När arbete och studier tog allt mer tid från det egna musikskapandet valde musikproducenten och artisten Melisha Linnell att utforma ett projekt som satte den egna kreativiteten i centrum. Nu har hennes #onesongamonth pågått i 2,5 år och genererat musik och videor som når en ständigt växande publik.
Hur föddes idén till #onesongamonth?
– Idén kom till när coronapandemin hade pågått i ungefär ett år. För mig innebar den att jag inte längre hade några spelningar men även att min studio (i Brewhouse, Göteborg, reds anm) inte blev bokad. De jobb jag fick fokusera på var som lärare på på kandidatutbildningen inom musikproduktion, mixning och mastring på HSM (Högskolan för scen och musik) och på workshops och masterclasses på bland annat Kulturakademin, Fryshuset och på Musikmakarna i Örnsköldsvik. Sedan hade jag även mitt konsultbolag där jag jobbade som kommunkatör för GU Ventures (inkubatorn som hjälper startups med rötter i forskning och innovation från Göteborgs universitet) vilket var ett arbete jag kunde utföra online. I tillägg till detta gick jag även magisterutbildning inom Audiovisuella studier som följde min kandidatexamen inom ljud- och musikproduktion som jag hade i bakfickan. Men min egen musik, den som ständigt spelades i huvudet, hamnade ändå mer och mer i bakgrunden. Jag beslöt mig för att hitta på något som verkligen gav plats åt mitt musikskapande och när jag startade insåg jag ganska fort att projektet skulle bidra till att jag prioriterade mitt musikskapande på en nivå som jag inte ens kunnat föreställa mig!
– Sen kom jag ju även på att jag ville skriva min magisteruppsats om projektet. Men eftersom jag inte vet om jag kommer klara att genomföra projektet under så lång tid som jag vill så har jag inte vågat avslöja ännu hur länge jag tänkt jobba med det. Men min handledare vet vad ambitionen på tidsplanen är och han är förberedd på att få vänta vääldigt länge på uppsatsen, haha.
Vad vill du uppnå med projektet?
– Det jag ville uppnå var i första hand som sagt att ge plats i livet åt mitt musikskapande men jag ville även forska i hur skapandet påverkas och hur man når ut när man gör ett sådant projekt – som är helt på egen etikett och där man gör allting själv. Mina år av att arbeta med andras produktioner, mixa och mastra och all erfarenhet jag hade i bakfickan gjorde att det var allra enklast att arbeta själv. Men på min Lucialåt 2023 samarbetade jag faktiskt med två fantastiska musiker; Johan Björklund på trummor och Lene Aadalen Skomedal på horn.
– Gällande spridningen av min musik så upptäckte jag ganska snabbt att det bästa för projektets synlighet var att fokusera på Youtube. Jag började med 50 prenumeranter och inga visningar till att nu ha 2130 prenumeranter och 1,7 miljoner visningar totalt på min kanal, vilket är resultat jag aldrig kunnat drömma om. Förra året slog jag rekord med två släpp där låten Yo mama is trying to be a rockstar fick 337 000 visningar och låten Christmas with angels fick 366 000 visningar. Min januarilåt i år fick fem gånger fler visningar än förr årets och har nu nått över 100 000 , så det är väldigt roligt! Jag märker också skillnad på visningar beroende på vilken månad jag släpper vilket är intressant ur forskningsperspektivet.
Du gör ju inte bara en låt i månaden, du skapar en video till varje låt också. Var hittar du inspiration?
– Ja videoskapandet tillhör ju den audiovisuella delen av mitt projekt och genom magisterutbildningen inom Audiovisuellt skapande fick jag så mycket lärdomar och inspiration. Jag har blivit tvungen att förstå hur jag kan skapa något själv, utan någon egentlig budget och det har varit väldigt lärorikt. Det har också lett till att jag fått möjlighet att utveckla någon sorts egen stil i mina videor. Inspirationen kommer från ämnet jag skriver om och det är i sin tur starkt präglat av att jag gillar att läsa, fundera och reflektera samt de ämnen jag är intresserad av.
Vad kan du berätta om ditt kommande låtsläpp?
– Mitt kommande släpp handlar om något jag verkligen brinner för – och det är secondhand! I år vill jag bli bättre på att förmedla i projektet det jag brinner för, vilket är hållbarhetsfrågor i form av secondhand, återanvändning, cirkulär konsumtion, hållbar matkonsumtion och miljö. Men även hållbart liv i form av mer mindfulness – jag vill göra så få inlägg på sociala medier som möjligt. Vi som vill släppa musik eller bygga ett varumärke blir hela tiden matade med saker som ”posta flera inlägg i veckan”, ”gör fler videos!”, ”fler Reels”, ”mer content!” Men jag vill vara en motpol till det. Om det betyder att mitt ”varumärke inte växer fort nog” så struntar jag i det faktiskt. Om jag kan bygga följare som vet att jag släpper en gång i månaden så slipper de se mig för mycket haha. Jag vill också försöka uppmana människor att spendera mindre tid på skärm och sociala medier.
– Detta släpp har jag inspirerats av människor omkring mig. I min konsultfirma för inkubatorn Founders Loft, som fokuserar på hållbara företag, har jag exempelvis nyligen coachat ett företag som heter Freyah med grundaren Emma Ytterstad som bygger en cirkulär marknadsplats för att möjliggöra den cirkulära omställningen för stora producenter. Henne är jag väldigt inspirerad och imponerad av! Dessutom har jag under detta släpp använt uteslutande kläder från min lokala secondhand-butik som heter Studio.W eftersom jag tycker det är viktigt att stötta lokala aktörer – men också för att jag älskar den affären så mycket! Jag är väldigt inspirerad av ägaren i detta släpp också, som gör att jag till och med kommer att kunna använda en klänning från sekelskiftet i videon!
– Nu när jag skriver detta så ska jag in till studion och filma min nästa video som släpps den 29 februari och igår kväll blev jag klar med låten som handlar om secondhand. I denna har jag spelat på en gammal bas från 80-talet och min gamla vapendragare till gitarr – min Gibsonkopia som egentligen behöver lagas en del.
– 2024 släpper jag också endast musiken på Youtube och i några kortvideos på sociala medier. Jag kommer istället att samla årets releaser i ett samlingsalbum.
Följ Melisha Linnell och #onesongamonth här.
Bilden: Melisha i Alicia Keys studio The Jungle City Studios i New York.
Christel Valsinger