Kiss historia som turnerande liveband ska nu vara över, men likt ABBA tar de steget in i den digitala världen och blir avatarer. Avatarshowerna produceras i samarbete med svenska Pophouse Entertainement.
I lördags avslutade Kiss sin avskedsturné med en spelning på Madison Square Garden, som också streamades till fans över hela världen. I samband med konserten introducerades publiken för de digitala avatarer som ska ta över Kiss framtida turnerande.
Kiss-avatarerna är liksom ABBAs avatarer skapade av det George Lucas-grundade företaget Industrial Light & Magic (ILM) som bland annat arbetat med Star Wars och The Mandalorian. Showerna blir det andra avatardrivna musikkonsertprojektet som Pophouse Entertainment är involverat i – efter ABBA Voyage-showen i London, där Pophouse är huvudinvesterare. Thierry Coup – tidigare Chief Creative Officer, SVP på Universal Destinations & Experiences – blir Creative Director för den kommande avatarshowen.
”Vi kan vara för evigt unga och för alltid ikoniska genom att ta oss till platser vi aldrig har drömt om förut. Tekniken kommer att få Paul att hoppa högre än han någonsin gjort tidigare”, säger Gene Simmons i ett samtal med Per Sundin (VD Pophouse Entertainment), Thierry Coup (Creative Director, JOCOUPCreative) och Grady Cofer (VFX Supervisor, ILM) som finns att se här.
Per Sundin kommenterar:
”Vårt partnerskap kommer att förena Kiss rika historia och ikoniska status med banbrytande teknologi, så att fans – nu och i framtiden – kan uppleva bandet som aldrig förr.”
När vi kommer att kunna få uppleva avatarupplagan av Kiss framgår inte av informationen.
Christel Valsinger
Foto: Pophouse Entertainment