SAMI har tillsammans med DMG Education tagit fram en utbildningssatsning för att stärka sina medlemmars branschkunskaper. Utbildningen, som fått namnet Power Up, finns integrerad i SAMI:s nylanserade app.
Appen, som MI skriver om här, erbjuder möjligheter för SAMI:s medlemmar att få bättre överblick på sin musik och sina ersättningar, t ex genomså kallad track breakdown, som på detaljnivå visar vilken låt som har spelats var och hur mycket pengar den har genererat.
– Men den viktigaste funktionen är ändå våra utbildningar som ska lära artister och musiker mer om sina rättigheter och möjligheter på ett enkelt och underhållande sätt. Något som vi hoppas ska kunna stärka dem i deras yrkesliv, säger Ninni Grufvman, Kommunikationschef på SAMI.
Genom utbildningarna kan medlemmarna öka sina kunskaper om t ex upphovsrätt, metadata, avtal och ekonomi. DMG har levererat såväl koncept som innehåll och produktion i samarbetet.
– Att göra kunskap mer tillgänglig inom musikbranschen är centralt för DMGs långsiktiga vision. Projektet med SAMI är betydelsefullt, och genom sådana samarbeten når vi fler och ökar kunskapsnivån inom branschen. Samtidigt stärks vårt interna arbetssätt och vår position som ledande utbildningsproducent i musikbranschen, säger Andreas Andersson, grundare och VD på DMG Education i ett pressmeddelande.
Christel Valsinger
På bilden från vänster: Nathalie Sandberg utbildningskoordinator på SAMI, Andreas Andersson DMG, Ninni Grufvman SAMI