6 februari 2024

NOTISER – Vecka 6, 2024

I en ny avdelning samlar MI varje vecka nyheter som är av intresse för musikindustrin, både från Sverige och omvärlden. Formatet kompletterar våra vanliga artiklar och innehåller lite kortare nyheter som ger dig en snabbkoll på sådant som hänt. 

—–

Svenska samplingstjänsten Tracklib har förändrat sin produkt och för första gången är det möjligt för musikskapare och producenter att kunna använda obegränsat med samplingar i sin musik. Med en prenumeration klarerar man alltså hela Tracklibs katalog, om 100 000 låtar och multi-tracks, istället för som tidigare, betala och klarera varje sampling för sig.

Tracklib tar helt och hållet bort licensavgifterna och gör det möjligt att för 125 kronor i månaden kunna använda sig av allt som finns tillgängligt. Artister som Drake, Kendrick Lamar, J. Cole, Kaytranada, Mary J. Blige och svenska artister som Ison & Fille, Aki, Augustine och Bella Boo har tidigare använt sig av samples från Tracklib.

www.tracklib.com

—–

Billboard skriver att Utopia Musics grundare Mattias Hjelmstedt lämnar bolaget helt och hållet. Utopia Music, som haft en del ekonomiska bekymmer under de senaste åren, grundades av Hjelmstedt och Thomas Gullberg år 2016. I ett memo som gick ut till personalen för några dagar sedan tackar VD-n Michael Stebler för Hjelmstedts arbete under årens lopp, och Hjelmstedt skriver att han nu kommer fokusera på nya projekt och uppdrag.

Läs mer

—–

Musik av Rasmus Gozzi och Fröken Snusk som varit bortplockad från Spotify är tillbaka på streamingtjänsten sedan i söndags. Det var i början av januari som låtar som Rid mig som en dalahäst och Gynekologen plockades ner av den dåvarande distributören Amuse efter misstankar om manipulerade streams. Artisterna själva har hela tiden nekat till fusk. Ny distributör av låtarna är nu Universal Music Norway.

—–

Musikinstitutet och Yrkeshögskolan i Jönköping har startat en ny tvåårig ljud- och musikproducentutbildning som man satsar mycket på, med 15 nybyggda musikstudios, varav 2 st Dolby Atmos-studios och en större inspelningsstudio. Utbildningen tar in 20 studenter varje år, som får lära sig musikskapande och entreprenörskap mot olika format och medier.

Utöver den traditionella producent- och låtskrivarrollen mot musikbranschen är även utbildningen anpassad till musikskapande mot TV-, film och datorspelsbranschen. Utbildningen innehåller också kunskap kring musikrättigheter och studenter får möjlighet att starta egna företag under utbildningen, och påbörjar skarpa uppdrag redan under den första terminen.

Mer om utbildningen

—-

De 27 medlemsländerna i EU godkände enhälligt i slutet av förra veckan den nya AI-förordningen. Inför omröstningen hade Frankrike, Tyskland och Italien lagt fram kritik mot regelverket, främst för att man ansåg att en hårdare lagstiftning skulle göra det svårare för europeiska teknikföretag att konkurrera med de amerikanska AI-företagen. Efter en del omformuleringar godkände även de länderna, och förordningen går nu vidare i den lagstiftande processen.

Flera europeiska musikbranschorganisationer välkomnar beslutet, som t ex GEMA, IFPI, ICMP, CISAC och SACEM.

Nu ska förslaget godkännas av parlamentariska utskott i mitten av februari, varpå parlamentet förväntas rösta om den slutliga versionen av förordningen den 10-11 april. De flesta förväntar sig att det är mer eller mindre formalia och att parlamentet kommer rösta igenom förordningen, som sedan ska implementeras i samtliga medlemsländers lagstiftning.

Läs mer

—–

YouTube Music meddelar att de nu har nått 100 miljoner betalande användare, inklusive provperioder. Appen, som släpptes år 2015, har sett en stadig tillväxt och är tillsammans med video-YouTube den näst största källan till intäkter från streamingplattformar för muskiens rättighetshavare.

Lucian Grainge, styrelseordförande och VD på Universal Music Group, kommenterar nyheten: ”Neal, Lyor och deras team på YouTube förtjänar enormt beröm för att de har nått denna extraordinära milstolpe och fortsatt att växa och driva innovation samtidigt som de på ett betydande sätt bidrar till det globala ekosystemet för musik. Vårt partnerskap visar att det finns oändliga möjligheter att skapa blomstrande företag som gynnar både artister och fans om du utgår från en grund av respekt för artister och låtskrivare.”

Läs mer på YouTubes blogg

—–

Ola Sars, grundare och VD för svenska Soundtrack Your Brand, skriver en artikel på Music Business Worldwide, och berättar bl a att 78 procent av de 3,8 miljoner små och medelstora affärsverksamheter som finns i USA använder musik på ett felaktigt sätt. Den felaktiga musikanvändningen leder till att branschen går miste om 1,4 miljarder dollar årligen, och Sars menar att branschen behöver enas kring att hantera problemet. Han skriver bl a:

”När förvirringen kommer inifrån vår bransch, måste vi gemensamt ta på oss uppgiften att utbilda företag och skapa en väg till efterlevnad i relation till vår produkt. Majoriteten av företagsägarna tror inte att de kommer att hamna i media för att de använder sina personliga streamingabonnemang, så de chansar. Med 3,8 miljoner företag i USA har vi ett ansvar att informera och utbilda om korrekt användning, utbrett missbruk av musik, inkomstförlust för musikskapare och rättighetshavare, samt de potentiella böter de riskerar.”

Läs artikel

—–

Fem startups har antagits till Brewhouse Inkubator vintern 2024:

Funki– en ny sorts tillgänglighetsanpassade musikinstrument som gör det möjligt för alla att spela tillsammans, oavsett kognitiv funktionsnivå.
Slove – som skapar ett ekosystem för hur osignade musiker och band kopplas ihop med mindre spelställen och deras publik.
Brydge‌ – som ska underlätta och strömlinjeforma rättighetsklarering av samplingar.
Time to Tel – en app och ljudplattform som ska hjälper familjer, historieentusiaster, kreatörer och utbildare att fånga och bevara autentiska personliga berättelser, minnen och kunskap.
Chain of Sounds – plattform där användaren, i en första fas, kan utforska, jämföra och lära sig mer om kontrabasens olika ljud kopplat till dess komponenter.

— Vi tar in bolag till inkubatorn under hela året men just den här vintern har vi upplevt att fler startups inom Creative Tech har sökt sig till oss samtidigt. Det känns så klart väldigt bra att fler känner till oss och ser nyttan med det vi gör för att snabba på utvecklingen i våra startupbolag, säger Charlotte Odbjer, verksamhetschef på Brewhouse Inkubator.

Läs mer om start-upbolagen på Brewhouse

—–

Den brittiska regeringen har i samverkan med organisationer från hela musikbranschen publicerat en frivillig ”transparenskod” (transparency code) som ska fungera som en riktlinje för hur olika aktörer ska jobba med transparens i samband med musik. Med i överenskommelsen finns AIM, BPI, ERA, FAC, Ivors Academy, MMF, MPA, PRS och fler organisationer, alltså en bred koalition av organisationer som representerar DSP-er, labels, musikförlag, artister, låtskrivare och managers.

Koden innehåller bl a riktlinjer för hur skivbolag ska vara transparenta mot sina kontrakterade artister, hur DSP-er ska vara transparenta med uträkningen av royalties, och hur utbyte av data bör ske mellan olika aktörer. Intellectual Property Office (IPO) kommer nu ha ansvaret att följa upp så att de nya riktlinjerna följs.

Läs dokumentet

—–

SoundCloud har i samarbete med Will Page, tidigare Spotify och PRS, släppt webbplatsen SoundCloud Rockonomics som presenterar siffror och resultat från SoundClouds användande av sin user centric-model Fan Powered Royalty, och framför allt hur SoundClouds statistikverktyg gör det möjligt för artister att hitta sina mest engagerade fans.

På webbplatsen finns ett antal artistcases som visar hur FPR har möjliggjort för artister att bättre hitta sin publik och skapa ännu mer engagemang.

www.soundcloudrockonomics.com

—–

En ny streamingtjänst har lanserats i Danmark, MUSEIQ. Tjänsten vill skapa en tydligare länk mellan fans och artister, och har bland annat ett slags donationsfunktion där man ger 1 dollar per månad till artister som man gillar extra mycket, som kallas att ”validera”. MUSEIQ skriver:

”Paying the real creators of the great music we are listening to, is key for us at Team MUSEIQ. We would like to know where the money goes and flows, which is why our payout model is radically different from others in the market. We want you, as a listener and fan, to know which artists you are supporting.”

Tjänsten har 3 abonnemangsformer, Silver för 5 dollar, Gold för 13 dollar och Platinum för 35 dollar, och då ingår ett antal 1-dollarsdonationer i varje abonnemang.

https://museiq.io/

—–