2 oktober 2023

JOHANSSON om Meta, Songburst, Utopia Music mm

Meta visar upp revolutionerande ny avatar-teknologi som skulle kunna förändra digitala liveupplevelser. Fler plattformar för textbaserat musikskapande släpps. IFPI lanserar ny topplista för MENA. Det och annat med Daniel Johansson.

—–

För två år sedan bytte Facebook (bolaget, inte tjänsten) namn till Meta, och namnbytet var en signal om att Mark Zuckerburg och de 85 000 anställda på företaget inlett resan mot ”metaverse”, en mer interaktiv tredimensionell onlinemiljö driven av Virtual Reality och Augmented Reality.

Nu kommer den första riktigt stora bekräftelsen på att arbetet gett resultat. I ett podd-samtal med Lex Fridman visas revolutionerande teknik för hur Meta ser att vi kommer att kommunicera med varandra under de kommande åren, genom avatarer utvecklade i projektet Codec Avatars.

Videon och kommentarerna kring tekniken har fått stort genomslag på bara ett par dagar, och det kan vara intressant för alla verksamma i musikbranschen att kika på tekniken också. Möjligheterna att kunna uppleva musik och konserter i metaverse live på ett mer realistiskt sätt tog just ett sjumilakliv framåt, och med releasen av Quest 3 och Apples kommande Vision Pro är det troligt att vi kommer få se helt nya musikupplevelser under de kommande åren.

Se intervjun

—–

Listan över plattformar, appar och plugins för promptbaserat, eller textbaserat, musikskapande växer snabbt. Riffusion och Beatbot.fm var de första två tidiga modellerna som släpptes i december förra året, och sedan dess har MusicLM från Google, MusicGen från Meta, JEN-1 från Futureverse, tjänster som StableAudio och plugins som TextToAudio, och nu senast SoundVerse, lanserats.

Songburst AI är ytterligare en ny app som än så länge endast finns tillgänglig för iOS, och som bygger på generativ AI från Leap, samma företag som Live Nation t ex samarbetar med i samband med sin app för meditation som heter Mindful Nation. Flera andra företag använder också Leap för att generera musik till reklamfilmer och liknande, som Heineken, Zapier och Inflection.

Songburst genererar än så länge bara 30 sekunders låtar, har en gratisversion där man kan testa appen, och en prenumerationsversion som kostar 9,99 dollar och som inkluderar 20 låtar per månad.

www.songburst.ai

—–

Även CasetteAI är en ny plattform för textbaserat musikskapande, som beskriver sig själva på följande sätt:

”Cassette is your Copilot for AI Music Generation. Our cutting edge Artificial Intelligence technology built using Latent Diffusion models (LDMs) makes music production, customization & listening available to everyone. Creating music is now as simple as writing a prompt.”

CassetteAI är för tillfället gratis men kommer också ha en prenumerationsvariant framöver. Appen genererar upp till 3 minuter långa låtar som man också kan gå in och redigera i. Grundaren av CassetteAI, Akhil Tolani, säger till TechCrunch:

– We want people to see AI as a tool for music creation, not a replacement for creators: Calculators did not replace mathematicians, they just made it easier to calculate things. We want to make music production accessible to everyone for any use case.

www.cassetteai.com

—–

Epic Games, som bl a står bakom Fortnite, har sålt artistplattformen Bandcamp till Songtradr. Epic köpte Bandcamp förra året, men i samband med att man nu säger upp över 800 anställda (16% av personalstyrkan) säljer man både Bandcamp och plattformen SuperAwesome.

Den snabba AI-utvecklingen har påverkat gaming-sektorn tydligt, även i Sverige har spelföretag sagt upp personal, som t ex Mindark som i förra veckan gick ut och meddelade att man säger upp hälften av personalstyrkan, som ska ersättas med AI-lösningar.

Songtradr är en av de största plattformarna för licensiering och synk av musik, och Paul Wiltshire, CEO på bolaget, kommenterar uppköpet:

– I’m a passionate musician myself, and artistry and creativity have always been at the heart of Songtradr. Bandcamp will join a team of music industry veterans and artists who have deep expertise in music licensing, composition, rights management, and distribution.

Läs mer

—–

IFPI har lanserat The Official Mena Chart, som presenterar vilken musik som strömmas mest på tjänster som Anghami, Apple Music, Deezer, Spotify och YouTube. Streamingen i Egypten, Saudiarabien, övriga Nordafrika och Förenade Arabemiraten ingår i topplistan.

Den största streamingtjänsten i området är just Anghami, som nyligen fick en kapitalinjektion från Saudiarabiens investeringsbolag SRMG och som var det första teknikföretaget i Mellanöstern att noteras på New York-börsen 2020.

Francis Moore från IFPI, kommenterar den nya topplistan:

– We are very pleased to be expanding the Official MENA Chart to show for the first time the top hits in Egypt, North Africa, Saudi Arabia and UAE. Each of these countries have their own unique music heritage and the MENA region continues to grow strongly thanks to the breadth and diversity of talent, and through investments by record labels.

www.theofficialmenachart.com

—–

Utopia Music har fortsatt ekonomiska utmaningar. Breakit skriver om fordringar hos Kronofogden och problem med att betala ut löner här i Sverige, och i Storbritannien har Universal Music Group och Sony Music Entertainment lämnat in en ansökan om att få ta över verksamheten i Utopia Distribution, för att säkra ekonomin.

Miljonskulder och försenade löner i Utopia – kris i svenska techbolaget igen

Universal and Sony attempt to secure future of Utopia Distribution

—–

Den afrikanska streamingtjänsten Mdundo rapporterar en stor tillväxt i intäkterna från premium-prenumerationer och har nu 27 miljoner MAUs (månatligt aktiva användare). Mdundo drivs huvudsakligen från Danmark där bolaget har sitt säte, och är också noterade på den danska börsen.

Intäkterna ökade med 239 procent under det rapporterade verksamhetsåret (Mdundo har brutet räkenskapsår). Totalt sett är det dock fortfarande ganska små intäkter det handlar om, 12,6 miljoner DKK.

Mdundo satsar framför allt på länderna söder om Sahara, och skriver i sin årsredovsning:

”The Sub-Saharan African region is on the cusp of a digital revolution. With mobile penetration projected to surge from 515 million in 2021 to 613 million in 2025, the total addressable market is positioned for remarkable growth. These figures, sourced from the GSMA Report 2022, indicate a flourishing opportunity to tap into a population of 1.2 billion people, as reported by the World Bank. This rapid expansion in digital connectivity underscores the immense growth potential across the continent.”

Läs årsredovisning (PDF)

—–

Rick Astley och Yung Gravy har gjort upp i godo, utanför rättegångssalen. Rick Astley hade stämt Yung Gravy för att han använde sig av en cover-inspelning av Never Gonna Give You Up med en vokalist som till förväxling lät som Rick Astley, i låten Betty (Get Money).

Stämningen var inte grundad i något upphovsrättsligt intrång, eftersom inga samplingar användes, utan handlade om att Astley ansåg att Yung Gravy begått intrång i hans integritet, det som i USA kallas för ”publicity rights”. Musikbranschen i USA väntade med spänning på att fallet skulle gå till domstol, eftersom det skulle kunna ha direkt bäring för hur man skulle kunna använda befintlig lagstiftning kring AI-covers.

Men nu går fallet alltså inte till domstol överhuvudtaget. Inga uppgifter har lämnats om på vilket sätt de båda parterna gjort upp i godo, men en möjlig lösning kan ha varit att Rick Astley fått en ekonomisk kompensation och framöver kommer få en andel av intäkterna från Betty (Get Money).

Läs mer

—–

Veckans AI-citat

The Edge, från U2, till Channel 4:
”I’d rather get involved than sort of have it happen to us. Personally, I’m not particularly worried about AI in terms of high-level creativity. I think it’s great as a tool, but I don’t think it’s gonna replace creativity.”

Robert Kyncl, CEO på Warner Music Group, på Code Conference:
”Music, because it’s so broadly distributed and it’s so well aligned with the internet, because it’s short format, it lends itself to recommendations, it’s on all platforms – is generally first in most transformations and most innovations. So it digitizes first. I would say within the next year you will see lots of evolution around AI. What you will likely see is increasing quality at a very fast pace.”

—–

Lästips: Up Close and Personal: When the algorithm goes too far

—–

Daniel Johansson
daniel@musikindustrin.se

Etiketter: #Johansson