Uppgifterna om att manipulerade streams ligger bakom Spotifys beslut att ta ner musik med artisterna Ramsus Gozzi och Fröken Snusk har lett till spekulation om att fler artister ska ha byggt sin framgång på liknande sätt. Men fusk är ovanligt. Det säger Ifpis VD Ludvig Werner, som samtidigt lyfter betydelsen av att branschen agerar.
Som MI:s Daniel Johansson rapporterade förra veckan, så har flera låtar av artisterna Rasmus Gozzi och Fröken Snusk plockats bort från Spotify. Bland låtarna som avlägsnats från plattformen ingår topplisteettan Rid mig som en dalahäst och Gynekologen som släpptes under hösten.
Till Aftonbladet, säger Spotifys Johan Seidefors att de inte kommentarar enskilda fall, men att de vidtar ett flertal åtgärder om de upptäcker manipulerade streams. ”Vi kan till exempel korrigera antalet streams, hålla inne utbetalningar och i vissa fall ta bort innehåll från plattformen. Rättighetsinnehavarna till musiken kan också välja att ta bort innehållet på eget initiativ.”
Enligt uppgifter till DN, som publicerades i fredags, är det mycket riktigt också manipulerade streams som ligger bakom att artisternas låtar togs ner i början av januari. Lyssningen på Gynekologen som tidigare hade legat på cirka 40 000 streams om dagen, ökade till 184 000 spelningar den 11 december, för att sedan sjunka tillbaka till tidigare nivåer dagen efter. Det gjorde att låten rasade från plats 1 till 79 på Spotifys topplista från den ena dagen till den andra. Ett liknande scenario inträffade på annandag jul.
Musikbolagens branschorganisation Ifpi tog dock bort Gynekologen och Rid mig som en dalahäst från Sverigetopplistan redan före jul, enligt DN:s uppgifter. Listan bygger till stora delar på spelningar på Spotify.
MI har pratat med Ifpis VD Ludvig Werner.
Vad fick Ifpi att vidta åtgärder före Spotify?
– Vi agerar helt självständigt och vårt beslut var inte på något sätt kopplat till Spotify, utan endast till att vårt eget system flaggade för icke-naturlig lyssning på dessa låtar.
Har ni egna kontrollsystem som skiljer sig från Spotifys?
– Ja, Sverigetopplistan har ett eget system som flaggar vid misstänkt onaturlig konsumtion. Vi har ingen insyn i hur Spotifys eller andra streamingtjänsters kontrollsystem fungerar.
Hur ser ni på Spotifys hantering av det här fallet?
– Vi, och de branschröster jag hört uttala sig om detta är alla positiva till att Spotify agerar kraftfullt när denna typ av problem uppstår. Det är, och kommer att förbli, en mycket viktig fråga som på både kort och lång sikt hotar förtroendet för vår bransch om inte alla, streamingtjänster, musikbolag, branschorganisationer med flera, agerar kraftfullt mot alla former av manipulationer och fusk.
Rid mig som en dalahäst toppade Sverigetopplistan vecka 1 förra året. Kan man återkalla en förstaplats på Topplistan?
– Nej, det planerar vi i alla fall inte i nuläget.
Nyheten har gett upphov till en hel del spekulation i kommentarsfält om att det finns fler artister som nått sin framgång med manipulerade streams, särskilt svensk gangsterrap pekas ut. Finns det något som tyder på att så är fallet?
– Vi måste vara tydliga med att fusk fortsätter att vara väldigt ovanligt, så den typen av spekulationer skall man vara väldigt försiktig med. Vår bild är att en överväldigande majoritet av aktörer på vår marknad har ett ärligt uppsåt. Vi förstår dock att vi inte upptäcker allt och att såväl vi som våra digitala partners även fortsättningsvis kontinuerligt måste utveckla system för att kunna upptäcka eventuellt fusk så tidigt som möjligt.
Rasmus Gozzi och Fröken Snusk har inte kommenterat uppgifterna om streamingmanipulation, men har på sina respektive instagramkonton skrivit att ”4 februari är all musik tillbaka”, utan att precisera närmare vad som menas.
Fröken Snusk är även en av de tävlande artisterna i Melodifestivalen 2024. Till DN säger Melodifestivalens projektledare Anders Wistbacka att de i dagsläget inte har någon information som ger dem anledning att ifrågasätta hennes medverkan.
Christel Valsinger