26 oktober 2023

4 SNABBA: Ebba Guhnby på Fuga

MI ställde fyra snabba till Ebba Guhnby på Fuga, om vad bolaget gör här i Sverige, om den digitala distributionens utveckling och vad framtiden eventuellt skulle kunna innebära för streamingtjänster och musiklyssnandet. 

Ebba Guhnby, vem är du?

– Om vi fokuserar på mitt yrkesliv så representerar jag idag distributionstjänsten Fuga i Norden, i rollen som Business Development Manager. För någon utanför musikindustrin brukar jag beskriva min roll som en typ av säljroll där jag har lyxen att få arbeta med en fantastisk produkt, inom en otroligt passionerad bransch.

– Ser jag tillbaka på tidigare erfarenheter så har jag nästan alltid jobbat med sälj på ett eller annat vis: om det så varit genom merförsäljning av plusmeny i kassan på McDonalds, kylskåp på gamla Onoff till att presentera nya initiativ till artister och skivbolag på Spotifys då kallade Label Relations-avdelning.

Vad är Fuga och vad är ni fokuserade på här i Sverige?

– Fuga är en musikdistributör ägt av Downtown med huvudkontor i Amsterdam, som lägger stor vikt på den tekniska plattformen och andra SaaS-tjänster. Fuga grundades 2006 men har inte förrän på senare år blivit ett mer ”household name” i Norden. Det har förmodligen skett i samband med att vi börjat erbjuda kringtjänster som marknadsföring och fysisk distribution.

– Fokus för oss är att ta hand om våra nuvarande partners, men såklart också utbilda och bli ett självklart alternativ för t.ex. skivbolaget som vill ha en samarbetspartner man kan växa tillsammans med.

Vilka är de största förändringarna skulle du säga inom den digitala distributionen av musik under de senaste åren?

– Jag är en firm believer av konkurrens och tycker därför att det är väldigt spännande att fler distributörer väljer att anställa i Norden och därigenom skapa alternativ för content providers. Konkurrensen har också betytt att vi distributörer behövt diversifiera oss! Utveckla nya verktyg och tjänster för att bidra till att independent-marknaden står sig stark, men också öppna upp för att skräddarsy våra avtal efter deras behov.

Vad ser du i kristallkulan för streaming och distribution under de kommande åren? Hur tror du saker och ting kommer att utvecklas?

– Jag bollade fram och tillbaka med min kompis ChatGPT om detta och vi grävde ned oss i personaliseringen av streamingtjänsterna. Jag är osäker på om det kommer att demokratisera och öppna dörrar för fler eller om den individuella anpassningen kommer göra det svårare att sticka ut i bruset när färre “touch points” är kurerade.

– En sak som är säker är att vi behöver förbli kreativa och vara på tårna för att hänga med i den ständigt föränderliga musikindustrin.

Daniel Johansson
daniel@musikindustrin.se