Nu är det dags att ansöka till vårens upplaga av den digitala kursen Music Management, som riktar sig till dig som är eller vill bli manager, artist, låtskrivare eller producent. Kursen är en del av You+, samarbetet mellan Grammis och Fryshuset som syftar till att ge förutsättningar för unga att ta sig in i musikbranschen, oavsett kön, hudfärg eller postnummer.
Kursen är utformad för att ge den kunskap som behövs för att kunna navigera inom musikbranschen och skapa en hållbar plattform för sitt eget eller andras musikskapande. Deltagarna ses vid tio tillfällen kvällstid och i huvudsak via Zoom, med start den 13 februari och slut den 16 april. Vid det första och sista tillfället genomförs kursen fysiskt på plats på Fryshuset i Stockholm, men även då är det möjligt att istället delta via Zoom.
Kursledare är Fryshusets folkhögskola och Andreas Andersson från DMG Education och till varje kurstillfälle bjuds ledande experter från musikbranschen för inspiration och samtal.
Utbildningen är kostnadsfri, men deltagande är aktivt och kräver att du har tillgång till webbkamera och hörlurar. Antalet platser är begränsat och antagning sker löpande. Läs mer och anmäl dig här.
Ur kursinnehållet:
*Musikbranschens möjligheter, utmaningar och trender
*Överblick av branschens aktörer
*Music Management – att utveckla en långsiktig karriär
*Att tjäna pengar på musik
*Hållbar karriär – förväntning och hälsa
*Musikbranschens avtal
*Live – boka och planera gigs
*Nå ut med musik – digitala plattformar och sociala medier
*Internationella möjligheter
*Bygga nätverk och relationer
Christel Valsinger