Universal Music Group och TikTok meddelar att de har slutit ett nytt licensavtal, och att musiken därmed återvänder till plattformen.
Det var i slutet av januari som Universal Music Group publicerade ett öppet brev där man skrev att förhandlingarna med TikTok om ett nytt licensavtal hade strandat. I brevet gick man hårt åt TikTok, som i sin tur svarade med lika hård ton, och strax efter började musiken släckas ned på plattformen.
En månad senare anslöt även Universal Music Publishing Group, när deras licensavtal gick ut, och ytterligare musik stängdes ned på TikTok. Förutom att stötestenen handlade om nivåer på ersättning, uttryckte Universal en stor oro över hur TikTok planerade att hantera AI.
Nu meddelar UMG att man har kommit överens med TikTok, och att musiken därmed kommer tillbaka. Man skriver:
”Det gemensamma avtalet inleder en ny era av strategiskt samarbete mellan de två organisationerna, baserat på ett gemensamt åtagande att hjälpa UMG:s artister och låtskrivare att uppnå sin kreativa och kommersiella potential. Genom att utnyttja TikToks styrkor inom teknologi, marknadsföring och promotion kommer UMG och TikTok att leverera förbättrad ersättning till UMG:s låtskrivare och artister, nya möjligheter för deras inspelningar och låtar, samt branschledande skydd gällande generativ AI.”
Bland de saker som TikTok har förbundit sig att bidra med finns förbättrade verktyg för data och analys, integrerad biljettförsäljning, och att man tydligare kommer stärka skyddet för artister och deras fans. De exakta detaljerna i avtalet är inte offentliga, men UMG:s vd Lucian Grainge skriver i ett memo till personalen på bolaget:
”Enligt det nya avtalet kommer ersättningen för artister och låtskrivare att vara större än under vårt tidigare TikTok-avtal, och det totala värdet som UMG:s artister och låtskrivare får från detta partnerskap kommer att vara närmare anpassat mot andra plattformar inom den sociala musikkategorin. Dessutom kommer TikTok att implementera verktyg och processer för att hjälpa till att hantera proveniens- och attributionsfrågor, vilket hjälper artister och låtskrivare att mer effektivt monetisera sitt arbete.”
Ole Obermann, Global Head of Music Business Development på TikTok, säger:
– Vi är glada att välkomna UMG och UMPG tillbaka till TikTok. Vi ser fram emot att arbeta tillsammans för att skapa djupare kopplingar mellan artister, skapare och fans. Speciellt kommer vi att samarbeta för att säkerställa att AI-verktyg utvecklas ansvarsfullt för att möjliggöra en ny era av musikalisk kreativitet och fanengagemang samtidigt som vi skyddar mänsklig kreativitet.
Daniel Johansson
daniel@musikindustrin.se