26 mars 2024

Notiser – vecka 13, 2024

Bland veckans notiser: Ny bok om svensk musikbransch och musikproduktion släpps den 6 april, den danske man som stod åtalad för streamingbedrägeri har dömts till 18 månaders fängelse, den brittiska branschen inleder process mot AI-plattform, och indies och DIYs är nu en del av Deezers artist centric-modell. 

—–

Den 6 april släpps boken Musik – musikproduktion – musikbransch: Tretton samtida berättelser, utgiven av forskningsorganisationen Mirac. Boken är en antologi med kapitel skrivna av tretton olika forskare i Sverige, och alla som är intresserade bjuds in till bokreleasen som sker på Nalen kl. 15-17.

Bland kapitlen i boken finns:

Musik och artificiell intelligens – en taxonomi av Daniel Johansson
Medhörningens inverkan på produktionsvärdet inom livescen av Erika Iljero-Winnberg
Musik, sound och röster av Lars Lilliestam
Röstens skäl: Hur musikskapande artister kan och vill tänka av Mats Trondman
ABBA Voyage – fygitala livekonserter och fanupplevelser av Jessica Edblom m fl
Hur ska framtidens musikarv finansieras? av Linda Portnoff

Mer information om bok och bokrelease

—–

BMG har utökat sitt ägande i Dr. Albans katalog genom att också köpa upp artistens rättighetsandel av inspelningarna. BMG äger sedan tidigare ”label-delen” av katalogen. Dr. Alban säger i en kommentar:

– Jag är stolt över att ha valt BMG som förvaltare av mitt musikaliska arv. Deras passion för att bevara och främja Eurodancens livfulla energi överensstämmer perfekt med min egen vision. Med BMG:s expertis och engagemang är jag övertygad om att min musik kommer att fortsätta få resonans hos publik runt om i världen i generationer framöver.

Dr. Albans musik har fått ett rejält uppsving under de senaste åren, till exempel har antalet månatliga lyssnare på Spotify ökat från 2,8 miljoner i november 2022 till över 4,4 miljoner idag.

Läs pressmeddelande

—–

Den brittiska branschorganisationen BPI, som företräder skivbolagen i landet, har inlett en process mot Jammable, som tidigare hette Voicify, en plattform som gör det möjligt för vem som helst att använda tiotusentals AI-kloner av röster och applicera på musik. Plattformen betraktas som den största för genererandet av den här sortens AI-covers.

BPI’s jurister skrev i slutet av februari ett brev till Jammable, där man hotade med stämning om inte plattformen såg till att lösa de nödvändiga licenser som behövs för uppträningen av modellerna. Nu har BPI gått ut offentligt och sagt att om inte Jammable möter kraven, kommer man gå vidare i processen.

Vem som helst kan själv ladda upp musikfiler och skapa AI-kloner, som andra sedan kan använda sig av, eller ange YouTube-länkar på plattformen som automatiskt rippar låtar och separerar röst och musik.

Bakom Jammable står den 20-årige studenten Aditya Bansal, som under förra året sade till Financial Times att han skapade den här tjänsten för att han såg ett behov därute. På frågan hur mycket han tjänar på sajten svarar han helt enkelt ”mycket”. Ett abonnemang för att få full tillgång till alla funktioner kostar 90 dollar i månaden.

BPI har fått uppbackning av branschorganisationerna Musicians’ Union, Ivors Academy, Music Publishers Association, UK Music, PPL och AIM, och väntar nu på att se hur Jammable kommer reagera.

Läs mer

—–

Den man som stod åtalad för streamingbedrägeri i Danmark fälldes i veckan till 18 månaders fängelse. Mellan åren 2013 och 2019 hade han byggt upp en verksamhet där han laddade upp både egen musik och andra artisters musik som hade modifierats, på Apple Music och Spotify, och använde sig sedan av konton som han hade kontroll över för att generera fuskströmmar.

CMU Daily och andra medier, skriver att den 53-årige mannen har jobbat i ledande befattningar i musikbranschen, bland annat för en distributör, och kallar det för ett ”insiderbrott”. Bedömningen är att mannen genererat 1-3 miljarder strömmar på det här sättet, och i slutändan fått ut ca 2 miljoner danska kronor på övningen. Mannen och hans advokat planerar att överklaga domen.

Läs mer

—–

Sedan den 21 mars är över 30 000 sidor med protokoll från Kungl. Musikaliska Akademiens möten och sammankomster tillgängliga för allmänheten. Det är Musik- och teaterbiblioteket, som ingår i Statens musikverk, som gjort det omfattande arbetet med att digitalisera KMA:s mötesprotokoll från 1771 och fram till idag. Innehållet i protokollen finns tillgängliga för alla som är intresserade via kulturarvsportalen Alvin.

Läs mer om projektet

—–

Delstaten Tennessee i USA har röstat igenom en ny lagstiftning som gör det olagligt att använda sig av AI-kloner av andras röster utan att först ha inhämtat godkännande. Den nya lagstiftningen, som baseras på den s.k. ELVIS-akten, och som träder i kraft den 1 juli, gör att själva användandet av AI-kloner utan godkännande av artisterna blir olagligt.

Det innebär att det både är plattformarna och slutanvändarna som har ansvaret att se till att artisterna har godkänt den här sortens bruk av deras röster. För en plattform som t ex Jammable innebär det att det inte bara är de som driver plattformen som gör ett intrång i artisternas rättigheter, utan att även de som använder plattformen gör det.

Läs mer

—–

Även indiebranschens samarbetsorgan Merlin har skrivit avtal med Deezer kring den s.k. artist centric-modellen. Avtalet innebär i praktiken att majoriteten av hela DIY-sektorn nu också ingår i modellen, eftersom distributörer som Distrokid, Ditto Music, Amuse, CD Baby och många fler är medlemmar i Merlin.

Modellen innebär att artister behöver ha totalt 1 000 strömmar i månaden, av 500 unika användare, för att ingå i den månadens royaltypott. Förutom det innehåller artist centric också en användarcentrerad fördelningsmodell (user-centric).

Jeremy Sirota, CEO för Merlin, kommenterar samarbetet:

– Merlins uppdrag är att se till att rösterna från dess oberoende medlemmar hörs och att de har tillgång till de mest innovativa möjligheterna på den digitala marknaden samtidigt som de säkerställer att deras artister blir rättvist kompenserade. Vi har arbetat med Deezer för att säkerställa att deras nya modell fungerar till förmån för våra medlemmar och representerar en väg framåt för att säkerställa att högkvalitativ musik, och artisterna som skapar den, erkänns och belönas på det sätt de förtjänar.

Läs pressmeddelande

—–

Den franska konkurrensmyndigheten har bötfällt Google på motsvarande 2,5 miljarder kronor för att använt upphovsrättsskyddat material från nyhetsbyråer, tidningar och mediebyråer utan att ha fått godkännande i samband med att man tränat upp modellen bakom Google Bard/Gemini. Google meddelar att de accepterar boten och kommer betala den, även om de anser att den är orimligt hög, för att kunna ”gå vidare”.

Läs mer

—–

Precis som Neil Young har Joni Mitchell valt att låta sin katalog komma tillbaka till Spotify. Katalogen har varit borta från tjänsten i ca två år, efter att Mitchell kritiserat Spotify för att låta antivaxxare få fritt utrymme att sprida sina åsikter.

—–

Universal Music Group och Roland har tagit fram gemensamma riktlinjer kring ansvarsfullt användande i samband med AI och musikskapande, publicerade på sajten aiformusic.info. Förhoppningen är att fler företag ska skriva under på riktlinjerna, för att säkerställa att upphovsrätten följs och att mänskliga kreatörer och artister skyddas.

—–