Robert Skowronski (bilden till vänster) har lämnat sin roll som A&R Director på Warner Music Sweden och är ny delägare i labeln, förlaget och brand partnershipbyrån Emperial. MI bad honom berätta mer i en 4 Snabba.
Robert Skowronski har under de senaste tio åren jobbat som A&R Director på Warner Music Sweden där han bl a har byggt upp etiketten Giant samt ansvarat för bolagets framgångsrika satsning på Melodifestivalen. Dessförinnan var han A&R på EMI Music. Nu går han in som delägare i Emperial, som sedan tidigare drivs av byråprofilen My Söderholm och producenten Anderz Wrethov.
Varför tar du det här steget?
– Jag har fått en unik möjlighet att gå in som delägare och bygga Emperial med My Söderholm och Anders Wrethov som jag har jobbat väldigt mycket med på olika projekt tidigare. Det är ett otroligt spännande bolag där jag tycker att affärsmodellen ligger helt rätt i tiden. Jag har parallellt med mitt jobb som A&R på Warner tagit examen som Marknadsekonom på IHM Business School och i samband med det har drömmen om att bygga ett eget bolag vuxit sig allt starkare. Efter 13 år som A&R på EMI och Warner känns det här som ett perfekt nästa steg.
Vad blir din roll på Emperial?
– Emperial står idag på tre ben; label, förlag och brand partnership-byrå. Min roll blir främst att utveckla labeln och förlaget. På labelsidan har vi redan några intressanta artister som vi precis har signat och det känns väldigt spännande att ta ett större steg in i förlagsverksamheten. Där utgår vi från Anderz låtskrivarteam som senaste året klättrat på topplistorna utanför Norden. Vi kommer också att lägga mycket fokus på att hitta nya synergier mellan musik och konsumentvarumärken där My har sin expertis. Emperial jobbar idag med flera av Sveriges största varumärken och vi ser flera möjligheter till hur man skulle kunna lyfta artister och låtar tack vare nya samarbeten.
Men du släpper inte Warner Music helt och hållet?
– Jag jobbar från och med nu som konsult åt Warner. Tillsammans med teamet där driver jag Warners satsning på Melodifestivalen samt jobbar två artistprojekt som A&R.
Vad har ni på gång närmast?
– Just nu är det fullt fokus på julkampanjer och julreleaser samt planering inför Melodifestivalen 2024. Dessutom har vi precis signat en etablerad artist som vi kommer att gå ut med inom kort. Hens första release på Emperial blir ett jätteintressant samarbete med en polsk popstjärna. Vi har också nyligen släppt debutsingel med 15-åriga Arwin som nu bubblar ordentligt. Där kommer det komma väldigt mycket ny musik under 2024. Dessutom har vi ingått ett samarbete med ett metaversebolag där vi just nu utvecklar nya projekt. Sen måste vi inreda klart vårt nya kontor på Kungsholmen!
Christel Valsinger
Bilden fr v: Robert Skowronski, My Söderholm, Anderz Wrethov.