9 januari 2024

JOHANSSON om AI-Elvis, Gozzi-låtar, avhandling mm

Daniel Johansson inleder 2024 med nyheten att Elvis väcks till liv som AI-hologram, att flera hits från Gozzi Records tagits bort från Spotify, att en ny avhandling om musikbranschen publicerats från Karlstad Universitet, och en hel del annat.

—–

Elvis Presley kommer ge sig ut på turné som AI-hologram, med start i London i november 2024. Konserten kallas Elvis Evolution, och är framtagen av brittiska Layered Reality.

Andrew McGuinness, CEO på Layered Reality, säger:

– You’re going to go on a journey and really understand what Elvis went through during his life. The end of this experience is a real crescendo, where you’ll see a life-sized Elvis in AI perform some of his biggest hits.

Det verkar som om man kommer blanda olika teknologier, augmented reality som kräver någon form av glasögon, någon form av multisensorisk teknik samt ny projektionsteknologi.

Konserten verkar alltså vara lite annorlunda jämfört med andra hologramkonserter, som t ex ABBA Voyage som huvudsakligen bygger på stora LED-skärmar och en avancerad ljussättning som gör att upplevelsen känns verklig, eller som Whitney Houston, Roy Orbison, Dio m fl som varit projektioner av avatarer på en film av genomskinlig plast.

Efter konserten kommer besökarna bjudas in till en efterfest. Huruvida AI-Elvis kommer medverka på efterfesten framgår inte.

https://elvis.layeredreality.com/

—–

Spotify har fått utstå mycket kritik under årens lopp från artister, nu senast var det Dee Snider från Twisted Sister som menade att han inte fick någonting alls från streamingtjänsten och sade vad han tyckte om grundaren Daniel Ek:

”I wanna tell you, he should be taken out and shot. When he heard that artists were complaining about how little we get paid, his response was ’make more music’ — like we’re producing cans of Coke. Just increase the production. It’s insulting and belittling.”

Trots att många artister genererar stora utbetalningar från Spotify är det ganska få av de som lyckats bra på tjänsten som går ut och berättar hur mycket de faktiskt tjänar, det är oftast de som är negativa som får mest uppmärksamhet.

Därför är det upplyftande med DIY-artisten BERNTH som i en YouTube-video visar statistik och exakt hur mycket han har tjänat från 10 miljoner strömmar på Spotify under år 2023, ger tips och tricks, avslöjar konspirationsteorier om spellistor och beskriver vad det egentligen är som gör att Spotify fungerar bra för vissa artister och inte för andra.

För att lyckas är det just en regelbunden och hög takt på nya releaser som krävs, och framför allt att skapa engagemang hos fansen, att hela tiden analysera, förstå fansen, och ge tillbaka. BERNTH visar också att Spotifys spellistor självklart är viktiga, men inte alls så betydelsefulla för intäkterna som många tror.

Dee Snider borde se videon. Världen har förändrats en del sen MTV.

How Much Spotify Paid Me For 10,000,000 Streams…

—–

Flera låtar av Rasmus Gozzi och Fröken Snusk har plockats ned från Spotify. Aftonbladet uppmärksammade nyheten först, att låtar som Rid mig som en dalahäst, Homofil, Trakten till epan, Alla jag legat med, Vi drar till Magaluf m fl inte finns tillgängliga på Spotify längre. På andra streamingtjänster finns låtarna fortfarande kvar.

Johan Seidefors, musikchef för Spotify i Norden, säger i en kommentar till Aftonbladet:

”Även om vi inte kommenterar enskilda fall så vidtar vi ett flertal åtgärder om vi upptäcker manipulerade streams, vilket är en utmaning för hela branschen och som Spotify arbetar aktivt för att hantera- Vi kan till exempel korrigera antalet streams, hålla inne utbetalningar och i vissa fall ta bort innehåll från plattformen. Rättighetsinnehavarna till musiken kan också välja att ta bort innehållet på eget initiativ.”

—–

Jessica Edblom, vid Karlstad Universitet, har disputerat med avhandlingen ”Show me love: Emergent strategic communication practices and fan engagement within the popular music industry”.

Studien fokuserar på hur artister och skivbolag behöver förhålla sig till sina fans för att ständigt vara synliga och relevanta. Robyn är en av artisterna som Edblom har undersökt närmare, liksom hur större bolag jobbar med sociala medier och kommunikation.

– I min avhandling har jag även tittat på makt inom det här ekosystemet och så länge det finns bolag som tjänar mycket pengar så kommer det troligtvis fortsatt att vara på det här sättet. Till saken hör också att de stora aktörerna var tidiga med att anpassa sig till digitala förutsättningar, att studera data, förstå den och använda den, säger Edblom.

– Skivbolagen är duktiga på kommunikation och data – det behöver de inte lära sig. Men de behöver lära sig etik, autenticitet och vad fansen tycker är ok, tror jag. Det säger också skivbolagen själva då det sällan finns tid för eftertanke. Så de frågorna hoppas jag att branschen är öppen för att ta emot.

Läs mer

—–

Den största streamingtjänsten i Mellanöstern, Anghami, rapporterar en ökning av antalet användare med 17 procent under det tredje kvartalet 2023 jämfört med föregående år. Anghami hade 1,7 miljoner betalande användare under kvartalet och tjänsten gjorde en bruttovinst på 22 procent på intäkter om 300 miljoner kronor.

Anghami förväntas gå ihop med den största video on demand-tjänsten i Mellanöstern, OSN+, under det första kvartalet 2024.

Läs kvartalsrapport

—–

Spotify har beslutat att dra bort stödet till två franska festivaler under 2024, som ett resultat av den nya streamingskatten som är på väg att införas i landet. Antoine Moine, chef för Spotify i Frankrike, skriver på X:

”Efter tillkännagivandet av implementeringen av en skatt på musikströmning i Frankrike, beklagar vi att meddela att Spotify France kommer att sluta stödja Francofolies de la Rochelle och Printemps de Bourges ekonomiskt, från 2024, och även aktiviteter på plats till förmån för framväxande artister. Andra tillkännagivanden kommer att följa under 2024.”

Spotify har även signalerat att man ser över en eventuell prishöjning på abonnemangen i Frankrike på grund av den nya skatten.

https://twitter.com/ant1monin/status/1737406219361370233

—–

New York Times har stämt OpenAI och Microsoft för att de har använt artiklar och texter från tidningen i samband med träningen av ChatGPT, utan att ha klarerat den sortens användning. Ett antal exempel visar att ChatGPT i många fall nästan ordagrannt återger vissa nyheter och artiklar.

Dessutom går det att nå artiklar som ligger bakom betalväggen på New York Times genom att be ChatGPT skriva ut artiklarna.

Läs mer

Gary Marcus och Reid Southen har också genomfört experiment som visar att bildgeneratorer som Midjourney och DALL·E 3 genererar bilder som skulle kunna betraktas som direkta intrång i upphovsrätten. Prompter som används gör det möjligt att styra AI-modellerna till att återskapa nästan exakt likadana scener ur kända filmer, något som författarna menar visar att modellerna har tränats på all världens filmer utan att ha några tillstånd.

Generative AI Has a Visual Plagiarism Problem

Kanske finns det behov av liknande undersökningar på musikområdet, outputen från en del av plattformarna för promptbaserad generativ AI påminner ibland om kända artisters röster en hel del, även om plattformarna säger att de inte har tränat upp sina modeller på ”känd” musik.

Här ett exempel från en prompt jag skrev på en av plattformarna. Kanske är det bara jag, men jag tycker mig höra både en James Hetfield och en Bruce Dickinson därinne, i någon form av komposit med andra röster. Kanske en tillfällighet, men just den här plattformen har liksom OpenAI varit tämligen restriktiva med information om exakt hur man har tränat upp sin modell.

 

—–

Förra året introducerade Spotify funktionen Playlist in a bottle, där man som användare ”låste in” en liten spellista som man ville skicka till sig själv ett år in i framtiden. Nu har flaskposten från förra året öppnats upp och man kan se vad det var man skickade till sig själv, samt att det är dags att skicka en ny flaskpost till sitt framtida jag.

Playlist in a bottle

—–

Microsoft har integrerat Suno i sin Copilot, vilket gör det möjligt att generera musik direkt i chatten, ungefär som man kan generera bilder direkt med GPT-4. Suno fungerar som en plugin till Copilot och går att använda i Chrome och Edge.

Läs mer

—–

Danska Linkfire har avnoterats från First North och gått tillbaka till privat ägande. Samtidigt sker en del förändringar i ledningen av företaget, grundarna Lars Ettrup och Tobias Demuth som haft rollerna CEO och CFO kommer att förändra sitt engagemang och istället få nya roller som ”strategic advisory”.

Läs mer

—–

Lästips 1: Let 1,000 AI Startups Bloom: Why the Time to Disrupt the Music Industry Is Now 

Lästips 2: BandLab’s Meng Ru Kuok: “There will be over 1 billion music creators by 2030, potentially even sooner

—–

Daniel Johansson
daniel@musikindustrin.se