Förra veckan hölls mässan You+ Music för tredje gången. Ett initiativ som vill göra musikbranschen tillgänglig för fler unga. MI var på plats.
You+ Music startades 2020 som ett branschgemensamt initiativ från Ifpi och Fryshuset, med Live Nation och Spotify som huvudpartners. Eventet, som är gratis att delta i, hålls varje år i Stockholm, Göteborg och Malmö, med målet att erbjuda en väg in i musikbranschen för fler unga.
Förra veckan var det dags för den tredje upplagan, med över tusen personer anmälda. I utbudet fanns panelsamtal, seminarium och workshops, men också liveframträdanden och aktiviteter som “silent disco”, där hörlurar delades ut och alla dansade till egenvald musik. Dessutom fanns en stor mängd branschorganisationer på plats för att nätverka, så som Sony Music, Luger, Stim, Musikmakarna, Popkollo och DMG Education. För att underlätta för ungdomar i Nacka och Järva att ta sig dit hyrdes bussar in.
Panelsamtalen berörde teman som hur man når ut som artist och hur man bygger ett kontaktnät. Under samtalet ”En låt på flera språk” berättade William Baldwin från Asylum/Warner Music om ”glocalizing” – hur man tar en låt till flera marknader. Som exempel lyftes Ricky Richs låt Habibi som remixats till tre olika språk – tyska, albanska och engelska. Det har gjort att låten fått nytt liv i flera omgångar på olika marknader, till stor del tack vare TikTok. I vissa fall producerades låten om med typiska inhemska element, men för att behålla låtens identitet sjungs refrängen ändå på svenska.
Men det som drog absolut flest personer var möjligheten att på plats få chansen att spela upp sin musik för A&Rs – talangscouter som ständigt letar nya stjärnor. Tidsbokningen blev full direkt.
En av dem som tog vara på chansen förra året var 17-årige George ”Gogge” Battah, som fortsatt komma till eventet varje år. Besöket på mässan ledde till ett skivkontrakt med Sony.
– En vän som hade fått en spelning här rekommenderade mig att komma hit. Jag fick en spelning samma dag som honom och det gick superbra. En A&R var på spelningen och efteråt bytte vi kontaktuppgifter. Det slutade med att jag blev signad. Jag tycker det är bra att det finns ett sånt här ställe där alla kan träffas, prata och dra i trådar. Det gör det mycket enklare. För jag tycker att alla som vill göra musik ska kunna göra musik.
Vad har hänt sedan du blev signad?
– Jag släppte låten Abow och det blev en hit. Jag har fått mer streams, mer kontakter. Allting har blivit enklare nu. Så det går bättre nu med min fanbase. Innan var det en cirkel. Du delade en låt och det var alltid dina vänner och dina vänners vänner som hörde. Men nu när det marknadsförs så är det alla som hör.
Vad skulle du ge andra unga för tips?
– Pusha vidare med det du gör, oavsett om du får streams eller inte. Jag tycker aldrig man ska ge upp om det är någonting man älskar. Jag skulle rekommendera andra att söka sig hit. Det är speciellt bra för up-and-coming-artister som sitter fast där de är. När de kommer hit får de träffa olika människor och de får veta lite mer om musikbranschen. Så man tar sig någonstans. Det här är ju folk som kan musik och folk som själva gör musik. Om du visar musik du gjort för någon som kan musik så får du bättre kritik och du vet exakt hur du ska göra. Kom tidigt, så du kan söka in för A&R-möten. Kolla om du kan köra någonting live på scen. Och sen prata med alla du har möjlighet att prata med, för det kommer att gynna dig i slutändan.
Text och foto: Emma Thimgren