Här samlar MI nyheter som är av intresse för musikindustrin, både från Sverige och omvärlden. Formatet kompletterar våra vanliga artiklar och innehåller lite kortare nyheter som ger dig en snabbkoll på sådant som hänt.
—-
Spotifys globala spellistekoncept Fresh Finds lyfter fram osignade och independent artister för en ny publik. Nu kommer konceptet även till Sverige. I Fresh Finds Nordics presenteras artister från Sverige och våra nordiska grannländer och ger lyssnare chansen att upptäcka dem i ett tidigt skede av deras karriärer.
I spellistan just nu finns bland annat den svenska artisten Amanda Cy, som tidigare skrivit låtar till artister som Iggy Azalea, Léon och Paloma Faith, och som nyligen släppt egna singeln Know Nothing.
Även den danska DJ-trion Boaboa och den finska artisten Lumi som släppte sina allra första låtar i januari är utvalda till listan.
Listan finns här.
—–
En tysk domstol har beslutat att TikTok är ansvariga för att hantera olicenserat innehåll som används av användarna på plattformen, i enlighet med den nya lagstiftningen baserat på DSM-direktivet. Domstolen säger att TikTok är ansvariga att rapportera hur mycket det olicensierade innehållet har strömmats, vilka intäkter och eventuella vinster TikTok har gjort på innehållet, samt betala skadestånd till rättighetshavarna för användandet.
Juristerna Matthias Lausen och Lorenz Haidinger, som företrätt Nikita Ventures, bolaget som stämt TikTok, säger i ett uttalande: ”Rättsläget är tydligt: Plattformar som TikTok är ansvariga för distributionen av innehåll. Dessa plattformar, som verkar över hela världen och genererar enorma intäkter i synnerhet även genom användning av tredjepartsinnehåll, måste betala rättighetsinnehavarna en lämplig ersättning för användningen av deras innehåll. Detta har nu beslutats av Münchens regionala domstol.”
—–
Enligt Financial Times är EU på väg att bötfälla Apple för att man brutit mot den europeiska konkurrenslagstiftningen i samband med streaming av musik. Diskussionerna har pågått under lång tid, och Spotify med Daniel Ek i spetsen har varit starkt kritiska ända sedan 2019 mot att Apple gör det svårt för andra streamingtjänster genom App Store.
Böterna uppges ligga på motsvarande 5 miljarder kronor, och ska vara en av de största straffen som delats ut från EU till ett enskilt bolag. Det officiella meddelandet om böterna förväntas släppas i början av mars.
—–
Iconic Artists Group (IAG) har köpt Rod Stewarts låtkatalog för omkring 100 miljoner dollar, rapporter Wall Street Journal. I köpet ingår Stewarts rättigheter till inspelningar, förlagsrättigheter och vissa personlighetsrättigheter (publicitetsrätt). Förvärvet inkluderar musik från hela hans karriär, inklusive hans tid i The Jeff Beck Group och Faces.
I IAG:s roster finns sedan tidigare bl a The Beach Boys, Cher, Linda Ronstadt, Joe Cocker, Nat “King” Cole, Dean Martin, David Crosby, Stephen Stills och Graham Nash.
Nyligen aviserades att HPS Investment Partners investerat en miljard dollar i IAG som kommer att gå till att förvärva och hantera fler ”legendariska tillgångar”. Lars Nylin skriver mer om uppköpet här: En märklig katalogaffär
—-
Svenska Wondercraft är ett nytt bolag som håller på och utvecklar en plattform för AI-skapande av ljud och röster med hjälp av textinstruktioner, prompter. Bakom bolaget står bl a Oskar Serrander, som tidigare varit på Spotify, Acast och iHeartMedia. Wondercraft har just tagit in strax över 30 miljoner kronor i kapital från Y Combinator och Elevenlabs m fl. Till DI säger Serrander:
– Detta är inte bara bra för det växande antalet oberoende kreatörer där ute, utan också för stora medieutgivare som vill skala sin innehållsproduktion och för reklamföretag som söker efter bättre verktyg. För första gången gör vi också översättning och professionell dubbning billig och effektiv, så att innehållsproducenter äntligen kan expandera till nya språk.
—–
Debaclet kring Kanye West och Ty Dolla Sign i samband med releasen av deras gemensamma nya album Vultures 1 fortsätter. Distributören FUGA har försökt plocka ned albumet från DSP-erna efter att en klient laddat upp albumet genom deras system utan godkännande. FUGA har redan tidigare tackat nej till att distribuera albumet liksom flera andra distributörer, på grund av Wests antisemitiska uttalanden.
Förutom det finns det en låt på albumet som använder sig av Donna Summers I Feel Love på ett sätt som inte godkänts av Summers kvarlåtenskap. På Instagram skriver de: ”Kanye West asked permission to use Donna Summer’s song I Feel Love, he was denied. He changed the words, had someone re-sing it or used AI but it’s I Feel Love. Copyright infringement!”
—–
Gustav Söderström från Spotify medverkar i en intressant podcast med Michael Mignano kring hur Spotify använder sig av AI på olika sätt i sin verksamhet och på plattformen. Han säger bl a att internt har man ändrat synen på vad ”produkten” egentligen är, tidigare såg man det som att användarinterfacet var själva produkten, men numera ser man det som att AI-baserad rekommendation är produkten, ”det är det man betalar för”.
I podden pratar de också om vad AI kommer innebära för musikskapande framöver, behovet av ny lagstiftning och vad som kommer hända när mänskliga arbetsuppgifter kan automatiseras i stor skala med hjälp av AI. Podden går ännu djupare och diskuterar om AI är ett hot mot mänskligheten i stort, vad AGI skulle kunna innebära, och riskerna, såväl som möjligheterna, när artificiell intelligens börjar ta egna beslut bortom människans kontroll. Söderström säger bl a att det eventuellt kommer bli nödvändigt att bygga in empati i systemen, om vi vill få dem att bli verkligt smarta.
—–
Den amerikanska artisten Benn Jordan, med 1,9 miljoner lyssnare på Spotify, upptäckte nyligen att hans musik plockats ned från Spotify och andra DSP-er. I kommunikation med distributören TuneCore visade det sig att Spotify hade flaggat för artificiell streaming på hans musik, och royalty-utbetalningarna för vissa av låtarna hade pausats.
TuneCore reagerade dock mycket hårdare, och tog helt sonika bort musiken, möjligen som ett resultat av de nya hårdare regler som införts gentemot distributörer. Jordans fans kontaktade honom frekvent och undrade vad som hade hänt och efter diverse turer har nu musiken kommit tillbaka.
Benn Jordan, som varit öppet kritiskt mot Spotify i största allmänhet, säger i en kommentar till Ars Technica: ”This is a lot bigger than me. There are a lot of artists who complain about this thing happening where all their albums are gone. And they can’t do anything about it. And there’s no course of action. They’re completely screwed.”
—–