På torsdag släpps det 200:e avsnitt av Musikbranschpodden, som producerats av DMG Education sedan 2016. MI bad programledaren Andreas Andersson att berätta om några minnesvärda avsnitt, men också att blicka framåt – blir det en fortsättning för Musikbranschpodden?
Vad minns du av det första poddavsnittet?
– Det första avsnittet var med Anton Waltari som då jobbade på Record Union, men numera på Stim. Anton hade då varit student hos oss på DMG Education och vi hade innan sammanställt vilka frågor som var de vanligaste vi fick. En av de vanligaste var ”Hur får jag ut min musik?”. Vi spelade in med Anton i ett litet rum på deras kontor, tre personer som delade på två små mikrofoner kopplade till en mobiltelefon. Redan här var vårt mål att sprida kunskap om hur musikbranschen fungerar.
– Vi fortsatte att bjuda in gäster och spela in egna avsnitt där vi skulle förklara hur saker funkar i branschen. Sedan dess har vi kört på och jobbat hårt med att bjuda in olika slags gäster för att belysa olika områden, aktörer, bolag, roller och frågor i musikbranschen. Men samtidigt har vi också strävat efter att alltid ha en diversifierad representation i allt från kön, etnicitet, bakgrund osv.
Nämn tre minnesvärda avsnitt och motivera varför just dessa!
– Jag har så otroligt många minnesvärda avsnitt, allt från själva bokningen till intressanta samtal – med både väldigt enkla och mindre enkla avsnitt att klippa/redigera. Men några är:
1. Nr 60 – Marie Ledin
Det är ett minnesvärt avsnitt på flera sätt. Men främst hur själva bokningen gick till. Det var sen eftermiddag en torsdag tror jag, och vi hade ingen gäst till torsdagen veckan därpå. Jag hade ingen aning hur vi skulle lösa det men tittade igenom listan med förslag på gäster, där Maries namn stod. ”Är det ens värt att skicka frågan så pass tight inpå?” tänkte jag. Med lätt darrande fingrar på tangenterna så skickade jag iväg ett kort mail med några rader. Till min förvåning så fick jag svar på 4 minuter: ”Jag är gärna med!”. Så vi bokade inspelning till måndagen och lyckades släppa som planerat på torsdagen.
2. Nr 84 – Timothy Collins
Hösten 2019 och Creed Media Group var ett mindre nystartat företag som var grymma på digital marknadsföring. Jag kommer ihåg att när vi pratade och precis skulle börja spela in, så slängde jag ur mig att jag ville börja avsnittet med tips till lyssnaren snarare än en mjuk introduktion. Men frågade ändå lite ödmjukt, eftersom det var ju lite sista sekunden, om han först ville fundera på sina tips. ”Nej, vi kör” sa han och bara levererade grymma tips på studs. Vilket jag kände var ett bevis på att han verkligen kan och lever inom den domänen.
3. Nr 96 – Hur kan kreatörer utvecklas digitalt
Under våren 2020, precis i början av pandemin, gjorde vi ett webinar via Zoom tillsammans med Nikoo Sadr (då The Orchard), Sebastian Lindroth Ahl (Vast & Awesome) och Ella Grundel (då United Screens). Vi såg snabbt behovet av att tala till artister, musiker, låtskrivare m.fl. som snabbt blev drabbade av pandemin. Vi valde att fokusera på hur dessa kunde använda sig av digitala verktyg för att fortsätta med sin verksamhet. Hela processen från idé till koordinering med gäster och genomförande gick igenom på någon vecka. Det blev ett otroligt populärt webinar som drog många livelyssnare, men även själva poddavsnittet fick i efterhand många lyssningar.
Vilka musikbranschfrågor brukar engagera era lyssnare mest?
– Frågor om hur det fungerar kring olika konkreta saker i branschen, exempelvis hur det fungerar att bli eller vara signad till skivbolag. Andra populära segment är konkreta tips från personer kring hur man kan eller bör tänka för avtal, förhandling, bygga team med mera. Ämnen som berör trender och aktuella frågor är också populära inslag.
Hur ser framtiden ut för Musikbranschpodden?
– Vi kommer självklart att fortsätta! Dels för att det är så himla roligt, och vi lär oss nya saker hela tiden. Men även för att vi har märkt att det bidrar till branschen, allt från att någon hittar podden, blir nyfiken på att lära sig om något ämne, kanske går en kurs hos DMG Education, och sen får jobb inom branschen. Det är alltid lika fantastiskt, och häftigt att se vad formatet kan bidra till i verkligheten. Detta är också något som vi ska utforska mer, exempelvis om det finns ytterligare värden som vi kan bidra med till musikbranschen tillsammans med företagen och personerna inom den.
– Vi kommer även här framåt också steppa upp både kring produktion och gäster samt antal avsnitt och specialavsnitt med fokus på olika områden och ämnen. Vi vill helt enkelt fortsätta vara den kunskapshöjande aktören i branschen. Men det kräver resurser – och för att kunna fortsätta bidra med kunskap och göra den ännu mer tillgänglig, med målet att höja kompetensen i musikbranschen, så kommer vi öppna upp för olika former av sponsorpaket. För att göra det möjligt för fler bolag, aktörer och organisationer att vara med på den resan.
Avsnitt 200 av Musikbranschpodden släpps här den 22 februari och spelades in under ett liveevent förra veckan.
Christel Valsinger