28 januari 2024

4 SNABBA: Alexander Fred-Ojala på MasterExchange

I somras lanserade svenska MasterExchange sin investeringsplattform där användare kan investera i royalties och framtida intäkter från låtar. MI passade på att fråga medgrundare och VD Alexander Fred-Ojala hur det första halvåret har gått.

Under de senaste åren har intresset för att investera i musikrättigheter ökat kraftigt. Förutom att vi har sett stora artister och låtskrivare sälja sina låtkataloger, har flera plattformar lanserats som ska göra det enklare för fans och musikälskare att engagera sig i musiken.

Svenska MasterExchange tog under år 2023 in 30 miljoner kronor och lanserade sin investeringsplattform i slutet av sommaren. MI passade på att ställa fyra snabba till VD Alexander Fred-Ojala.

Vad är bakgrunden till att ni startade MasterExchange?

– Vi är ett gäng musikproducenter, techälskare och startup-veteraner som under sena 2021 sammanstrålade och började snickra på idén bakom MasterExchange. Det kändes som att det fanns ett vakuum inom musikindustrin för en plattform som förbättrade dynamiken kring hur kreatörer kan flytta pengar i tid samt hur musikälskare kan investera i deras favoritlåtar.

Hur har det första halvåret gått?

– Det har varit helt fantastiskt att vara live nu i sex månader. Vi har bevisat vår modell, vi ser riktig handel på vår börs, vi har sålt ut andelar av hela åtta globala hits och vi har även i närtid betalat ut våra första royalties till investerare.

– Vi satsar nu på att skala upp vår verksamhet signifikant och komma ut med än fler innovativa lösningar som vi tycker är både gynnsamma och spännande för musikindustrin i stort.

Ni fokuserar på en specifik form av rättigheter kring musiken, hur fungerar det?

– Vi fokuserar helt på masterrättighetens royalty-intäkter. Alla som har rätt till en andel av masterintäkter (ex artister, producenter, skivbolag etc) kan sälja andelar av denna pengaström på MasterExchange till våra användare. Master-royalties är exempelvis intäkterna som genereras när en låt streamar på Spotify, om en låt är med i reklamfilm eller TV-serie och diverse mindre intäktskällor. Streaming är helt klart den största intäktskällan idag.

Vad händer framöver?

– Det närmsta kommer vi släppa än mer fantastiska låtar på börsen, lansera samarbeten med en hel del etablerade aktörer i angränsande marknader och utveckla nya tekniska lösningar för royaltyinsamling. Superspännande tider framöver, hoppas ni hänger med!

www.masterexchange.com

 

Daniel Johansson
daniel@musikindustrin.se