Den nya streamingtjänsten Musixy vill bli Spotify för AI-musik, och passar på att sälja rättigheter som tjänsten inte har. Rekordsiffror från streamingen i USA, en svensk AI-artist har sett dagens ljus och Universal är på gång med ny musikapp. Det och annat från Daniel Johansson.
—–
En ny streamingtjänst, Musixy, har lanserats, som helt och hållet strömmar AI-musik. Framför allt handlar det om s.k. AI-covers, och tjänsten beskriver sig som ”The world’s first Spotify for AI-generated hit music.”
Men tjänsten innehåller också möjligheten att köpa och sälja låtarna, vilket rimligen är ett intrång i upphovsrätten eftersom rättigheterna till majoriteten av de låtar som ”säljs” ägs av någon helt annan. Det är alltså huvudsakligen originalinspelningar som används, där man sedan har ersatt den ursprungliga artistens röst med någon annan artists röst.
Förhoppningsvis går ingen på lurendrejeriet och ”köper alla rättigheter” som det bedrägligt står i beskrivningen. Låtar med höga prislappar är t ex I’m the GOAT med Donald Trump som artist, 34 000 euro, och Justin Bieber feat. Tupac & Ariana Grande med My Beautiful Eyes för 48 000 euro.
—–
Örebro-baserade RadioAddict Records har lanserat AI-artisten Asta, som börjat släppa musik. Framför allt handlar det om AI-covers på kända låtar, som t ex Fields of Gold med Sting och (Du är så) Yeah Yeah, Wow Wow med Martin.
I ett pressmeddelande skriver skivbolaget: ”Hennes musik spänner över olika genrer och stilar, vilket gör henne till en mångsidig och innovativ artist som inte går att sätta i en enda kategori. För närvarande arbetar Asta tillsammans med ett team av etablerade musikproducenter, låtskrivare och AI-experter för att ta hennes musik till en ännu högre nivå och nå en bredare publik.”
Det är inte första gången en svensk virtuell artist lanseras, i början av 2021 presenterade Sony Music gruppen NDN med debutsingeln Dancing Ugly. Även om låten har genererat över 400 000 strömmar på Spotify till dags dato har väl kanske inte NDN fullt ut slagit igenom.
På andra platser i världen har dock virtuella artister fått stort genomslag, bland de största är Lucy i Kina som är skapad av Tencent, koreanska MIDNATT från BTS label HYBE, MAVE, ett sydkoreanskt virtuellt tjejband, och VAVA från Thailand.
Samtliga majors har haft sådana här projekt ett tag, Universal Music Group med bl a NFT-bandet Kingship, Warner Music Group med Ha Jiang, och Sony med flera artister under sitt PRISM-projekt.
Den stora stjärnan (om vi räknar med hologramversioner, men inte ABBA) är ändå japanska Hatsune Miku, som lanserades år 2007 och har gjort flera världsturnéer som hologram. Störst är hon dock i hemlandet där hon regelbundet säljer ut venues.
Det första kommersiellt riktigt lyckade virtuella bandet torde vara amerikanska The Chipmunks, som skapades av Ross Bagdasarian på 50-talet och som släppte sin första musik på Novelty Records redan år 1958. Långt innan sociala medier, AI, smartphones, internet, ja t o m färg-TV. År 2021 ryktades om att man försökte sälja bandet/varumärket, till en värdering om över 3 miljarder kronor.
Svenska ASTA har alltså en bra bit att gå innan hon kommer upp i de nivåerna.
—–
Amerikanska branschorganisationen RIAA har släppt de samlade masterintäkterna i USA för det första halvåret 2023, som visar en fortsatt tillväxt. Samtidigt kan man se att tillväxten något mattas av jämfört med den enorma ökning USA har sett sedan år 2017.
Intäkterna ökade med 9 procent jämfört med samma period förra året, och landade på strax över 8 miljarder dollar i retail-värde. Streaming stod för 83 procent av intäkterna, fysiskt för 11 procent, medan synch och downloads stod för 3 procent vardera.
Framför allt är det intäkterna från premium-prenumerationer som driver tillväxten, de intäkterna ökade med 11 procent, och 96 miljoner amerikaner betalade i genomsnitt för ett streamingabonnemang under det första halvåret 2023.
Men även intäkterna från fysisk musikmedia, främst vinyl, fortsätter att öka, om än inte lika mycket som under de senaste tre åren. Vinyl är nu klart dominerande som fysiskt intäktsformat, med 632 miljoner dollar i intäkter, medan CD landade på 236 miljoner dollar.
—–
TikTok har infört en funktion som ska göra det lättare att veta vad som är AI-genererad musik och vad som är ”vanlig” musik. Till en början handlar det om ett verktyg där alla som skapar innehåll har möjlighet att tagga sina videor om de innehåller något AI-genererat, men målet är att introducera en autoamatiserad lösning framöver.
TikTok skriver bl a:
”We are also iterating on the ways we automatically label AI-generated content. This week, we will begin testing an ”AI-generated” label that we eventually plan to apply automatically to content that we detect was edited or created with AI. To drive more clarity around AI-powered TikTok products, we are also renaming TikTok AI effects to explicitly include ”AI” in their name and corresponding effects label, and updated our guidelines for Effect House creators to do the same.”
—–
Universal Music Group har meddelat att man kommer släppa den fristående wellness-appen Sollos, som ska innehålla musik och ljud för meditation, avslappning, fokus, sömn osv.
Universal satsar mycket på området, och samarbetar med flera olika aktörer inom hälsa och välbefinnande. Delar av UMG´s katalog kommer också användas inom forskningen kring hur musik påverkar hälsan.
I samband med konferensen Music + Health, där nyheten om appen Sollos presenterades, liksom samarbetet med soundBrilliance, sade CEO Lucian Grainge:
– Throughout my life, I have experienced countless examples of how music can change people’s mood, comfort them in times of emotional crisis, or even help them physically. At Universal, I wanted this powerful relationship between music and health to not simply be a series of anecdotal observations, I want it to be a key component of our strategy, so we can really put music to work in ways it has never been used before.
Med tanke på att det numera går att få fysisk aktivitet på recept i Sverige, är det inte snart dags att kunna få musik på recept?
—–
BMG meddelar att man avslutar samarbetet med ADA, Warner Music Groups digitala distributör, och istället kommer hantera distributionen själva direkt med plattformarna framöver.
I katalogen finns artister som Rick Astley, Black Sabbath, Buena Vista Social Club, 5 Seconds Of Summer, George Harrison, Iron Maiden, The Kinks, Kylie Minogue, Mötley Crüe, Motörhead, Louis Tomlinson, och många, många fler.
Thomas Coesfeld, CEO på BMG, säger i ett pressmeddelande:
– This is a new chapter for BMG and marks a significant milestone for the music industry more generally as BMG becomes the first new global-scale full-service music company to emerge in the past two decades which controls its key routes to market. Taking direct control of our relationships with streaming services is a major leap forward in our mission to offer artists the most effective and efficient service.
—–
Veckans AI-citat
Alice Cooper till australiska Studio 10:
”I would make a law that the only person allowed to use AI would be Paul McCartney. It’s against the law for anybody else, but Paul McCartney, yes, you can use AI. Who doesn’t wanna hear a new BEATLES song?”
Nirvanas basist Krist Novoselic till NME, om hur AI har använts i samband med deluxe-återutgivningen av In Utero, som släpps den 17 oktober:
”I’m excited about the live shows, because they used AI. We took the digital audio tapes from the soundboard in Rome, Seattle, and Los Angeles, then the AI separated all the instruments and we got a really good mix out of it. (…) There’s a point where it’s like, ‘Is this Nirvana on AI?’ There’s a lot of that stuff already on YouTube, and that’s a debate that’s going to have to be settled when it comes to copyright and disinformation. Kurt’s not here in the present, so everything has got to be done right.”
—–
Lästips: Holding Apple Accountable – The Future of the Internet Economy Depends On It
Dustee Jenkins, Chief Public Affairs Officer på Spotify, skriver en krönika om hur Spotify försöker få Apple att ändra sin policy för prenumerationer på App Store, och eventuellt få till ny lagstiftning. Han skriver bl a: ”Someone recently asked if we could win this fight. I truly believe that regulators will make the changes needed for a better and vibrant internet. There is a lot at stake and it goes beyond music, beyond apps, beyond even the companies that exist today. This fight is about shaping the future of the internet.”
—–
Daniel Johansson
daniel@musikindustrin.se