Etiketten Polar Music International fyller 60 i år. Det är lätt att associera Stikkan Andersons skapelse helt till ABBA, i dag omhändertagna av Mia Segolsson på Polar/Universal. Men det har hänt åtskilligt namnkunnigt på etiketten genom åren.
Gruppnamnet var det sämsta något band haft, tyckte bandets ledare. Men det hindrade inte debutsingeln i november 1963 från att bli en omedelbar succé. Och vad mera: den lade grund för en ikonisk svensk skivlabel som i dagarna fyller 60 år.
Det var i september 1963 som Bengt Bernhag i Expressen läste om en grupp kallad West Bay Singers som hade hakat på den florerande visvågen i USA och vunnit en talangtävling. Den omedelbara förebilden för West Bay Singers var The Kingston Trio och Expressen lyfte fram bandet som en smärre svensk sensation i genren.
Bernhag, etablerad producent från namn som The Spotnicks och Gunnar Wiklund, hade en tid talat med förläggaren och textförfattaren Stikkan Anderson om att starta ett skivbolag ihop. Båda har varit framgångsrika i sina gebit på varsitt håll, nu skulle så mycket som möjligt av låtutgivning samlas under ett tak när skivförsäljningen ständigt ökade. Sagt och gjort, Bernhag bad West Bay Singers att skicka ett rullband med en demo och man slog sedan snabbt till efter ett besök i gruppens hemstad Västervik.
Efter att Stikkan ändrat namnet till Hootenanny Singers, något som Björn Ulvaeus och de andra i bandet inledningsvis starkt ogillade, kom i november 1963 debutsingeln Jag väntar (vid min mila). Gruppens tolkning av Dan Anderssons dikt och Gunnar Turessons tonsättning blev en flygande start för såväl gruppen som det nystartade skivbolaget Polar Music International.
I början av 1964 kom bandets självbetitlade första LP. En blandning av svenskt och engelskspråkigt. De involverade visste det inte då, men just mixen av blågult och globalt skulle senare bli hela bolagets fundament.
60 år senare associeras Polar Music lätt till endast ABBA. Det projekt som Ulvaeus senare gick vidare till har ständigt vitaliserat etiketten Polar. Ibland har det varit svackor i intresset kring ABBA och därmed Polar. Men i dag är som bekant ABBA åter vid en peak och det är svårt att ana att begreppet Polar, exkluderande just ABBA, i perioder varit lite osynligt.
Annat var det när bolaget fyllde tio år hösten 1973. Vid det laget hade Polar sett Hootenanny Singers komma och gå som hörnsten i bolagets utgivning. Benny Andersson från The Hep Stars hade anslutit och bildat duo med Ulvaeus. Polar hade också en rad bubblande unga namn under kontrakt. När det gjordes en jubileums-LP hösten 1973, kallad Various – sånt som slog, innehöll den eviga låtar som Ring Ring med ABBA, Jag vill ha en egen måne med Ted Gärdestad, Är det konstigt att man längtar bort nån gång med Lena Andersson, Hej gamle man med Björn & Benny, Björkens visa med Hootenanny Singers, Jag tror på sommaren med Mats Olin och Ljuva sextital med Brita Borg.
Bolaget och Stikkan Anderson själv hade vid det laget rest sig och gått vidare ur en tragedi sommaren 1971 när Bernhag tog sitt eget liv vid 41 års ålder. Bernhags roll som skicklig husproducent hade sedan tagits över av Björn & Benny, som delade en lön.
När Stikkan Anderson 1989 beslutade att sälja Polar till nuvarande Universal Music hade bolaget haft namn som Tomas Ledin, Gemini och Pugh Rogefeldt i stallet. Inte minst hade ABBA-sångerskornas solokarriär burit riklig frukt.
Med ABBA:s globala genombrott hade Björn och Benny fått släppa producentrollen, där kom istället in namn som Michael B Tretow, ”Clabbe” af Geijerstam och Rutger Gunnarsson. I något skede var Stikkans vän och rival Anders Burman från Metronome involverad som producent. 1978 hade bolaget också öppnat en egen prestigefull studio på Kungsholmen i Stockholm.
Men 1984 sålde Björn Ulvaeus och Stikkan Anderson sina dela i Polar och Stikkan Anderson började fundera på det beslut som alltså slutligt fattades sent 1989.
2004 släpptes den sista titeln under aktiv A&R hos ”gamla” (men Universalägda Polar). Detta i skepnad av singeln The Fight med gruppen Lambretta. Innan det hade namn som Infinite Mass och The Hellacopters figurerat i ett mer sentida Polar.
Peter Hart var vid tiden A&R för Lambretta. Han säger:
– Det var inget medvetet val den gången att den skulle avsluta. Det blev mer följden av en senare omstrukturering.
I november 2023 är etiketten Polar knappast i träda. Det har kommit framgångsrika re-releaser med exempelvis Ted Gärdestad som synts högt på listorna. Men inte minst syns ständigt ABBA-katalogen som 2021 fick en uppmärksammad vitamininjektion med nya studioalbumet Voyage.
Sedan två decennier är Mia Segolsson ansvarig för just ABBA-utgivningen på Polar/Universal. I fjol ledde det till att hon korades till en av de mest inflytelserikaste kvinnorna inom musikbranschen i hela världen, av branschtidningen Billboard.
MI pratade lite med Mia om hennes Polar-relation genom åren:
När kom du först i kontakt med Polarlabeln och minns du vad du tyckte om bolagets profil?
– Det var när jag 1974 fick Waterloo-singeln på svenska, utgåvan med Polar-kransen. Själva vinylen är sönderspelad i dag, men jag tyckte konvolutet var tjusigt. Min barndom var fylld av musik däribland Hootenannys Singers, så Polar har varit med mig sedan jag var liten. Att Stikkan dessutom gick på Ingesunds Folkhögskola och träffade sin Gudrun där är ett roligt sammanträffande då jag är från Arvika där Ingesund ligger.
Jobbar du renodlat med ABBA eller är du involverad även i t ex Ted-utgivningar?
– Jag jobbar enbart med ABBA. Min inblandning i resterande Polar-katalogen är kring arbetet med hemsidan polarmusic.se.
Om du måste välja EN utgivning genom åren som inte är ABBA, vilken blir det?
– Ted Gärdestads Ted, sommarens soundtrack år efter år.
ABBA och Ted Gärdestad, två reflektioner av en evig svensk label.
Grattis Polar, 60, säger musikindustrin.se!
Lars Nylin