Denna vecka bl a: Amuse och MIDiA Research släpper ny rapport som undersöker artisters karriärer. Stable Audio Open är en ny AI-modell som enbart tränats på icke upphovsrättsskyddad musik. Merlin Connect ska göra det lättare för teknikföretag att licensiera musik, och Twitch lanserar ett nytt DJ-program.
—–
Amuse och MIDiA Research har publicerat rapporten Success Redefined – Sustainability from Chaos, om artisters syn på framgång i musikindustrin. Över 450 artister och musikskapare har medverkat i undersökningen, där de delat med sig av information och insikter kring sina karriärer. Sofia Green, kommunikationschef på Amuse, säger:
– Vi började undersöka den exploderande independent-sektorn redan 2019 tillsammans med MIDiA, och presenterar nu vår tredje djupdykning i marknaden. I ett landskap där allt fler artister bygger karriärer på sina egna villkor vill vi lyfta blicken från de kommersiella faktorer som industrin traditionellt fokuserar på och istället undersöka hur artister själva ser på framgång, samt vilka typer av partners de föredrar att arbeta med.
Bland de artister som intervjuats föredrar en majoritet att arbeta med distributörer som erbjuder finansiering och marknadsföringstjänster, följt av self-service-tjänster och independent-skivbolag, medan 6% valde major-skivbolag som den aktör de främst vill samarbeta med.
Rapporten menar också att definitionen av framgång blir allt mer individuell, samtidigt som fem universella karriärmål för artister syns: hållbarhet, erkännande, utveckling, livslängd och arv. Att kunna påverka människor med sin musik och bygga en långsiktig karriär ses som primära framgångsfaktorer av både professionella artister och fritidsmusiker, medan endast en av fem artister anser att berömmelse och att bli signad av ett skivbolag är viktigt.
—–
Stability AI har lanserat en ny modell för promptbaserat genererande av musik, som helt och hållet tränats på fri musik, Stable Audio Open. Företaget skriver: ”The new model was trained on audio data from Freesound and the Free Music Archive. This allowed us to create an open audio model while respecting creator rights.”
Det är i sig intressant att Stability AI vill poängtera just detta så tydligt för den här modellen, men leder också till följdfrågan hur det ser ut med de andra modeller som Stability AI använder sig av. Respekterar inte de kreatörers rättigheter på samma sätt? De största konkurrenterna Suno och Udio har inte heller avslöjat ännu exakt vad man har tränat sina modeller på.
Stable Audio Open kan generera musik upp till 47 sekunder, jämfört med vanliga Stable Audio som kan generera musik upp till 3 minuter.
—–
SvD Näringsliv skriver att Martin Lorentzon, grundare av Spotify tillsammans med Daniel Ek, säljer av 255 000 aktier i bolaget för ett värde motsvarande 863 milj. kr, eller 319,51 USD per aktie. Vid årsskiftet hade Lorentzon 21,5 milj. aktier i Spotify.
—–
Merlin, indiebolagens branschorgan på det digitala området, har lanserat Merlin Connect, en plattform som ska underlätta för nya teknikföretag att licensiera den katalog som Merlin representerar. Företag som vill licensiera musiken behöver först gå igenom en godkännandeprocess, varpå de sedan får möjlighet att använda musiken från Merlins medlemmar.
Marie Clausen, Managing Director North America på Ninja Tune, säger:
– The industry has been in need of an easier way for new platforms to access high-quality music and, in turn, foster growth for quite some time. I am excited to see the Merlin team taking such a visionary approach to exploring new business opportunities. It’s a crucial step to ensure that new commercial opportunities have the best chance to succeed and diversify and secure new income streams for Merlin’s members.
—–
Twitch har ingått licensavtal med de tre majorbolagen och Merlin för sitt nya Twitch DJ Program. Twitch blev under pandemin en av de viktigaste och största plattformarna för livesändningar av konserter och musik, och just DJ-s började då använda plattformen i stor utsträckning.
Twitch skriver bl a: ”We’re proud to be the first major service to provide a safe, long-term home for DJs to livestream, and we are excited to now be able to promote and support these creators as they build communities on our service and beyond.”
Kostnaden bärs dock inte enbart av Twitch. För DJ-kanaler som är monetiserade kommer hälften av pengarna som går till rättighetshavarna dras från den som driver kanalen, och Twitch kommer stå för den andra halvan. För kanaler som inte är monetiserade kommer Twitch stå för hela kostnaden.
—–
Amerikanska MLC stämde nyligen Spotify med anledning av de nya abonnemangen i USA som bundlar ljudböcker och musik. Den domare som överser den juridiska processen har nu gett Spotify fram till 19 juli att komma in med ett svar på det som MLC skickat in till domstolen.
Samtidigt har Adam Parnass, tidigare Head of Publisher Licensing på Spotify, skrivit en debattartikel på Billboard i ämnet, där han menar att Spotifys ”beslut att omklassificera sitt premiumabonnemang till en paketerad tjänst är en missriktad och orättvis tolkning av Phonorecords IV-avtalet.”
Läs: Spotify Must Ditch Its ‘Blatantly Dishonest’ Scheme to Deny Songwriters Their Fair Share
—–
Breakit skriver att Queenstreet Content levererar en vinst på 700 milj. kronor för år 2023. Queenstreet Content ägs av Audiowell, som också äger Lady of the Lake, och är framför allt ett bolag inriktat mot s.k. moodmusik, eller funktionsmusik.
—–
Daniel Johansson
daniel@musikindustrin.se