19 mars 2024

Notiser – Vecka 12, 2024

Bland veckans notiser: Spotify introducerar musikvideos, Nordic Distro heter en ny nordisk digital distributör, AI-plattformen TuneTaxi utmanar bakgrundsmusiken, och Tangy Market med musikrättigheter från Britney Spears, Nelly Furtado och Justin Bieber.

—–

Spotify har introducerat ett öppet betatest av musikvideos i fullängd, som rullas ut successivt i 11 länder, inklusive Sverige. Till en början kommer det finnas ett begränsat utbud med videos, från artister som Ed Sheeran, Doja Cat, Ice Spice, Taylor Swift, Beyoncé, SZA, Olivia Rodrigo, Jack Harlow, Tate McRae m fl.

Charlie Hellman, Vice President och Head of Music Product på Spotify, säger:

– Så många gånger, enligt min egen erfarenhet liksom för många andra, spelar musikvideor en nyckelroll i att fånga dig, tar dig från att vara en lyssnare till att komma närmare och bli ett fan. Videos är en viktig del av så många artisters verktygslådor, och det är därför helt naturligt att de bör finnas på samma plats som där mer än en halv miljard människor väljer att lyssna på musik.

Videor testas till en början i Storbritannien, Tyskland, Italien, Nederländerna, Polen, Sverige, Brasilien, Colombia, Filippinerna, Indonesien och Kenya.

Läs pressmeddelande

—–

En ny digital distributör, Nordic Distro, som är fokuserad på klassisk musik och de nordiska länderna, har just lanserats. Bakom distributören står den finske pianisten och kompositören A. Blomqvist, som berättar om bakgrunden till satsningen:

– Jag har gjort musik på heltid nu i många år och innan jag signade med ett större bolag var jag oberoende artist under hela min karriär. Under tiden som indieartist hade jag svårt att hitta en pålitlig och lättanvänd distributionsplattform som gav stöd till klassisk musik.

– Problemet med massdistributörer som t ex Distrokid är att på grund av den ökade efterfrågan på metadata för vissa plattformar kommer de inte att distribuera ditt stycke till alla plattformer, om din musik faller inom den ”klassiska” genren. Dessutom saknade jag ytterligare tjänster som mixning, mastering, noter och redaktionell pitching.

Mer information finns på www.nordicdistro.com

—–

BBC har publicerat en omfattande artikel kring den svenska musikbranschen, med ett fokus på tech. Bland de som medverkar i artikeln finns Per Sundin från Pophouse Entertainment, Sarah Herlin från Stockholm Music City, Ankit Desai från Snafu Records och Emelie Olsson från Corite.

Artikeln heter Can Sweden keep its edge in the music industry?

—–

En ny AI-plattform från Nederländerna, TuneTaxi, riktar in sig på hela bakgrundsmusikmarknaden. Tjänsten är inte lanserad ännu, men har AI-genererat över 1 miljoner låtar som ligger till grund för de kanaler som affärsverksamheter kommer kunna använda i sina verksamheter.

Det handlar inte bara om instrumentalmusik utan man har även genererat stora mängder AI-musik med sång. På sajten kan man förhandslyssna på en del av musiken som kommer ingå när tjänsten släpps, där affärsverksamheter skapar egna anpassade musikkanaler genom att välja årtionde, genre, mood, språk, tempo osv.

Plattformen fungerar därmed liknande som befintliga plattformar för bakgrundsmusik fungerar, men med royaltyfri musik. En klocka på sajten räknar ned till när tjänsten ska släppas, den 29 april. Grundare till TuneTaxi är Raoul Wedel som varit verksam i den nederländska radiobranschen i 30 år, bl a som VD för flera radiostationer.

www.tunetaxi.com

—–

Svenska Tangy Market har släppt sitt andra rättighetspaket med musik som spelats av in stora artister Nelly Furtado, Britney Spears och Justin Bieber. Det handlar om möjligheten att kunna köpa in sig med en andel i låtskrivar-royalties från ett tiotal olika låtar:

Britney Spears – Work B**ch
Britney Spears – Tik Tik Boom
Britney Spears – Chillin’ With You
Britney Spears – Alien
Justin Bieber – As Long As You Love Me
Chris Medina – What Are Words
Sander Klienenberg feat. Dyson – Feel Like Home
Nelly Furtado – Miracles
Paris Hilton feat. Lil Wayne – Good Time
Eros Ramazzoti feat. Nicole Schertzinger – Fino All’estasi
Nicole Schertzinger – Boomerang

www.tangymarket.com

—–

Tyska branschorganisationen BVMI (Bundesverband Musikindustrie), som representerar skivbolag och den inspelade musiken, har låtit Oxford Economics genomföra en undersökning av utvecklingen vad det gäller nivån på de tyska bolagens utbetalningar till artister mellan åren 2010 och 2022. Det är framför allt de stora bolagen som har deltagit i undersökningen, totalt representerar dessa bolag 66 procent av den inspelade marknaden i Tyskland.

Undersökningen visar att utbetalningarna har ökat med 132 procent mellan 2010 och 2022, när man tittar på alla slags avtal sammantaget, dvs både avtal där artisterna har skrivit över masterrättigheterna till bolagen, traditionella artistavtal, och avtal där artisterna fortfarande äger mastern, licensavtal och distributionsavtal.

Även förskott inkluderas i undersökningen, och rapporten säger att det är just förskotten som har ökat allra mest under tidsperioden, med hela 273 procent. Förskotten är en kostnad som bolagen recoupar (avräknar) från inspelningarnas intäkter, bolaget får tillbaka pengarna, ungefär som ett lån, men det är ändå en risk som bolaget tar eftersom det inte är säkert att intäkterna kommer täcka förskottet.

Under åren 2010-2013 gick ca 20 procent av bolagens totala intäkter till artisterna, något som ökade till 43 procent under åren 2019-2022. I den siffran ingår såväl förskott som licensavtal och distributionsavtal, så andelen motsvarar inte royalty-nivån på traditionella artistavtal, utan den andel av den totala omsättningen som går till artister.

Samtidigt har bolagens kostnader för A&R-verksamhet också ökat under tidsperioden, och utgör nu ca 13 procent av bolagens omsättning, något som Oxford Economics i rapporten jämför med t ex läkemedelsindustrins R&D-verksamhet, som ligger på 10 procent.

Förändringarna tillskrivs överlag de ökade intäkterna till musikbolagen som ett resultat av övergången till streaming. Bolagen har helt enkelt fått en bättre ekonomi som gör att man vågar betala ut större förskott än tidigare, samtidigt som det har gett utrymme att investera mer i A&R-verksamheten.

Läs Die deutsche Musikindustrie: Investments und Zahlungen an Künstler:innen

—–

Fastighetsvärlden skriver att Spotify under den senaste tiden har tömt två kontorslokaler på sammantaget 24 000 kvadratmeter, dels på Södermalm och dels på Birger Jarlsgatan. Lokalerna ska hyras ut till andra hyresgäster, och enligt Fastighetsvärlden skulle det kunna innebära att Spotify minskar sina kostnader med 350-400 miljoner kronor.

Bakom beslutet står enligt tidningen dels ekonomiska besparingar och en minskad arbetsstyrka, men också att många av de anställda jobbar på distans. Kontoret i Urban Escape, som ligger på 20 000 kvadratmeter, påverkas inte.

Läs mer

—–

Tidal meddelar att man kommer fasa ut sitt HiFi Plus-abonnemang, och i fortsättningen låta högkvalitativt och rumsligt ljud ingå i det vanliga premium-abonnemanget. Tidal skriver att de ser det som att tiden är över när konsumenter behövde betala mer för att få bättre ljudkvalitet. Tidal har över 110 miljoner låtar tillgängliga på plattformen.

www.tidal.com

—–

Deezer meddelar att man har plockat ned över 26 miljoner spår sedan man introducerade sin artist centric-modell, som bl a innebär en user-centric funktion där alla användares konsumtion konverteras till 1 000 strömmar varje månad. (MI har skrivit mer om det här)

Deezer säger att de här spåren är ”meningslösa”, och de tar bort dem som ett steg för att göra tjänsten mer fokuserad på riktig musik av riktiga artister. Samtidigt meddelas att Jeronimo Folgueira slutar som VD för bolaget i slutet av mars, och ersätts av Stu Bergen som temporär VD fram tills dess att man hittar en ny. Bergen har tidigare bl a jobbat på Warner Music.

Läs pressmeddelande

—–

Neil Young har valt att låta sin musik komma tillbaka till Spotify. Första gången Young tog bort musiken var redan 2016, då plockade han bort den från samtliga streamingtjänster till förmån för sin satsning Pono, en musikspelare som skulle ge högre ljudkvalitet än vanlig streaming. Katalogen kom tillbaka efter ett tag, i takt med att Pono misslyckades som produkt.

År 2022 plockade Neil Young återigen ned katalogen från Spotify, då var orsaken att Spotify hade köpt upp podcasten Joe Rogan Experience. Ett par år senare väljer ändå Young att låta musiken komma tillbaka, men med en passus, alla streamingtjänster är lika dåliga, så då kan lika gärna musiken finnas där, han skriver på sin blogg:

”Spotify, the #1 streamer of low res music in the world, Spotify, where you get less quality than we made, will now be home of my music again. My decision comes as music services Apple and Amazon have started serving the same disinformation podcast features I had opposed at Spotify.”

—–

Den 15 mars släpptes filmen Taylor Swift: The Eras Tour (Taylor’s Version)Disney+. Filmen, som är 3 timmar och 30 minuter lång, innehåller fyra extra låtar som inte visades på biofilmen, och efter eftertexterna fyra akustiska uppträdanden som inte släppts tidigare. Taylor Swift kommer till Sverige för tre konserter i maj.

Filmen på Disney+

—–

Dream Factory är namnet på en global satsning från Amuse där independent artister delar sina personliga berättelser och drömmar. Syftet är att omdefiniera det traditionella konceptet av en superstjärna. Amuse-licensierade alt-popstjärnan Emei frontar lanseringen av kampanjen, i samarbete med det brittiska magasinet The Face.

Kampanjen som är skapad tillsammans med UK-baserade byrån Culture Defined, består i sin första del av tio videor som släpps varannan vecka på artisternas Instagram, TikTok och YouTube-shorts under mars och april. Andra artister i kampanjen är  bl a svenska  Ängie och Shenie Fogo.

I samband med Dream Factory presenteras även Amuse Dream Fund – ett initiativ för att stötta nya och lovande artister som kommer att lanseras under 2024. Dream Fund kommer att erbjuda independent- och DIY-artister  förmåner som festivalbiljetter, studiotid och utrustning, med släpp månadsvis via Amuses sociala plattformar.  I samma anda släpps även ett årligt accelerator-program där utvalda artister får möjlighet att jobba med Amuses mentorer för att avancera sina karriärer.

—–

Youtube kräver att användare som publicerar innehåll som har framställts av eller manipulerats med hjälp av AI, är transparenta och lanserar idag en ny funktion för detta i sin Creator Studio. Kravet gäller realistiskt innehåll och inte sådan som är animerat, innehåller specialeffekter eller har använt generativ AI som produktionsassistent.

Exempel på innehåll som kräver märkning är när en riktig persons ansikte eller röst har bytts ut för att efterlikna någon annan, eller där bilder/videor av riktiga platser har manipulerats så att det t ex ser ut som att det brinner i en byggnad. Realistisk gestaltning av fiktiva händelser, såsom en tornado som närmar sig en stad, måste också märkas upp.

Syftet är att stärka transparensen och bygga upp förtroende mellan kreatörerna och deras publik.

Läs hela blogginlägget.

—–