21 november 2023

JOHANSSON om Suno.ai, Rokk, TikTok mm

Med Suno.ai tar AI-genererad musik ett nytt revolutionerande jättekliv. Rokk med streamingtjänst för metal och hårdrock som ska ge mer betalt till artisterna. TikTok introducerar direktlänkar till Spotify, Believe utvecklar ny identifieringsteknik för AI-musik, och annat signerat Daniel Johansson.

—–

Suno.ai heter en ny tjänst som kombinerar flera AI-modeller för att kunna generera hela låtar, inklusive sång och lyrics, med en överlägsen kvalitet jämfört med tidigare verktyg. Det är forskare från Cambridge i USA som har jobbat flera år med de olika modellerna, och under hösten 2023 har de fått en stor following på Discord.

När de nu lanserar allting som en enkel användarvänlig lösning på webben, kallad Suno.ai, har det väckt stor uppmärksamhet eftersom det går att generera hela låtar på ett sätt som inte varit möjligt tidigare.

Här ett exempel, där jag skrev den enkla prompten: ”Pop song 1980s, female singer, electro”. 

 

Bakom kulisserna är det ChatGPT som används för att generera lyrics i kombination med den egna modellen Bark, som specifikt skapar låttexter och sångröster. Till det läggs Chirp, den AI-modell som används för att generera musiken.

Så grunden är låttexten, som sedan genererar sången, som sedan baserat på en analys av vad den tidigare modellen gjort genererar bakgrundsmusiken som passar till sången.

Två helt olika versioner genereras för varje prompt, och kvaliteten skiljer sig något åt mellan de olika genrerna. Här ett annat exempel där jag skrev prompten: ”A metal song with fast guitar solos”

 

 

Tjänsten har nu släppts för både gratis användning, där man får 50 credits per dag att använda, och för betald användning i en pro-version för 8 dollar/mån., samt en premier-version för 24 dollar/mån. Intressant i sammanhanget är att man också har en tier som kallas Enterprise Plan, som t ex skulle kunna användas av företag för att generera obegränsade mängder med ny musik.

Det verkar som om man har tränat modellerna på bl a Jamendos bibliotek under en Creative Commons-licens, och andra öppna dataset för gratis royaltyfria ljud och musik.

En intressant funktion är att man kan ta lyrics från befintliga låtar och mata Suno.ai med, t ex ”Lucy in the sky of diamonds”, och få nya låtar som bygger på textraden i vald genre.

www.suno.ai

—–

Rokk heter en ny streamingtjänst som har byggts av det tyska företaget Fairmusic. Tjänsten fokuserar på hårdrock och metal, och syftar till att generera större utbetalningar till artister.

Grundtanken är att hardcore metal-fans genom att signa upp på streamingtjänsten också tydligare ska kunna stödja sina artister, eftersom royalty-potten i huvudsak handlar om ”deras” genre och prenumerationsintäkterna smetas inte ut på en massa annan musik som på de vanliga stora streamingplattformarna.

Rokk använder sig också av en liknande modell som Tidal tidigare använde, där upp till 10 procent av prenumerationsintäkten går direkt till det band som man har lyssnat mest på under en månad.

Det billigaste abonnemanget heter Rokk HiFi och innehåller HiFi-kvalitet på all musik, för 119 kr/mån. Rokk HiFi Pro kostar 219 kr/mån och inkluderar bl a FLAC-filer.

Själva beskriver man tjänsten på följande sätt:

”All your favourite bands, every imaginable subgenre, great recommendations and perfect playlists. More € per stream for your favourite bands. Direct band support. ROKK pays UP TO 10% per user per month to your favourite band. High quality audio and offline streaming.”

Till en början kommer tjänsten lanseras i EU-länder och Storbritannien, men kommer att rullas ut worldwide så småningom.

http://rokk-app.com

—–

TikTok kommer lägga till funktion Add to Music App som gör det möjligt för användare att ”spara” låtar direkt på Spotify och Amazon Music. När man ser en video kan man klicka och låten läggs till i listan ”Gillade” låtar på Spotify och på Amazon kan man välja vilken lista låtarna ska läggas till i.

Till en början kommer funktionen släppas i USA och Storbritannien, men man planerar att släppa den i fler länder inom kort. Ole Obermann, Global Head of Music på TikTok, säger:

– TikTok is already the world’s most powerful platform for music discovery and promotion, which helps artists connect with our global community to drive engagement with their music. Add To Music App takes this process a step further, creating a direct link between discovery on TikTok and consumption on a music streaming service, making it easier than ever for music fans to enjoy the full-length song on the music streaming service of their choice, thereby generating even greater value for artists and rightsholders.

Läs pressmeddelande

—-

Warner Music France och Edith Piafs kvarlåtenskap/anhöriga kommer släppa en animerad biografisk film om sångerskans liv, och en AI-version av Piafs röst kommer användas som berättarröst.

Filmen kommer vara 90 minuter lång och utspelar sig i Paris och New York under 1920 – 1960. Innehållet baseras på hennes TV-framträdanden, privata fotografier och filmer och intervjuer hon höll under åren. Soundtracket kommer utgöras av Piafs låtar.

Alain Veille, CEO på Warner Music France, kommenterar den nya filmen:

– Edith is one of France’s greatest ever artists and she is still a source of so much pride to the French people. It is such a delicate balancing act when combining new technology with heritage artists, and it was imperative to us that we worked closely with Edith’s estate and handled this project with the utmost respect. Her story is one that deserves to be told, and through this film we’ll be able to connect with a whole new audience and inspire a new generation of fans.

Läs pressmeddelande

—–

Tencent Music Entertainment rapporterade sitt tredje kvartal i veckan, och redovisar en vinst på 6,4 miljarder dollar på intäkter om 21,5 miljarder dollar. Det är en vinstmarginal som slår de flesta andra streamingtjänster på fingrarna, men är inte första gången som Tencent rapporterar vinst.

Faktum är att Tencent Music Entertainment har genererat vinst varenda år sedan år 2018, på sina streamingtjänster QQ Music, Kugou Music, Kuwo Music, WeSing och Lazy Audio.

Den kraftigaste tillväxten har Tencent sett för betalprenumerationer, och i slutet av september 2023 hade man 245 miljoner betalande användare, vilket kan jämföras med Spotify som hade 226 miljoner betalande användare vid samma tidpunkt.

Totalt hade Tencent 558 miljoner användare av QQ Music, som är deras flaggskepp för musik, vilket är en nedgång jämfört med ett år tidigare. Det verkar alltså som om det just nu råder en konvertering i Kina från gratisanvändare till betalande användare av QQ, samtidigt som en del av gratisanvändarna går över till andra tjänster.

Bolaget är noterat på både New York-börsen och Hong Kong-börsen, och aktien har tog ett skutt uppåt från ca 7 dollar när kvartalsrapporten släpptes till närmare 9 dollar under tisdagen.

Se kvartalsrapport

—–

Distributören Believe, som är noterad på Paris-börsen och som också äger TuneCore, har utvecklat en teknisk lösning som enligt dem själva klarar av att identifiera 93 procent av all musik som använder sig av röstkloner, och 98 procent av musik som helt och hållet har genererats av AI.

Det var i samband med redovisningen av det tredje kvartalet som Denis Ladegaillerie, CEO för Believe, avslöjade den nya lösningen, och beskrev den som ”in production right now and functioning”.

Tidigare i år sade Ladegaillerie att Believe kommer försöka sätta stopp för att AI-genererat innehåll distribueras genom dem: ”We do not wish to distribute and we are not to distribute any content that is 100% created by AI.”

Kvartalsrapporten

—–

Warner Music Group har sällat sig till Universal Music Group, CISAC m fl kring den förändrade fördelningsmodellen som Deezer är på gång att införa, först i Frankrike och sedan globalt.

Förändringen innebär att artister måste nå 1 000 strömmar på sin musik av 500 unika användare under en månad för att få ta del av royalties, att strömmar som genereras i redaktionella och algoritmiska spellistor blir hälften så mycket värda, och att brus och icke-musik kommer exkluderas från royalty-potten.

Läs mer

—–

AI Song Contest har avgjorts och vinnaren är korad. Det blev nederländska Synthetic Beat Brigade som vann med låten How would you touch me?

Hör låten på www.aisongcontest.com.

——

Lästips: Music publishers want preliminary injunction in legal battle with AI company Anthropic

—–

Daniel Johansson
daniel@musikindustrin.se