30 april 2024

Musiken som försvinner från Spotify

Allt fler artister vittnar om att deras musik plockas ned från Spotify för misstänkt streamingfusk, trots att de själva inte har gjort något fel. MI har pratat med artister och bolag som drabbats.

Att streamingfusk är ett stort problem för såväl streamingplattformarna som för musikbranschen råder det ingen tvekan om. Problemet har vid flera tillfällen framhållits som ett av de viktigaste att lösa, och plattformarna samarbetar för att motverka streamingmanipulation bl a genom koalitionen Music Fights Fraud Alliance.

Under det senaste halvåret har allt fler artister och musikbolag vittnat om att musik blivit nedplockad från Spotify, ofta efter aggressiva varningar från den distributör de använder sig av, utan att de på något som helst sätt är skyldiga till skumma aktiviteter.

Vanligtvis handlar det om att låtar blir tillagda till spellistor som skapats av aktörer som säljer fuskströmmar, utan att artister eller bolag vet om det. När MI pratar med ett par av Sveriges största distributörer bekräftar de att många av de här aktörerna troligen gör det i marknadsföringssyfte.

Målet är att locka främst DIY-artister att använda sig av dessa aktörers ”tjänster”, genom att man först bjussar på några tusen eller tiotusen strömmar, varpå artisten på Spotify for Artists upptäcker att en viss spellista genererar mycket strömmar. Förhoppningen är att artisten då kontaktar den som ligger bakom spellistan och börjar betala för artificiella strömmar.

När Spotify upptäcker att strömmar på en viss spellista genereras av botar, eller på annat sätt manipuleras, stänger man ned låten och skickar ett meddelande till distributören, som i sin tur går vidare mot den enskilde artisten eller bolaget. I olika forum diskuteras problemet intensivt, även på Spotifys forum. I en tråd med över 80 inlägg från olika kreatörer, skriver en av dem, för några veckor sedan:

”Som en hängiven oberoende artist står jag inför den hårda verkligheten att min musik orättvist har tagits bort från Spotify. Det här handlar inte bara om att förlora låtar; det handlar om att förlora delar av min själ och min röst som jag har investerat djupt i, bortom att vara bara en hobby utan mer en djup kärlek för konst och litteratur. Vid 51 års ålder arbetar jag heltid med alternativa inkomstkällor, och jag är inte här för att jaga berömmelse eller ekonomisk vinning. Anklagelsen om att använda falska bots är både obefogad och förvirrande, vilket påverkar inte bara mig utan många i vår kreativa sfär. Varför ska artister som oss betala priset för problem utanför vår kontroll? Jag uppmanar Distrokid och Spotify att bringa klarhet, rättvisa och en lösning som respekterar vår passion och engagemang för musik. Det är dags för transparens och stöd, inte för straff baserat på ogrundade skäl.”

I en annan tråd i Spotifys forum skriver Crystolbol Records för ett par dagar sedan:

”Crystolbol Records kommer att inleda en grupptalan mot Distrokid och Spotify för att de tar bort låtar utan legitim grund. Vi har haft en låt borttagen med påståenden om falska botar när vi inte har använt och aldrig kommer att använda botar. Det här är ett problem eftersom vi har spenderat tusentals dollar på att släppa låten och har en musikvideo på gång snart. Det här är pinsamt för vårt företag och artisten. Tveka inte att kontakta oss om du vill ansluta dig till grupptalan @ www.CrystolbolRecords.com.”

Under de senaste månaderna har flera svenska artister och bolag kontaktat oss på MI med liknande vittnesmål.

En av artisterna vi pratat med började skapa och ge ut musik under pandemin, för att hålla kreativiteten igång. Fram till i höstas hade artisten cirka 15 låtar på Spotify, med sammanlagt mer än en miljon strömmar. Genom Submithub landade de i hundratals spellistor. En gammal tonårsdröm blev sann. 

– Det var magiskt. Folk har lyssnat, det har skrivits om min musik och jag har fått  jobba ihop med skitduktigt folk. Det var en lycklig resa. 

– Tills jag plötsligt fick ett mail från distributören där det stod att jag använt fake streams. 

Varningen var den första av tre, och vid den tredje skulle all musik av artisten plockas bort. Tonen var aggressiv. Det gick inte att få tag i någon hos distributören. För att få tillgång till sitt konto igen behövde hen intyga att det som hänt inte var distributörens fel utan Spotifys.

Tio dagar senare kom den andra varningen. Då gällde det en specifik låt som artisten själv uppmanades att ta ner för att få ha sitt konto kvar. För att inte riskera att bli av med all sin musik på Spotify tog hen ner låten i ren panik. Fortfarande gick det inte att få någon förklaring till hur låten skulle ha fått fejkade streams.

Där dog lusten att fortsätta.

– För mig så handlar det inte om pengarna, utan om min passion och glädje för musiken. Jag har lagt ner så mycket kärlek och tid. Men hela idén, känslan, blev så nedsvärtad av påhoppen. Jag blev behandlad som en kriminell och det fanns ingen hjälp att få.

– Det hela är ju ett systemfel. Det finns en massa människor som ägnar sig aktivt åt att skapa dessa spellistor, men i stället så slår man mot artister och upphovspersoner.

Från och med den 1 april har Spotify infört en straffavgift mot distributörer och bolag när man upptäcker streamingfusk, och till MI säger Julia Levander, kommunikationschef för Spotify i Norden:

– Artificiell streaming är en utmaning för hela branschen, och med den uppdaterade policyn ser vi till att pengarna går till de personer som vår plattform är utformad för att främja och att distributörer får förstärkta incitament att ta frågan om artificiell streaming på lika stort allvar som vi gör. Den nya policyn är utformad för att hantera låtar där uppenbar artificiell streaming upptäcks. Våra kriterier för straffåtgärder kräver att streams i stort sett ska vara helt manipulerade.

– Med detta sagt arbetar vi för att minimera situationer där även oskyldiga artister påverkas av andras bedrägliga beteenden och vi tror att dessa åtgärder kommer att vara effektiva för att hantera problemet. Det kommer inte fungera perfekt från början, men vi arbetar kontinuerligt med att förbättra upplevelsen för artister såväl som lyssnare. Vi har tekniska metoder som automatiskt hanterar användares spellistor när artificiell streaming upptäcks, vilket innebär att andra användare inte längre kan lyssna på dessa spellistor.

– När en låt tas bort får distributören ett mejl från Spotify som förklarar anledningen till borttagningen, samt instruktioner som förklarar hur de kan bestrida beslutet om en artist upplever att deras musik har tagits bort på felaktiga grunder. Processen för detta går genom artistens distributör. Om en artist anser sig ha skäl att bestrida nedtagningen bör de kontakta sin distributör som i sin tur kan förmedla ytterligare detaljer till oss.

Ett problem som dock ofta uppstår, är att en del distributörer inte har någon kundsupport. Detta gäller främst sådana distributörer vars affärsmodell bygger på att distribuera stora volymer, och där distributionen är mer eller mindre automatiserad. Just Distrokid återkommer ofta i diskussionerna online, som t ex här, här, här, och här.

Spotify gjorde en ”strategisk minoritetsinvestering” i Distrokid år 2018, samtidigt som man presenterade förslaget att integrera distribution direkt i Spotify for Artists. År 2021 sålde man dock av två tredjedelar för 167 miljoner dollar, och äger sedan dess en mindre andel av distributören. I listan över distributörer som Spotify rekommenderar, som innehåller över 60 olika distributörer, står Distrokid idag som den allra första.

Problemet som sådant är dock inte knutet enbart till Distrokid, utan kan ses även hos andra DIY-inriktade distributörer. Svenska labelinriktade distributörer säger att de här situationerna inte uppstår lika ofta hos dem, även om det finns exempel i den svenska branschen där även musik som distribuerats av majorägda distributörer plockats ned av Spotify.

Den mesta musiken återkommer dock till Spotify efter att en distributör överklagar nedtagandet, även om det ibland kan ta lite tid.

Artisten The Flashbulb, med över 65 miljoner strömmar på Spotify, och som distribuerar sin musik genom Tunecore, drabbades extra hårt när 23 album plockades ned över en natt i februari 2024. Även han vittnar om svårigheten att reda ut saker och ting med sin distributör, och han använde sig därför av sociala medier för att få uppmärksamhet. Till Ars Technica säger han:

– Situationen motiverar en omedelbar förändring av policyn hos både Spotify och digitala distributörer, som förhindrar detta från att hända överhuvudtaget. Om du är en oberoende musiker som använder en av dessa tjänster borde den här situationen skrämma skiten ur dig.

Till slut löste sig saken för The Flashbulb, och albumen kom tillbaka.

Hur mycket musik som idag plockas ned felaktigt för att tvivelaktiga aktörer lägger till låtar i botade spellistor är svårt att säga. Det är öppet för vem som helst att skapa offentliga spellistor och lägga till vilken musik man vill, oberoende av med vilken anledning musiken läggs till.

Om du själv eller någon annan har blivit drabbad, får du gärna höra av dig till MI.

Daniel Johansson
daniel@musikindustrin.se

Christel Valsinger
christel@musikindustrin.se