4 juni 2024

Notiser – vecka 23, 2024

Bland veckans notiser: Djurens vaggvisa når 100 milj. strömmar på Spotify. USA vill dela upp Live Nation och Ticketmaster, samtidigt som Ticketmaster blivit hackade med 560 miljoner drabbade. Spotify höjer priserna i USA och Frankrike, och meddelar att Car Thing är historia. 

—–

Som den femte svenskspråkiga låten någonsin har Djurens Vaggvisa med Humlan Djojj nått över 100 miljoner strömmar på Spotify. I höstas nådde Babblarnas vaggvisa 200 milj. medan Svag med Victor Leksell nådde samma tröskel några dagar senare. Här är de fem mest spelade svenskpråkiga låtarna på Spotify just nu:

1. Babblarna – Babblarnas vaggvisa: 227,8 milj. strömmar
2. Victor Leksell – Svag: 209,1 milj. strömmar
3. Veronica Maggio – Jag kommer: 112,5 milj. strömmar
4. Basshunter – Boten Anna: 107,4 milj. strömmar
5. Humlan Djojj – Djurens vaggvisa: 101,7 milj. strömmar

Strax under 100 milj. strömmar ligger Daniel Adams-Ray med Gubben i lådan, som har 98,3 milj.

—–

Den 1 juni var det exakt 25 år sedan Napster lanserades, och på allvar kickstartade förändringen från fysisk musikmedia till digital musikkonsumtion.

Varumärket Napster har gått genom flera transformeringar under årens lopp, idag är det en fullt legal tjänst som fungerar likadant som Spotify eller Apple Music, med samma slags licenser och prenumerationsupplägg, även om tjänsten lever lite i skymundan från de stora plattformarna.

www.napster.com

—–

Den 13 juni arrangerar Sami en livespelning med R&B-artisten Asta hos Grandpa i Stockholm. Grandpa vann tidigare i år Samis pris Guldnoten för sitt arbete med att förena mode och musik. Utmärkelsen tilldelas en verksamhet som använt sig av upphovsskyddad musik på ett kreativt och hållbart sätt för att driva verksamheten framåt.

– Genom Sami Live Session lyfter vi fram musikens betydelse för atmosfären i en verksamhet, något som påverkar både kunder och personal positivt. Verksamheter kan teckna musikavtal och njuta av musikens många fördelar, samtidigt som artisterna får ersättning för att deras musik spelas offentligt. Vi vill skapa en plattform där det bästa av två världar möts, säger Ann Rosenberg, Head of Sales and Marketing på SAMI.

—–

Epidemic Sound har släppt rapporten Future of the Creator Economy där man undersökt 1 500 kreatörer som specifikt jobbar professionellt som YouTubers, poddare, bloggare, influencers etc, sådana som t ex ofta använder sig av Epidemics plattform för att ljudsätta sitt innehåll.

Undersökningen visar att 55 procent av respondenterna kan försörja sig helt och hållet på sin verksamhet och att 77% anser att de får en rättvis betalning för det de skapar. Framför allt YouTube framhålls som en viktig plattform för att skapa intäkter till kreatörer, där 28,6% av respondenterna framhåller att det är den plattform de tjänar bäst på.

Hela 84% av kreatörerna använder sig av AI-verktyg i samband med att man skapar innehållet, och ungefär lika många, 83,7%, anger att musiken har en central betydelse för såväl innehållet som relationen med publiken.

Läs rapporten

—–

Spotify har höjt priset för Premium-abonnemang i USA, till 11,99 USD/månad. Efter att ha legat på 9,99 USD under alla år sedan lansering, genomfördes den första höjningen till 10,99 USD under 2023.

Musikbranschen har under lång tid tryckt på, inte bara Spotify, utan alla DSP-er, att höja priserna. Spotify har sedan prishöjningarna inleddes för ett par år sedan sagt att detta nu är ett av ”verktygen” man har i verktygslådan för att öka intäkterna.

Samtidigt börjar nu påtryckningar komma från branschen kring gratisabonnemang, dvs främst gentemot Spotify, eftersom övriga DSP-er inte har den sortens reklamfinansierade abonnemang. Rob Stringer, CEO på Sony Music Entertainment, uttryckte t ex nyligen att han anser att Spotify borde kunna introducera en mindre abonnemangsavgift även på de reklamfinansierade abonnemangen:

– Den betalda musikprodukten är fortfarande otroligt prisvärd, och vi uppskattar att våra partners insett det med prishöjningar under det senaste året. Men det visar också att prisskillnaden mellan gratis och betald har blivit större. På mogna marknader hoppas vi att våra partners överbryggar det gapet genom att be konsumenter som använder annonsstödda tjänster att betala en mindre avgift.

—–

Spotify höjer också priset i Frankrike, med en motsvarande nivå som den nya streamingskatten som införts i landet, premium-abonnemangen höjs med 0,13 euro. Streamingskatten ligger på 1.2% av DSP-ernas intäkter. Övriga DSP-er har än så länge inte justerat sina priser.

—–

Den amerikanska staten, genom Justitiedepartementet (DOJ), har stämt Live Nation i USA och kräver bl a att Live Nation ska avyttra biljettbolaget Ticketmaster. Grunden är att man anser att Live Nation genom att också äga Ticketmaster har en otillbörlig monopolställning på marknaden. Live Nation och Ticketmaster gick ihop 2010, och Joe Berchtold, CFO på Live Nation, sade i samband med ett investerarcall att de sjävklart inte håller med:

– We will move this along as quickly as we can. We will make every effort to try to get this case to trial in a year, or if not in a year, a year and a half, and certainly not long after that. We’re committed to putting the resources in to get that done and getting this behind us because we feel very confident about about our position on these claims.

Läs mer

—–

Samtidigt har Ticketmaster blivit utsatta för ett dataintrång där hackare har fått tillgång till data från 560 miljoner biljettköpare. Hackergruppen ShinyHunters har tagit på sig intrånget, där de laddade ned 1,3 terabyte med data som nu finns för försäljning. Information om kontonas ägare, epost-adresser, telefonnummer, liksom betalningsdata ska ha ingått.

Läs mer

—–

ICE meddelar att man har distribuerat över 1 miljard euro för första gången under en 12-månaders period. Sedan starten 2016 har man distribuerat 4,5 miljarder euro.

ICE, som startade som ett samarbete mellan Stim, tyska GEMA och brittiska PRS For Music, distribuerar nu även till IMRO, BMI, Sabam, AKM, Concord, Songtrust, peermusic och ett antal andra independentförlag.

Läs pressmeddelande

—–

Spotify har tagit beslutet att lägga ned satsningen på den fysiska pryl man lanserade år 2022 i USA, ”Car Thing”. Från och med december 2024 kommer det inte att gå att använda den. Efter att ägare av Car Thing lämnat in en grupptalan mot Spotify har man nu tagit beslutat att erbjuda återbetalning till de som genom kundsupporten kan bevisa att de har köpt och äger en sådan pryl.

Car Thing discontinued

—–

YouTube Music har introducerat funktionen att kunna söka på musik genom att nynna, vissla eller spela upp en låt, liknande som går att göra med OpenAI’s nya modell ChatGPT-4o. YouTubes funktion har inte rullats ut överallt och i alla versioner av appen ännu.

Läs mer

—–

Roshi Motman, VD för Amuse, har lämnat sin post och ersätts tillfälligt av styrelseledamoten Giorgio D’Ambrosio, skriver Breakit.

—–

Lästips: The Solutionist – Anna Sjölunds 25 years in live
IQ Magazine intervjuar Anna Sjölund, som i slutet av förra året gick över från Live Nation till ASM Global.

—–

Daniel Johansson
Christel Valsinger