I en bloggpost har Spotify bekräftat de förändringar i fördelningsmodellen som kommer införas i början av 2024, samt avslöjat ytterligare detaljer kring vad som kommer att gälla.
Spotify beskriver i en nypublicerad bloggpost de förändringar som kommer införas under början av nästa år.
I stort sett är förändringarna de som MI har skrivit om tidigare, men ytterligare några detaljer har avslöjats. Det handlar om tre förändringar:
1) Spotify kommer införa ett slags straffavgift för labels och distributörer på spår där Spotify upptäcker ”flagrant artificiell streaming”. Den nya policyn görs i ”avskräckande” syfte, för att lägga en del av ansvaret på sådana aktörer som ser mellan fingrarna med streamingmanipulation, och kommer inte påverka ärliga aktörer som spelar enligt spelets regler.
2) Spotify inför en royaltygräns på 1 000 strömmar per spår och år. De spår, som när förändringen införs, inte har genererat över 1 000 strömmar under de senaste 12 månaderna kommer inte vara en del av royaltypotten. Potten kommer fortsatt vara lika stor, men pengarna kommer enbart fördelas till låtar som genererat 1 000 strömmar under 12 månader bakåt i tiden.
3) Spotify inför en tidsgräns på 2 minuter för funktionsljud, dvs ljud som brus, naturljud, maskinljud, ljudeffekter, ljud som används för avslappning mm. Alla sådana spår som är under 2 minuter långa kommer inte vara en del av royalty-potten.
I bloggposten beskriver Spotify tydligare varför man inför dessa förändringar. När det gäller den nya hårdare hållningen gentemot labels och distributörer skriver man:
”Spotify kan bekämpa artificiell streaming när den väl inträffar på vår plattform, men branschen skulle må bättre av att dåliga aktörer avskräcks från att ladda upp till Spotify och andra streamingtjänster överhuvudtaget. Vi tror att detta på ett meningsfullt sätt kommer avskräcka labels och distributörer från att fortsätta distribuera musik från kända aktörer som försöker ta pengar från ärliga, hårt arbetande artister. Dessa avgifter kommer att stödja våra fortsatta ansträngningar för att hålla branschen och plattformen fri från artificiell aktivitet.”
Den kommande tröskeln på 1 000 strömmar under en 12-månadersperiod förklaras med att tiotals miljoner av de spår som finns på Spotify strömmar mycket lite, och genererar idag oerhört små utbetalningar som är kostsamma att administrera. I genomsnitt genererar dessa tiotals miljoner spår bara ca 30 öre per spår och månad i utbetalning, pengar som ofta inte ens hamnar rätt om man tar i beaktande transaktionskostnader hos banker och utbetalningsgränser hos distributörer.
Ackumulerat har alla dessa små, små utbetalningar legat på nivån 400 miljoner kronor per år, som Spotify har betalat ut men som oftast aldrig ens når den som laddat upp till plattformen. Det handlar alltså om 0,5 procent av hela royalty-potten som nu flyttas över till de spår som genererat över 1 000 strömmar under den föregående 12-månadersperioden.
Spotify skriver:
”Det är bättre att dessa tiotals miljoner dollar per år går till att öka betalningarna till de som är mest beroende av streamingintäkter – snarare än att de sprids ut i små betalningar som vanligtvis inte ens når en artist (eftersom de inte passerar distributörernas lägsta utbetalningströsklar). (…) Vi tror också att policyn kommer att eliminera en strategi som används för att försöka utnyttja systemet, eller dölja artificiell streaming, eftersom uppladdare inte längre kommer att kunna generera ören från extrema volymer av spår.”
När det gäller den nya gränsen på 2 minuter för funktionsljud handlar det om att hindra de aktörer som utnyttjar att människor ofta lyssnar på sådana ljud flera timmar i sträck, att generera stora utbetalningar. Det innebär att när förändringarna införs kommer en stor mängd av de spår som idag finns på plattformen att hamna utanför royalty-potten.
Spotify poängterar dock att den här sortens ljud fyller en viktig funktion på plattformen, såväl som i människors liv, så ljuden i sig kommer även fortsättningsvis ha ett lika stort värde som andra ljud. Syftet med gränsen på 2 minuter handlar enbart om att förhindra aktörer att utnyttja systemet.
Man skriver:
”Genom att införa en lägsta spårlängd kommer dessa spår att tjäna en bråkdel av vad de tidigare tjänade (eftersom två minuters lyssnande på brusinspelningar skulle generera en royaltybärande ström, inte fyra), vilket frigör de extra pengarna tillbaka till royalty-potten för ärliga hårt arbetande artister. Det skapar också en mer rättvis spelplan för artister i dessa funktionella genrer, genom att eliminera det perversa incitamentet att klippa upp spår artificiellt korta, utan konstnärliga ambitioner, på bekostnad av lyssnarupplevelsen.”
Enligt Spotifys beräkningar kommer de här tre förändringarna totalt innebära att över 10 miljarder kronor kommer att kunna flyttas över till riktiga artister, såväl nya små artister som större professionella artister, under de kommande fem åren.
Spotify har nu lagt upp mer information om förändringarna i bl a Spotify for Artists, och skriver att man har målsättningen att vara helt öppna och transparenta med de här förändringarna och hur de kommer påverka utbetalningarna framöver.
Daniel Johansson
daniel@musikindustrin.se