Efter sex år på utbildningsföretaget DMG Education har Pako Hamza nu fått den nya rollen Digital Affärsutvecklare. MI bad honom berätta om sina hjärtefrågor, planerna framåt och vad den nya rollen innebär.
Vem är Pako Hamza?
– Jag är uppvuxen i Uppsala med passion för musik och dans, och har hjälpt till vid härliga Uppsala Reggae Festival sedan länge. Men mitt intresse för musikbranschen väcktes när jag studerade Digital Business på Hyper Island, där jag genom praktik hos Amuse hjälpte grundarna vid lansering med Afrika som första testmarknad. Driven av nyfikenhet och viljan att hjälpa andra nykomlingar i musikbranschen så hamnade jag slutligen på DMG Education.
– Nu har jag jobbat på DMG i strax över sex år som Marknadsansvarig, sedan lanseringen av vår Yh-utbildning Music Business Developer. Mitt huvudsakliga fokus har varit att bygga upp och stärka vårt varumärke inom den svenska musikbranschen, både när det gäller våra olika utbildningar och vår podcast Musikbranschpodden. Utöver detta har jag även stöttat andra områden, på grund av begränsade resurser som mindre utbildningsföretag, och har agerat lite som en högerhand till VD:n Andreas Andersson.
Vad innebär din nya roll som digital affärsutvecklare?
– Efter att ha bidragit till vår position som ledande utbildningsproducent i svenska musikbranschen så tar jag nu på mig en bredare roll. Jag kommer att arbeta mer övergripande kring tillväxtstrategier, vilket innebär en utökning från mitt tidigare ansvar kring kommunikation och marknadsföring. Mitt fokus framöver kommer att ligga på partnerskap och samarbeten kring utbildning, både med företag och organisationer. Samtidigt kommer jag att axla ansvaret för att utveckla och bredda vårt eget sortiment av onlinekurser riktade mot privatpersoner.
– Jag återgår alltså till mitt ursprungliga fokus kring övergripande digital affärsutveckling, som jag tidigare utbildade mig inom på Hyper Island. Så det känns lite som en sluten cirkel, där jag kan använda den samlade kunskapen till att driva framåt på detta område.
Vilka skulle du säga är dina hjärtefrågor?
– Måste säga utbildning bland annat. Jag har lagt mycket tid på att studera, maxat mitt CSN, och strävar ständigt efter att lära mig mer. Ett favoritmotto är ”learn to unlearn”.
– Men vikten av mångfald och inkludering ligger mig varmt om hjärtat också. Att erbjuda lika möjligheter oavsett bakgrund eller förutsättningar har varit en drivkraft. Jag har exempelvis drivit interna workshops för att främja en mer öppen och schysst musikbransch.
– Sen är jag rätt nördig när det kommer till digital utveckling överlag, allt från artificiell intelligens och blockchain till web3 och metaverse. Har även internt varit drivande i införandet av nya verktyg och integration av olika system för att förbättra vår verksamhet.
Vad är på gång hos DMG för 2024?
– Efter lyckade samarbeten kring utbildning för anställda inom musikbranschen, genom branschorganisationer som Ifpi Sverige och Musikförläggarna, samt nu senast för artister och kreatörer i partnerskap med SAMI, så ser jag fram emot att fortsätta göra branschkunskap mer tillgänglig för en ännu bredare målgrupp likt Music Management & You+ (läs mer här). Bland annat lanserar vi nya spännande onlinekurser för privatpersoner till våren 2024, mer anpassade för olika kunskapsnivåer och behov/plånbok. Vidare under året kommer vi att successivt utveckla flera fördjupningskurser för dem som redan har god förståelse för musikbranschen.
– Februari markerar också avsnitt nummer 200 av vår podcast Musikbranschpodden. Det är en milstolpe för oss att fira all den kunskap och inspiration som våra grymma poddgäster har delat med sig från musikbranschen. Vi utvärderar dessutom poddens format just nu för att nå ännu fler lyssnare i Sverige, och är alltid öppna för nya idéer och förslag!
Christel Valsinger