Musikbolaget BLNK jobbar helst från grunden med sina artistprojekt och är inte rädda för att satsa långsiktigt. Nu har de börjat få stora internationella framgångar med artisten Hazlett – efter 6 års samarbete. MI har pratar med BLNK:s Anna Kornelia Åberg.
2,5 miljoner lyssnare i månaden på Spotify. 100 000 följare på Tiktok. Förbandsturné med Lany i USA, turné med Callum Scott i Europa och i sommar Euorpaturné med den kanadensiska folkduon Ocie Elliott. Dessutom supportgig för Passenger. Schemat är fulltecknat för indie-folksångaren Hazlett, vars senaste singel Bones Shake släpptes på BLNK i april.
– Hazlett var väldigt tidigt in på BLNK, säger Anna Kornelia Åberg, som startade bolaget tillsammans med Fredrik Häggstam 2016.
– Det var ett sånt projekt vi ville fokusera på och utveckla från”the ground up”. Det är mäktigt, för när vi började jobba ihop var indie-folk inte så hett, men nu har det fått ett uppsving.
Hazlett är ett exempel på hur envetenhet och långsiktigt arbete med någon man verkligen tror på, kan ge utdelning. Regelbundna releaser och att vårda relationen med fansen varit nyckelfaktorer till framgången, menar Anna Kornelia
– Även när det handlade om 5 fans så var de värdefulla för honom och han höll “Friday night wine” med dem på sociala medier. Han har verkligen uppskattat alla som lyssnat på hans musik så otroligt mycket.
Hazlett, eller Mitchell Lewis som han heter, kommer från Australien men bor numera i Stockholm. Vägen till en solokarriär baserad i Sverige gick via samarbetet med Fredrik Häggstam (Freddy Alexander), som producerade Hazletts debut-EP som gavs ut av Sony i Australien 2017. Samarbetet med Sony flög inte riktigt men kontakten med Freddy och Anna Kornelia fortsatte.
– Så han sa “om jag flyttar till Sverige – kör vi då?”
BLNK:s verksamhet innefattar såväl label och förlag som management, men numera satsar de mest på labelsidan. Pandemin blev ett slags uppvaknande, säger Anna Kornelia.
– Man tvingades stanna upp och fundera på vad man faktiskt vill göra. Vi har alltid älskat att jobba från grunden, att våga satsa på projekt och personer vi brinner för.
Sedan ett par år tillbaka huserar de i studio och kontor på Mariaberget i Stockholm. Från början hade de två studior på bottenvåningen, men de har successivt tagit över mer av fastigheten och under pandemin övertog de till slut hela komplexet och renoverade det.
– Innan hade vi kontoret i studion. Nu är vi vägg i vägg med studion, men i alla fall inte i den.
Hon beskriver BLNK som otroligt musikfokuserat. Freddy mixar och producerar dagligen. Även hon själv kommer från musiksidan och började som låtskrivare. Hon sitter i styrelsen och jämställdhetsrådet för Ifpi samt i ledningsgruppen för Musikmakarna där hon även håller i den årliga artistprofileringskursen.
Engagemanget är viktigt för BLNK.
– Vi vill ge stöttning inte bara ekonomiskt och administrativt, utan på alla plan. Vi arbetar otroligt tajt med alla vi jobbar med.
Så är det inte fler än tre artister heller på BLNK just nu: Hazlett, nysajnade Noel och Boy In Space. De är tre personer som jobbar på bolaget – utöver Anna Kornelia och Freddy finns även nya kollegan Linnea Dänsel. Några externa investerare har de aldrig tagit in. Hur går det runt?
– Vi räknade innan och vi har över en miljard streams på bara independent label-sidan, så det har satt en grund som gör att vi inte behöver sajna många och hoppas att nåt flyger eller göra dealar vi inte vill göra.
– Sen fick vi väldigt stora låtar på både förlagssidan och med artistprojekt tidigt.
Bland framgångarna finns t ex Mike Perry-hiten The Ocean, skriven av Shy Martin, och Paris med The Chainsmokers, som är den största låten i bolagets katalog med 1,1 miljarder streams på Spotify. 2017 hade BLNK sex nomineringar i tre kategorier på Musikförläggarnas Pris och vann i samtliga kategorier.
I det tajta samarbetet med artisterna på BLNK ingår veckovisa möten.
– Det finns alltid saker att prata om. Även när det går superbra betyder inte det att man mår bra. Det är alltid ups and downs i industrin, mycket som händer och press från alla håll.
– Så vi lägger krut på varann. Vi var till exempel nyligen i Nashville för sessions och bodde i ett hus tillsammans.
Varför Nashville?
– Det finns många starka popwriters där. Många har flyttat dit från L.A. Där finns också en kultur för starka låttexter och det vill man ju ha i alla genrer. Vi har skickat låtskrivare dit innan men det var första gången jag var med. Jag har pratat med många A&R:s där och gillar hur de ser på samarbete mellan både skivbolagen och kreatörerna.
– Vi älskade stan och gemenskapen så vi har bokat av höstens resa till L.A. och åker tillbaka till Nashville istället.
Med i Nashville var bland annat Boy In Space, som nyligen släppte sin första singel på BLNK.
– Vi har känt varann sen han var en liten kid och har varit en del i våra liv länge, så det är jättekul att få jobba ihop. Det är faktiskt första gången vi sajnar någon som inte är helt ny. Han har en fanbase, speciellt i USA, så det här blir en slags re-launch, där vi konsekvent kommer att släppa mycket musik.
Ny på bolaget är också tidigare nämnda Noel, som gav ut sin debut-EP i mars i år. Nyligen släpptes singeln Without Calling som är hämtad från en kommande, andra EP.
– Vi gör långsiktiga investeringar nu. Det kommer att ta tid men vi tror på det. Och vi har ju till exempel sett på Mitch att han var otroligt redo när det väl började hända.
– Men sen hoppas vi självklart att det inte behöver ta så lång tid för alla, haha.
Christel Valsinger
Foto: Anna Kornelia och Freddy – privat, Hazlett – Kyle Dobie, Boy In space -Room 7, NOEL – ph_any, interiörbilder – BLNK