Ifpis höstseminarium har växt till en av dom intressantaste branschsammankomsterna under året. Årets upplaga hölls i Kägelbanan under Mosebacketerassen i Stockholm.
Platsen är historisk Stockholmsmiljö i många aspekter och även historisk miljö för ett av seminariedagens teman: vad hände egentligen efter #metoo 2017, generellt och i musikbranschen?
Det var i Södra Teatern, ett stenkast bort, som kvinnliga skådespelare vid den här tiden 2017 sjösatte uppropet #tystnadtagning, något som blev en central del i den svenska #metoo-rörelsen.
Detta tog eftermiddagens moderator Lina Thomsgård upp när seminariet inleddes med att Camilla Wagner från nätverket Klara K och Cosmos Musics VD Robert Litzén summerade läget för initiativet Jämställdhet i musikbranschen.
Litzén, representant för Ifpis jämställdhetsråd, påminde om att när motsvarande sammanfattning hölls i samma lokal 2017 var det en handfull på plats, nu var det en till sista plats fullsatt lokal, det fick till och med bäras in extra stolar. Han fortsatte med att berätta att 2017 hade hans arbetsplats Cosmos endast två formella regler på arbetsplatsen: Att inte röka inomhus och att inte ladda ner illegalt. Han skickade tacksamma hälsningar till den bransch som nu enats kring ämnet och satt upp en rad regler kring omdöme och moral, ”det är en bjussig stämning” som han formulerade det, och tycker att uthållighet nu är det gemensamma nyckelordet framöver.
Wagner beskrev hur arbetet efter #metoo alltmer gått från fokus på sexuella trakasserier till att bli mer av stöttning och karriärrådgivning och mentorskap. Men Wagner underströk bland annat också vikten av att hålla koll på tystnadsskulturen.
I övriga programpunkter på temat jämställdhet i branschen och vad som skett efter #metoo samtalade författaren och chefredaktören Irena Pozar med Thomsgård kring Pozars bok #metoo och revolutionen som stoppades, varefter Luis Lineo från initiativet MenEngage Europe anslöt på samma tema. Lineo som är branschbekant genom sitt engagemang i mediehuset och ortenprojektet Fanzingo i Botkyrka utanför Stockholm.
I ett möte som berörde många läste sedan poeten Faysa Idle ur sin bok Ett ord för blod och samtalade därefter med Thomsgård om hur det är att leva som kvinna mitt i gängkriminalitetens Rinkeby. Idle fick även frågan om hon själv gjort raptexter och svarade följt av ett av inslagets få skratt: ”Ja, och efter en halv låt var jag Scarface…!” Det behöver inte sägas att Idle inte uppmuntrar våldsromantiserande i rap.
Efter paus tog seminarieeftermiddagen ett helt annat grepp. David Price från Ifpis Londonkontor gav dom många på plats en förhandstitt ur svenskt perspektiv på den nu årliga marknadsundersökningen Ifpi Music Consumer Report.
Den som upplevt Price tidigare vet att det handlar om en häftig och ytterst välformulerad resa i statistik på temat musikkonsumtion. Totalt är det för att vara exakt 43 221 musikkonsumenter i 26 länder som svarat på frågor om sin musikvardag. I fallet Sverige 1515 personer i åldrarna 15 till 64 år.
Sverige ligger fortsatt högt och högst i en rad kategorier i streamingkonsumtion, exempelvis är svenskarna etta i att köpa betald streaming, i det fallet i princip rakt av Spotify.
Price är alltid engelskt tongue-in-cheek och lockade fram skrattsalvor exempelvis när han gav siffror kring EPA-dunk (”a totally new concept to me”) och när han berättade att svenskarna föga överraskande är världsbäst på att konsumera viking metal.
Rapporten blir officiell under veckan och MI gör då en separat analys.
Sony Music var ett av bolagen som var på plats i princip mangrant. När MI efteråt växlade några ord med VD Mark Dennis sa han att det är viktigt för honom att så många som möjligt från kontoret finns på plats för att få en uppdatering om jämställdhets och likavärde-perspektiven i branschen:
– Det är en självklarhet att vi kommer, liksom att jag själv är här, fortsatte Dennis.
Efter att Thomsgård och hennes podd-partner psykologen Björn Hedensjö avrundat dagen med ett möte kring Hedensjös bok Omtyckta människor: forskning, knepen och prövningarna som gör dig likeable fanns en stark känsla att alla som var på plats tycker som Dennis och gärna återkommer nästa gång.
Lars Nylin