Gruppbilb med representaner från Sonys olika musikbolag.
18 juni 2024

Nya gemensamma lokalerna ett lyft för Sonys svenska musikbolag

Sedan några månader tillbaka sitter samtliga svenska Sonyägda musikbolag tillsammans i gemensamma lokaler, på en och samma våning, i Katarinahuset vid Slussen i Stockholm. Den nya modellen har redan gett synergieffekter – och ett roligare arbetsklimat.

Utsikten är slående. Blicken kan söka sig långt ut över hustak och Mälarens vatten, eller vila i myllret av människor och trafik i ständig rörelse. 

– De ska flytta busstrafiken under jord sen. Det är nästan lite synd, jag gillar känslan av att vara mitt i smeten säger Mark Dennis, VD för Sony Music Sweden, när vi betraktar Slussenområdet genom fönstren på hans kontor på nionde våningen.

Men många tycker såklart att den park som kommer att ta plats där istället är en förbättring. Efter många års ombyggnation börjar ytorna, som varit belamrade av grävmaskiner och lyftkranar, äntligen uppenbara sig med promenadstråk och parkbänkar. När MI är på besök är det nya Vattentorget bara någon vecka från att invigas och inom en snar framtid kommer nya restauranger att öppna under Guldbron.

Slussen ska bli en knutpunkt i Stockholm, där människor möts bland historiska byggnader och företag i framkant. Atrium Ljungberg som äger många fastigheter i området, ser gärna att det handlar om verksamheter inom kultur och tech.

Foto: Kristofer Johnsson

Sonygruppens etablering i Katarinahuset måste utifrån den visionen ses som en riktig lyckträff. På ett gemensamt plan huserar sedan tidigt i våras samtliga svenska Sonyägda musikbolag: Sony Music Entertainment, Sony Music Publishing, Extreme Music, The Orchard och  AWAL. I samma lokal sitter även Sony Pictures.

– Jag tror att det är unikt globalt, att vi alla sitter på samma våning, säger Mark Dennis när vi lite senare sitter ner tillsammans med representanter från de olika bolagen: Johnny Tennander (Sony Music Publishing), Erika Erikson (Extreme Music), Jenny Ericsson (The Orchard) och Sebastian Karlsson (AWAL).

Även om det finns fler koncerner som insett fördelarna med att vara inhysta i samma byggnad, är det oftast på olika våningsplan och med stängda dörrar där emellan.

Här delar alla matsal, mötesrum och lounge-ytor, oavsett om man är en av Sony Music Entertainments 80 anställda eller AWAL:s två. Bara några steg från Sony Music Publishing finns t ex Sony Pictures och produktionsmusikbolaget Extreme Music. Avståndet mellan verksamheterna är med andra ord små, både bildligt och bokstavligt talat. Och synergieffekterna märks redan.

– När något bolag har en besökare så hör vi ofta “tja är du här? Har du tio minuter sen?” säger Johnny Tennander. 

– Det handlar inte om forcerade synergier, utan naturliga, organiska, som är bra för alla parter.

Idén om att flytta ihop har funnits länge, Mark och Johnny började prata om det redan för tio år sen, men att hitta rätt lokaler har tagit tid. 

– Det har också varit viktigt att prata om varför. Vad är syftet? Vilka synergier ser vi framför oss? Hur säkerställer vi att alla bolagen behåller sina egna identiteter? säger Johnny.

Under åren har också Sonyfamiljen utökats med flera bolag. Skivbolaget/distributören AWAL förvärvades 2022 och distributionsbolaget The Orchard 2016. 

– Vi hade dessutom avtal som gick ut och hade vuxit ur de lokaler vi hade, tillägger Jenny Ericsson på The Orchard.

Pandemin gav insikter om vilka behov de egentligen hade, säger hon. 

– Medarbetarna ville kunna vara på kontoret, men med möjligheten att arbeta ostört när det behövs, och de befintliga lokalerna tillät inte det. 

Så flytten handlade inte bara om att hitta en trevlig lokal, utan också om hur de gemensamt skulle kunna forma den till en arbetsplats som motsvarade medarbetarnas önskemål.

Hur samboskapet skulle fungera berodde också på vilken typ av utrymmen de i slutänden skulle välja. En gammal byggnad med karaktär stod på önskelistan, stora öppna kontorslandskap gjorde det inte.

– Sen var ju det geografiska läget viktigt, säger Erika Erikson.

Alla är överens om att Söder fått nya tillskott av klubbar och konsertlokaler på sistone, såsom Lykke Nytorget, Stadsgårdsterminalen och Kägelbanan som nyöppnat. Och bara två våningar upp från Sony hittar man Café Klotet och den enorma uteterassen Pelago som har haft flitigt med gig, releasefester och showcases sedan de öppnade tidigare i våras.

– Första gången vi var här var det ju helt urblåst, en renoveringssajt på balknivå. Men när vi gick runt här i bygghjälmar och kom på hur vi kunde göra så ökade peppen. Och när vi presenterade våra tankar för våra team så fick vi otrolig respons, säger Johnny Tennander och passar på att ge en eloge till Atrium Ljungberg.

– Deras tänk är att vårda historiska byggnader och samtidigt blicka framåt. Det är högsta miljöcertifiering här och det känns väldigt positivt, att vi kan bidra.

Möbler från tidigare lokaler har återanvänts och en del har köpts in second hand.

– Alla har haft möjlighet att jobba med sina egna ytor och inreda med olika färg, form och stil. Sen har vi haft en fantastisk inredningsarkitekt som heter Fredrik Wallner, som varit otroligt lyhörd och tålmodig, säger Jenny Ericsson.

De anställda har också bidragit med idéer. En sådan är att mötesrummen har fått namn efter gamla klassiska nattklubbar och konsertlokaler i Stockholm, såsom “Gino”, “Studion”, “Melody” och “Hovet”.

Varje avdelning har sin egen ljusskylt, stora inramade foton av sina artister och utgivningar på väggarna och egna färgteman. För den som vill jobba ostört finns mindre rum och enskilda platser att tillgå i lugnare delar av lokalerna. Mötesrummen i olika storlekar är bokningsbara för alla, A&R-rummen likaså. De senare är akustikbehandlade och byggda som ett rum i rummet, för att det ska gå att “blåsa på” utan att störa kollegorna runt omkring. 

Foto: Kristofer Johnsson

De gemensamma ytorna är många. Intill receptionen finns en stor matsal i vinkel med vidunderlig vy över Slussen. Där finns också en liten scen, för livesessions och DJ’s. 

Syftet är att göra det enkelt och naturligt att mötas över bolagsgränserna.

Synergierna som uppstår gynnar både kreatörerna och medarbetarna menar Mark Dennis.

– Vi ser det tydligt på medarbetarsidan, att man inte behöver boka möten på andra sidan stan längre, utan kan tillbringa mycket tid på våra egna ytor.

Genom att vara nära andra typer av verksamheter i den egna bolagsgruppen är de alternativen alltid top of mind. 

– Det är utvecklande för alla, säger Johnny. Man får feedback, lär sig nya saker, inspireras. Det är väldigt kul att det är så efter alla dessa år.

Sebastian Karlsson håller med.

– Det är nyttigt. Industrin rör sig snabbt och det är viktigt att inte fastna i vissa perspektiv.

– Ja, det känns väldigt kul och inspirerande med närheten till de andra Sony-bolagen, med nya kollegor och möjligheten till spännande samarbeten, säger Erika Erikson.

En fråga som uppstod under inredningsfasen var hur de skulle dekorera de gemensamma ytorna. Vilka affischer kunde man sätta upp? Låtskrivare och producenter som har samarbetat med artister på Sony Music Entertainment är ju inte alltid förlagda på Sony Music Publishing och SMP’s låtskrivare och producenter jobbar ju inte alltid exklusivt med Sony Music Entertainments artister.

– Det tog lång tid, säger Johnny. Men sen kom Fredrik (Wallner) på det här med Sony Electronics. Det blev ett roligt och neutralt inslag som ändå förstärker varumärket.

Foto: Charlie Westin

På hyllor och i glasskåp finns nu retro samlingar av walkmans, bandspelare och hörlurar i den signifikanta gula plasten. 

Mjuka mattor med grafiska mönster, vinylskivor på hyllor och ett jätteporträtt av Petter, gestaltad som en kunglig gestalt med peruk och korta puffbyxor, är andra komponenter som bidrar till känslan av att vara på en kreativ plats.

Det är tydligt att flytten inte bara handlar om utrymme, utan om organisation och arbetsmetoder också. Mark Dennis menar att timingen är läglig.

– Vi har haft 15 år av streaming nu. Det har varit en fantastisk tid, men nu är det dags för nästa fas. Dagens kreatörer tänker annorlunda om hur de jobbar. Här har vi fått ny inspiration att utveckla affären framåt. Vi är bara i början ännu, men har kommit in i det väldigt bra.

– På SMP är vi väldigt peppade, säger Johnny Tennander. Våra kreatörer känner att det finns fler alternativ för dem – Sony Pictures, Electronics, PlayStation. Idéerna är enklare att få fram nu.

– Vi vill ge de bästa förutsättningarna till de vi jobbar med. Och det handlar inte om hur man hittar shortcuts. Vi ska tänka större.

 

På gång på bolagen just nu:

Extreme Music

– Det har hänt massor av spännande saker för oss det senaste året, säger Erika.

– Vi har gått ihop med KPM Music med dess ikoniska vintage-katalog, vars vinyler är heta samlarobjekt för DJ’s världen över och har samplats av bl a Drake och Florence + The Machine. Vi har också ingått/gjort ett samarbete med Death Row Pictures, Snoop Doggs bolag, och lanserat en ny label på Extreme Music; Death Row Pro, för licensiering av nyskapad pre-cleared musik för TV, film, reklam.

– Ett annat samarbete vi är stolta över är med Shashwat Sachdev, som är en av de hetaste kompositörerna i Bollywood. Just nu komponerar han musik tillsammans med filmmusiklegendaren Hans Zimmer i ett nytt projekt. Extreme Music har också ett joint venture med Zimmer och Steve Kofsky som heter Bleeding Fingers, som specialskriver musik för film och TV. 

Erika vill också lyfta fram Alyssa Bonagura, en talang i countrypopgenren som skriver för Extreme Music och har släppt två album på bolaget.


The Orchard

– Vi hade Raye på Rosendal Garden Party nyligen och aktiviteter i och med spelningen. Jag träffade henne i London för cirka två år sedan och hon är en fantastisk artist och människa, säger Jenny Ericsson.

– Sen släpper vi nytt med Silvana Imam till sommaren. Rhys, Stuzzi och Isak Danielson är andra artister som är på gång.

– Jag vill också lyfta fram det kommande campet för kvinnliga kreatörer som vi anordnar för tredje året i rad, tillsammans med de andra Sony bolagen. Det har varit väldigt inspirerande och vi ser mycket fram mot nästa upplaga.

 

AWAL

– Vi befinner oss i en tillväxtfas som är väldigt spännande, säger Sebastian Karlsson. Vi växer globalt och har under året öppnat kontor i Indien, Brasilien, Mexiko och Nigeria. 

Internationellt har AWAL just nu releaser med Little Simz, Jungle och Laufey och lokalt är Augustine aktuell med en ny låt, som framfördes på Polarprisutdelningen.

– Vi har vi också sajnat en norsk-filippinsk artist som heter Hillari, som vi har stora förhoppningar på. Dessutom är Cherrie tillbaka hos oss.

 

Sony Music Entertainment

– Vi arrangerade Sony Live för tionde året nyligen. Det är ett event där vi verkligen samlar kraft, säger Mark Dennis.

Alla bolag var på plats inklusive Sony Pictures, Sony Electronics och PlayStation och alla hade aktiveringar. Vi hade 3000 gäster och 16 artister på scen.

Lokalt har Sony Music precis släppt nytt med Molly Sandén och i höst väntar ännu mer ny musik med Miss Li. Magnus Uggla är också tillbaka på Sony Music och har precis gett ut nya singeln Bästa kebaben i hela stan. Dessutom firar han nästa år 50 år som artist.

Internationellt vill han lyfta två brittiska artister: Myles Smith, som är en singer/songwriter i klassisk engelsk anda, och Central Cee, som lyckats nå ut med brittisk hiphop internationellt. 

– Sen har vi ett väldigt roligt gemensamt projekt med SMP, som involverar Götestamfamiljen och Humlan Djojj. Det här är ett projekt som är dessutom mer än bara musik, där vi tillsammans med Götestamfamiljen utvecklar böcker, teatershower, kläder, leksaker och mycket mer.

 

Sony Music Publishing

– Ur ett team-perspektiv, har vi förutom att gå igenom den här flytten, vinkat adjö till en rad SMP-drottningar de senaste åren: Nina (Schrijvershof), Nettan (Hökengren), Pia (Norling) och vid kommande årsskifte Kattis (Bångstad Balenius), säger Johnny. 

– Det innebär att vi har förlorat 80 – 100 års tid av erfarenhet, kunskap och expertis. Å andra sidan har vi kunnat ta in nytt blod, vilket har varit superkul. Men vi har verkligen gått igenom ett generationsskifte, vilket har varit väldigt spännande men också väldigt utmanande.

Lokalt har Tim Bergling fått sin femte miljardstreamande låt på Spotify, med Hey Brother. Zara Larsson “jobbar på som bara Zara kan”, nu med skådespelardebut i ryggsäcken, och Benjamin Ingrosso har ett “otroligt spännande och späckat år där det kommer att hända mer”.

– Jag vill också flagga för två nya namn: artisten och låtskrivaren Giift, som är fantastisk och hade en låt med på Beyoncéalbumet och så Killen, som är sajnad till oss via The Very Good och släpper via AWAL. Det ska bli mycket kul att följa deras fortsatta resa.

Christel Valsinger
Foto gruppbild: Charlie Westin