Corite och DMG Education ingår ett strategiskt partnerskap som markerar startskottet för lanseringen av AI-tjänsten Aflow, som ska fungera som en coach och hjälpreda för olika aktörer i musikbranschen.
Aflow heter en kommande AI-tjänst som ska underlätta arbetet runt omkring en artist, genom att till exempel kunna generera pitchar till Spotify, skapa innehållsplaner och strategier för Tiktok och andra sociala medier utifrån tips på trendande innehåll. Aflow ska fungera som en coach där användaren kan få hjälp med strategier och innehåll som är anpassat efter den enskilde artistens utveckling och behov.
AI-coachen ska vara som ett verktyg i vardagen, för att t ex hjälpa till att skapa vanor och motivation för att hjälpa artister och deras team att nå sina mål, effektivisera arbetet och spara tid, med artistens välbefinnande i fokus.
Bakom Aflow står svenska Corite, som meddelar att de ingått ett strategiskt partnerskap med DMG Education kring lanseringen av plattformen. Emelie Olsson, medgrundare av Corite, säger:
– Med Aflow vill vi erbjuda en tjänst vi själva som musikbolag hade önskat fanns för att hjälpa oss leverera högre kvalitet till fler artister. Att bygga en karriär som artist är en komplex resa, och vår ambition är att göra denna resa så smidig som möjligt genom att eliminera onödiga hinder och framförallt, i slutändan ge artisterna bättre förutsättningar för kreativitet.
Andreas Andersson, VD på DMG Education, som sedan år 2011 har utbildat både studenter till musikbranschen och anställda i branschen, säger:
– Samarbetet med Corite och lanseringen av Aflow är en del av vår egen vision om att göra kunskap mer tillgängligt och möjliggöra för fler att utveckla en hållbar karriär, nu på ett mer personligt sätt. Vi kombinerar våra expertisområden och kompletterar varandra med bra värden och förutsättningar för att skapa något riktigt spännande ihop!
Aflows officiella lansering planeras ske senare under 2024, men redan nu kan man smygtesta tjänsten.
*På bilden från Corite: Emil Angervall, Mattias Tengblad, Emelie Olsson, och på bilden från DMG Education: Niclas Gustavsson, Linn Bogmark, Andreas Andersson, Pako Hamza.
Daniel Johansson
daniel@musikindustrin.se