4 december 2023

4 SNABBA: Mattias Tell från Viva Sounds

Den sjätte upplagan av branschkonferensen Viva Sounds genomfördes i helgen i Göteborg. Vi ställde fyra snabba till festivalgeneralen Mattias Tell från Westside Music.

Viva Sounds genomfördes under 1-2 december i Göteborg och stadsdelen Majorna och Långgatorna fick besök av bransch från olika delar av världen, med ett femtiotal artister och band som spelade på de 12 scenerna. En trött men nöjd Mattias Tell från Westside Music, som tillsammans med ett stort gäng medhjälpare rott festivalen i hamn, summerar dagarna. (Foto: All my friends are stars)

Årets Viva Sounds är över, hur vill du summera festivalen?

– Oj, jag är mer eller mindre utan möjlighet att summera så här nära inpå, men det har varit två dagar av helt otroliga möten, konserter, paneler, problem att lösa, tusentals leenden, försenade tåg, inställda flyg, mycket förståelse och alldeles för lite sömn. Viva Sounds är en manifestation över att det går att göra fantastiska saker ihop med andra bara det byggs på rätt sätt. Vi är en alldeles för liten apparat, vi har ingen ekonomi att tala om så utan den support vi har lokalt från vår egen scen hade detta aldrig fungerat.

– Alla scener, scenchefer, volontärer, chaufförer, medhjälpare – alla som är med och drar det här i mål är folk vi känner och dealar med över hela året. Till det har vi ett grymt samarbete med ett gäng människor utanför vår egen cirkel, andra svenska bolag och även många utländska, vilket gör att vi kan binda ihop något speciellt som inte går att göra på något annat sätt. Att min kollega Gustav ensam gick och bar cykelstaket och klippte ner våra banderoller på ett öde Stigbergstorget sådär vid halv fem natten mellan lördag och söndag summerar det hela ganska bra.

Viva Sounds är numera en internationell angelägenhet, vilka utländska gäster har stuckit ut enligt dig?

– Det är nog ingen som sticker ut egentligen, ingen är viktigare än någon annan, men i år har vi haft en delegation från Kanada på plats och då vi aldrig kurerat ett program för en grupp på det sättet tidigare så har det stuckit ut, iaf arbetsmässigt. Att Berkli från SXSW var här sticker ut, såklart, men det är minst lika fett att Rikke från Spot var här.

– Jag gillade intervjun Story of Bella Union, med grundaren Simon Raymonde som deras A&R Anika Mottershaw gjorde och att David Fricke springer runt på våra gig för andra året i rad är bara mäktigt. Personligen var det en höjdpunkt att Leif Pagrotsky gjorde ett öppningstal, och mer internationellt än så blir det inte med en göteborgare på scen.

Man har kunnat se dig springa runt från venue till venue under hela festivalen, hann du se någon musik, och i så fall, vad var bäst?

– Jag har sett väldigt lite av väldigt mycket och har haft det hur bra som helst, men bäst? Nja, nästan omöjligt att svara på. Jag gillar att vi har en scen stark nog att ha lokala headlines i våra största rum (Hollow ShipSkeppet och KårpMusikens Hus). Sen gillade jag brittiska Kairos, danska Fabräk, kanadensiska Alica Toner och minst trettio saker till. Bäst på ett annat sätt är att det var bra med folk på alla konserter och att festivalen fått bra fäste hos publiken i GBG.

Årets upplaga var den sjätte i ordningen, kan vi se fram emot en sjunde också, är Viva Sounds tillbaka nästa år?

– Absolut.

Daniel Johansson
daniel@musikindustrin.se