Snafu Records introducerade förra året sin Songfund, ett nytt sätt för artister att kunna få förskottsbetalning för framtida intäkter, samtidigt som de får hjälp att aktivera backkatalog mer effektivt. MI ställde fyra snabba till Mira Howard, ny chef för Snafu Songfund.
Den AI-drivna labeln Snafu Records grundades år 2018 av Mattias Bernard, Carl Falk och Ankit Desai. Förra året tog de in 70 miljoner kronor och startade satsningen Songfund. Mira Howard är nyinsatt chef för fonden, och vi passade på att ställa några frågor till henne.
Ny Head of Snafu Songfond, precis inflyttad till Sverige, vem är Mira Howard?
– Musik har alltid varit en viktig del av mitt liv, även om mina grundämnen under studierna faktiskt var fysik och ekonomi (även om jag skriv min fysikuppsats om pianon!). Efter min utbildning hamnade jag på en startup som slog samman teknik och konst i Los Angeles, och detta blev en grund för min övertygelse om att teknik och konst kan växa tillsammans, hand i hand.
– Jag arbetade mig fram till partner och COO där, men insåg att jag ville göra en karriär på affärssidan av musik, och även utforska en karriär utomlands. Så jag sökte till University of Cambridges MBA och gick på ett konst- och mediastipendium. Där fick jag kontakt med den otrolige VD:n och grundaren av Snafu, Ankit Desai, som låg i framkanten av musik och teknik. Nu är jag stolt över att ha fått rollen som chef för Songfund.
Vad är Snafu Songfund?
– Snafu Songfund föddes när vi insåg att vår ursprungliga algoritm, som syftade till att hitta nya talanger och signa dem till vårt skivbolag, identifierade så många fler fantastiska artister än vi kunde teckna till vår frontline. Vi lanserade Songfund som ett sätt att interagera med ett bredare spektrum av artister.
– Fonden erbjuder korttidslicenser till artister och deras befintliga kataloger via förskott som gör att vi kan ha en andel i nämnda katalog. Tillsammans med förskottsfinansieringen, som många artister använder för att driva sina nästa projekt eller åka på turné, erbjuder vi vårt varumärkesstöd i sociala medier och marknadsföring för att låta katalogen få ett andra liv. Tanken är att hjälpa till att utöka katalogen för artisten samtidigt som de fokuserar på ny musik.
Ni har precis signat Kalle och John från Hoffmaestro til Snafu Songfund, berätta mer om samarbetet.
– Naturligtvis är vi superglada över att få arbeta med en så ikonisk katalog, särskilt eftersom vi är ett svenskt företag. Vi är mycket glada över att samarbeta med dem för att ge deras katalog utökad exponering, särskilt på sociala medier. Kalle och Johan passade på att skicka med en kommentar från deras sida också:
”Vi är extremt glada och tacksamma över att få jobba tillsammans med Snafu och deras grymma team. Vi ser det här som början på vad som förhoppningsvis ska bli ett långsiktigt och svängigt samarbete.”
Hur ser ni att Snafu Songfund kommer att utvecklas de kommande åren?
– Vi vill att Songfund ska bli en global lösning för katalogtillväxt och förhandsfinansiering. Vi arbetar för närvarande på några spännande affärer i Europa, Brasilien och i övriga Sydamerika. Vi vill förse artister runt om i världen med en tekniskt driven lösning som ändå behåller den mänskliga touchen, för att hjälpa dem att utöka framgångarna med sin befintliga katalog, samtidigt som det blir möjligt för dem att skapa spännande ny musik på vägen!
www.snafurecords.com/song-fund
Daniel Johansson
daniel@musikindustrin.se