I en ny kampanj samarbetar Universal Musics inhousebyrå Labs med Stockholms Stadsmission för att skapa unik merch av second hand-plagg. För motiven står några av Sveriges största artister.
Vid kampanjens första tillfälle kunde fans till Veronica Maggio, Markus Krunegård och Mapei trycka artisternas motiv på plagg de själv valt ut i Stockholms Stadsmissions butik. Resultatet blev unik merch i form av allt från badshorts och t-shirts till jeansjackor och skjortor.
Initiativet till kampanjen kommer ur en vilja att utmana bilden av merch ur ett hållbarhetsperspektiv, men också ur en önskan att kunna erbjuda ett mer kreativt uttrycksätt för fans.
– Det var otroligt roligt att öppna upp butiken för musikälskare som ville hylla sina favoritartister på ett kreativt och hållbart sätt. Vi vill bredda bilden av vad cirkulär konsumtion kan vara – och den här kampanjen är ett perfekt exempel på hur vi kan göra det, säger Jenna Walter, e-handel och konceptchef på Stockholms Stadsmission.
Samtliga intäkter från kampanjen gick till Stockholms Stadsmission. Fler tillfällen kommer att erbjudas.
Kmpanjens arbetsgrupp har bestått av:
LABS (Universal Music)
Katinka Roos – Senior Creative
Victor Gravestam – D2C Manager
Evelina Larsson – Art Director
Wu Chang – Graphic Designer
Stockholms Stadsmission
Jenna Walter, e-handel och konceptchef
Christel Valsinger