on all their devices.”

Läs mer

—–

TikTok och Adobe har ingått ett samarbete som innebär att TikToks musikbibliotek kommer kunna användas av de som skapar innehåll med hjälp av AI-appen Adobe Express. Commercial Music Library integreras i appen, och företag kan använda sig av musiken när man skapar innehåll för reklamkampanjer och liknande.

Läs pressmeddelande

—–

MusikinstitutetYrkeshögskolan Jönköping blir den första utbildningen i Sverige som ingår ett direkt partnerskap med Dolby Institute. Musikinstitutet har 15 inspelningsstudios varav 2 är inriktade mot Dolby Atmos. Albin Norling, utbildningsledare på Musikinstitutet, säger:

– Vi har haft svårigheter, och ibland helt omöjligt, att få tag på undervisningsmaterial via våra partners och det tar tid att skapa samt uppdatera material. När den här förfrågan från Dolby Institute dök upp blev vi superglada. Vi har också upptäckt att olika tutorials på Dolby Atmos som finns ute på nätet är missvisande och ofta helt felaktiga. Det här partnerskapet blir ett kvalitetssäkrande mot underhållningsindustrin och att våra studerande får ”korrekt” utbildning direkt från källan som följer Dolby’s standard.

https://yrkeshogskolanjonkoping.se

—–

Sony Music Entertainment rapporteras vara på gång att köpa upp Queens hela katalog, för 1 miljard pund, motsvarande över 13 miljarder kronor. Variety skriver att en annan aktör också lagt bud på katalogen, men att Sony i slutändan vann budgivningen.

Brian May och Roger Taylor, fortsätter alltjämt att turnera med den legendariska låtskatten, tillsammans med Adam Lambert. Queen har i skrivande stund över 22,5 miljarder strömmar ackumulerat enbart på Spotify.

Läs mer

—–

Daniel Johansson
daniel@musikindustrin.se