11 januari 2024

4 SNABBA: Andreas Ahlenius på Tracklib

Sedan förra året är Andreas Ahlenius ny VD på svenska samplingstjänsten Tracklib, som använts i musik från bl a Drake, Kendrick Lamar, Mary J. Blige och Lil Wayne. Efter ett år av förändringar för bolaget siktar Tracklib nu framåt.

Tracklib grundades år 2014 i Stockholm, och år 2018 lanserade de den första versionen av onlinetjänsten där producenter och musikskapare kan använda sig av samples legalt i sin musik. Sedan år 2018 har Tracklib blivit allt mer etablerade och är idag ett av de mest kända varumärkena inom musikproduktion globalt sett, med en total följarskara på 2,5 miljoner.

MI ställde fyra snabba till Andreas Ahlenius, som tidigare varit på bl a Universal Music Group, Doors och Amuse, och som är ny VD på bolaget.

Ny VD på Tracklib sedan i augusti, hur har den första tiden varit?

– Jag började ju redan i januari som konsult men sedan sommaren tog jag ansvar för produkt och tech och strax därefter fick jag förtroendet som VD. Det förra året kan bara beskrivas som en berg- och dalbana, där vi gått från att verka i en startup-värld med låga räntor och fokus på tillväxt till den totala motsatsen. Det har så klart inneburit stora förändringar även för oss. Sedan några månader tillbaka har vi haft kontinuitet och börjar se att det fokus vi haft och de tuffa beslut vi tagit, börjar visa resultat.

Tracklib gjorde en del förändringar under 2023, berätta mer.

– Tracklib är ett fantastiskt spännande bolag med ett starkt varumärke och namnkunniga musikproducenter som kunder. Men lönsamheten har saknats. Så när kapitalmarknaden förändrades så gjordes även förutsättningarna för Tracklib. Under 2023 har vi lagt stort fokus på lönsamhet och en fungerande produkt. Tyvärr innebar detta att vi var tvungna att säga farväl till kompetenta kollegor, vilket alltid är smärtsamt. Under några månader övervägde vi även att sälja bolaget. Men nu ser vi att allt slit under året börjar visa resultat. Det gjorde att jag och Andreas Liffgarden (ordförande), tillsammans med våra ägare, valde att köra vidare och bygga Tracklib till en utmanare till Splice och Native Instruments.

– Under senaste halvåret har vi även haft en helt otrolig tillväxt i våra organiska kanaler, och har nu sammanlagt runt 2,5 miljoner följare och vi fortsätter växa snabbt. En stor bidragande faktor till succén är vårt populära content-format “Sample Breakdowns” som har fått mer än 200 miljoner views, bara sedan augusti.

Samplingsområdet har förändrats en hel del sedan introduktionen på 80-talet, hur ser marknaden ut idag?

– 80-talet var en väldigt experimentell period för sampling där vissa producenter skapade collage av ljud från alla möjliga håll utan att alls tänka på rättigheter. Fantastiskt ur ett kreativt perspektiv, men kanske inte ur ett rättighetsperspektiv. Efter det följde en rad av större rättsfall i början av 90-talet som gjorde att artister och skivbolag blev allt mer rädda för att använda samplingar i sitt musikskapande. Sampling fortsatte vara väldigt populärt, framförallt inom hiphop, men tiden när en enda låt kunde innehålla samplingar från 30 olika andra låtar var förbi. Det blev helt enkelt för komplicerat och dyrt.

– Dock är sampling fortfarande väldigt populärt och de senaste 15 åren har det legat relativt stadigt och runt 15-20% av alla låtar på Billboards singellista innehåller delar av tidigare utgiven musik. Men för den breda massan musiker, som inte har ett stort skivbolag i ryggen eller råd med höga kostnader och advokater så har det mer eller mindre inte varit möjligt att sampla lagligt, innan Tracklib. Det gör att en överväldigande majoritet av all musik med samplingar släpps olagligt, vilket egentligen inte är bra för någon. Vi vill göra det enkelt och tillgängligt för alla att skapa precis den musik de vill, utan massa onödiga hinder och höga kostnader. Men samtidigt se till så att originalartister och rättighetsägare får sin del av intäkterna.

– Majoriteten av våra kunder är mindre artister, men eftersom det generellt finns ett stort behov av att lösa detta problem så har vi även många globala artister och producenter som använder Tracklib. På senare tid har artister som Drake, Kendrick Lamar, J. Cole, Mary J. Blige, Nas, DJ Khaled, Kaytranada och Sexyy Red släppt låtar med samplingar från Tracklib. Och fler och fler svenska artister börjar få upp ögonen för oss.

Vad händer framöver på Tracklib?

– Vi kommer att fortsätta förbättra vår tjänst och har massa spännande lanseringar redan i första kvartalet nästa år. Det handlar dels om att förbättra det vi gör idag, genom att ta bort steg i processen att cleara samplingar, men också stora förbättringar i vår prismodell. Sedan tittar vi också på att bredda vårt erbjudande mot producenter och musikskapare så att Tracklib blir än mer självklart i våra användares skapandeprocess.

www.tracklib.com

Daniel Johansson
daniel@musikindustrin.se