Det blev två band som stod för årets starkaste musikupplevelser. Och båda börjar på B. I årets sista krönika slår MI:s Christel Valsinger ett slag för kollektivet.
I början av 2023 skrev brittiska The Guardian om hur traditionella rockband nästan helt försvunnit från topplistorna. Det kändes inte direkt som en nyhet. Soloartisternas dominans har det talats om i flera år. För det är ju på många sätt praktiskt att skapa musik på egen hand. Och när det nu går att göra proffsiga låtproduktioner i en ganska enkel hemmastudio blir det förstås svårare att motivera varför man ska tjafsa med med bandmedlemmar om musikalisk inriktning och replokals-scheman.
Men det finns något i bandkemi som är svårslaget. Något som uppstår mellan individerna, som lyfter artistuttrycket till högre höjder än vad som är möjligt för soloartisten. Det är ju t ex vedertaget inom den framgångsrika K-popen. Att det sedan kan vara tufft för medlemmarna i ett band att stå ut med varandra i det långa loppet ändrar inte på det.
Titta bara på fenomenet återföreningar. Att en soloartist gör en comebackturné får sällan samma euforiska mottagande som när det går att fösa ihop fyra-fem personer – som kunnat ses i olika soloprojekt i åratal – på samma scen. Begreppet “originalsättning” har ett sagans skimmer över sig. “Vi trodde aldrig vi skulle få se dem tillsammans igen – men här är de nu.”
Ändå är vi i väst besatta av soloartister.
Men möjligen finns förutsättningar för en vändpunkt nu.
Det är nämligen två band som har gjort de avgjort största musikaliska intrycken på mig – och miljoner andra – i år. Båda börjar för övrigt på B.
Boygenius bildades av soloartisterna Phoebe Bridgers, Julien Baker och Lucy Dacus, som lessnade på att alltid jämföras med varandra och beskrivas som konkurrenter. Att tre kvinnliga artister måste bevisa för omvärlden att de beundrar varandra, snarare än tävlar, låter ju som rena rama 90-talet, men vissa stereotyper vägrar visst att dö. 2023 har den här trion oavsett det ritat om popkartan på flera sätt.
Publikt lockar Boygenius en brokig skara av gamla indierävar, countryfans, tonårstjejer och queer community. Och att se dem live är som att ta del av den mest övertygande reklamfilm för att spela i band. Dom är…glada? Pussar och kramar varandra på scenen. Studsar, stagedivar, ser ibland ut att bryta ihop – men stöttar hela tiden varandra. Vem vill vara soloartist när man kan ingå i en sån här konstellation?
Att medlemmarna delar på solosången och möts i stämsång gör varje strof så otroligt närvarande. Hela tiden förstärker de varandra. Det är bandmagi. Publiken på Way Out West i Slottskogen sjunger med i varje ord och så har det sett ut på alla liveklipp med gruppen som spridits under året.
För albumet The Record har Boygenius i år fått fem Grammynomineringar, inklusive tunga kategorierna Album of the year och Record of the year (för låten Not strong enough). I båda är övriga nominerade soloartister. Just nu är de alltså undantaget som bekräftar solo-regeln, men genomslaget kan komma att ändra på det.
Nästa gång jag upplever bandmagi 2023 är det med en konstellation som inte borde kunna släppa ny musik – två av medlemmarna lever nämligen inte längre.
Men när The Beatles släpper Now and Then den 2 november har tekniken nått ett stadium där den sista möjliga Beatleslåten gått att färdigställa (länk). Det kunde varit cyniskt. En sista chans att krama pengar ur popgiganterna. Så känns det inte alls. Snarare värdigt. I produktionen möts nu och då. I melodin finns både vemod och hopp. Historien om The Beatles får ett nytt slutkapitel, där musiken är innehållet, inte konflikterna.
“How lucky was I to have those men in my life, and to work with those men so intimately, to come up with such a body of music” säger Paul McCartney i den korta filmen som medföljer releasen av låten och jag skälver lite av insikten om att det vi skapar tillsammans är det som kommer att betyda mest i slutänden. För vem vill sitta och hylla sig själv i slutet av livet? Höja sina egna insatser till skyarna?
Att vara artist på 2020-talet är krävande. Du ska leverera innehåll på sociala medier, vara ständigt aktuell, tillgänglig och lysande på scen. Därför ett tips för 2024: dela bördan, bilda ett band.
Mina topp femton låtar 2023:
Boygenius – Strong Enough
Billie Eilish – What Was I Made For?
Birdy – Paradise Calling
Fever Ray – Kandy
Jelassi – Balans (vad händer Fatima?)
The Beatles – Now and Then
Miriam Bryant & Veronica Maggio – Under någon ny
Snoh Aalegra – Be My summer
Loreen – Tattoo
Thunder Cat, Tame Impala – No More Lies
Sufjan Stevens – Will Anybody Ever Love Me
Mitski – My Love Mine all Mine
Augustine – Woman
The Bleachers – Modern Girl
Doja Cat – Paint the Town Red
Här finns en spellista med dessa och några till.
Christel Valsinger