29 november 2023

Valsinger: Branschens smartaste marknadsföring

Det är den tiden på året då vänner och kollegor börjar dela med sig av snygga visuals över hur många timmar de lyssnat på en viss streamingtjänst under de senaste tolv månaderna. MI:s Christel Valsinger fascineras över den smarta marknadsföringen.

Det är förstås Spotify jag pratar om, och det årliga eventet Wrapped – en sammanställning över de mest lyssnade låtarna och artisterna på plattformen, i Sverige och världen, under året som gått. Statistiken rapporteras av MI och en rad andra medier, eftersom det säger en del om musikåret som passerat. Ni hittar årets listor här.

Men det smarta jag syftar på i ingressen handlar om den summering som skickas ut till streamingtjänstens individuella prenumeranter, paketerad i bilder och filmer som är skräddarsydda för att dela vidare på sociala medier. Det är visuals över har många timmar man lyssnat under året, vilka artister och låtar som toppar ens personliga lista, vilka länder artisterna man lyssnar på kommer ifrån etc. För människor som älskar och storkonsumerar musik är det här allt för härlig info för att inte dela vidare. Mina flöden svämmar över av stolta tillkännagivanden. Någon har streamat musik i 100 000 minuter. Någon har en topp fem av svåruttalade artistnamn de flesta aldrig hört talas om. Det är identitetsbärande information!

I år fick vi också en heads-up från Spotify redan tidigt i november om att det var dags att börja se över vad vi lyssnar på, om vi vill påverka vår statistik för 2023. Det gäller att vårda sitt varumärke.

Och det är ju faktiskt ett helt briljant användande av musiknördars egon. Kan ett företag få bättre reklam än att dess betalande kunder sprider sitt användande av dess produkt i sina egna kanaler?

Jag hade också gjort det om det inte vore för att min statistik år efter år sett bananas ut. Länge påverkades den av att barnet i familjen inte hade något eget konto att lyssna ifrån, varför Rock you like a hurricane med Scorpions toppade min samlade låtlista minst två år i rad. Förra året använde maken mitt konto för att repa till en kommande turné och jag blev därmed ett av det bandets största fans 2022.

Det funkar ju inte med min coola indieprofil. Vi får se hur det ser ut i år.

Christel Valsinger

 

 

Etiketter: #Valsinger