19 december 2023

4 Snabba: Roshi Motman, VD Amuse

2023 stod Amuse för fem av dom tio mest streamade låtarna på Spotify i Sverige. Tjänsten dominerar när det står ”oberoende” i de övre regionerna av Sverigetopplistan eller Spotify topp 50. Amuse fortsätter kort sagt att skapa rubriker. Vi har bett VD Roshi Motman sammanfatta.

Amuse har kommit en god bit sedan det startades som en ren distributionstjänst 2015. Efter att grundare som Diego Farias och Andreas Ahlenius försvunnit på vägen – parallellt som akter som Lil Nas X och ett antal hiphopnamn slagit genom via tjänsten – är den nu en av de största aggregatorerna/DIY-distributörerna globalt och har de senaste åren ständigt ökat intäkterna medan det stora minuset i årsboksluten minskat.

Amuse blev tidigt omskrivna inte minst efter spektakulära investeringsrundor. I dag är den största ägaren Bridford Group (även storägare i Northvolt) med 59 % . I företagsledningen finns namn som Bridfords Jörg Mohaupt, tidigare Access Industries, och färske styrelseordföranden Roger Ames, bekant branschnamn sedan decennier.

Bolaget har ett 50-tal anställda, de flesta i Stockholm, övriga i London, New York och Nashville. Utöver distributionen har man ständigt utökat en licensdel som nu omfattar drygt 8000 titlar. Amuse erbjuder distributionen gratis, men har också två betalerbjudanden som ger mer funktionalitet. Man bedriver även utlåning med ränta till lovande akter med en tjänst som kallas Fast Forward (formellt innebär det förskott på inkommande royalties).

Sedan förra året är Roshi Motman VD. Med en bakgrund hos olika Kinnevikbolag kom Motman in i Amuse som operativ chef 2020 och efterträdde tidigt förra året Farias som VD. Tidigare i år blev det rubriker när tidigare ägare hotade med stämningar i samband med ett kapitaltillskott från nuvarande huvudägare. Motman kommenterade den gången att kritiken berodde på felaktigheter i beskrivningen.

Men i rent utfall i streaming går det framåt. Fem av de tio mest streamade artisterna i Sverige på Spotify under 2023 arbetar med Amuse. ”Vi vill bli ett av de största, globala indiebolagen för den nya generationen”, sa Roshi Motman till Dagens Industri 2022.

Här svarar hon på 4 snabba:

5 av 10, vilket år! – hur kommenterar du?

– Först och främst vill jag ge en eloge till alla oberoende artister i Sverige, som driver musikindustrin och kulturen framåt. Vi är ett pionjärland på den fronten. Vi har sedan Amuse startade haft mycket framgång i Sverige. I år reflekteras det verkligen på listan! Den mest välkända delen av Amuse är kanske vår distributionstjänst, men de senaste åren har vi haft mycket fokus på licensieringsdelen.

Hur fungerar den?

Vi erbjuder ett modernt och flexibelt alternativ till den traditionella modellen. Poängen är att artister snabbt och enkelt ska kunna få hjälp att maxa sitt momentum och sina intäkter, utan att behöva låsa in sig eller signa iväg sina rättigheter. Vår finansiering är till exempel baserad på katalog och hur vi kan optimera den, vilket innebär att artister är fria att utveckla sin karriär på vänligare villkor. Det har varit ett attraktivt upplägg både i Sverige och internationellt.

Vad händer 2024?

– Våra partners i Sverige är dels artister och managers, men även kreativa kollektiv som letar efter flexibel finansiering, personlig support och en streamlinead process för hantera intäkter – från streamingroyalties till publishing och synk. Tillsammans blir vi ett väldigt starkt team, och vi ser fram emot att jobba med fler partnerskap av den typen nästa år. Vi har även börjat titta på hur vi kan hjälpa de svenska artister vi arbetar med att utvecklas på nya marknader. Hur breakar man till exempel i Tyskland och UK? Tack vare våra partners och kollegor utanför Sverige har vi en stark nätverkseffekt, så vi har en del spännande projekt på den fronten.

– Vi arbetar sedan ett par år framför allt på en internationell front, och ser mycket rörelse på marknaden. Dagens DIY-stjärnor är enormt framgångsrika, och många vill göra saker på sina egna villkor. De vänder sig till nya typer av bolag som kan hjälpa dem finansiera och växa deras musik snabbt och effektivt – bolag som oss. 2023 var första gången en av våra licensierade artister spräckte 1 miljard streams-vallen, och nästa år ser det ut som att vi har en handfull till som lyckas med denna fantastiska bedrift! En intressant anekdot är att min dotter som är 14 år känner igen nästan all musik vi licensierar, till skillnad från många högre chefer jag stöter på inom branschen. Tack vare vår data-drivna modell har vi ett försprång. Den generation som nu konsumerar mest musik upptäcker den på ett helt annat sätt än mig, som är född på 70-talet.

Hur ser det ut globalt för Amuse?

– 2022 satte vi målet att vi skulle bli ett av de största bolagen för independentartister i världen, och vi har levererat på det. Det här vet inte alla, men vi tillhör de fem största DIY-distributörerna globalt och i år har vi en global marknadsandel för vår licensierade katalog som motsvarar några av världens mest framstående indie-labels. De senaste två åren har vi fått ett stort antal platinum-certifieringar i USA, Kanada och UK, för licensierade artister som Yot Club, Vundabar, Atlus, Awfultune, 80purppp, samt guld-certifieringar i samma länder för Fumez The Engineer & Ryan Mack.

– Nästa år ser vi fram emot att arbeta med ännu fler stjärnskott. Vi vill ha lokal närvaro med global relevans, och förutom USA och UK tycker vi att mindre marknader med internationella möjligheter är intressanta. Vårt partnerskap med turkiska trap-artisten Serhat Durmus har till exempel varit otroligt framgångsrikt i Tyskland, tack vare hur stark den turkiska diasporan är där.

Lars Nylin

Etiketter: #Amuse, #Roshi Motman