Christel Valsinger är ny chefredaktör för Musikindustrin.se. Här skriver hon om hur hon ser på MI:s roll framåt.
Jag får börja med att tacka för förtroendet från MI:s uppdragsgivare Ifpi och Musikförläggarna – men också Lars Nylin som planterade tanken för ett par år sedan och därefter fortsatte att puffa på lite då och då tills jag kände mig redo att axla chefredaktörsrollen.
MI vilar på en lång historia, med många engagerade – det märks inte minst i artikeln MI fyller 25 år! publicerad här intill. Så det är ett verkligt fint uppdrag! Jag är också glad att Lars lovat att fortsätta bidra med sitt stora kunnande och engagemang, som skribent och rådgivare. Att Daniel Johansson också finns i teamet och förser oss med landets bästa bevakning av exempelvis AI-utveckling på musikområdet, är såklart även det en bidragande orsak till att jag till sist sa ja.
Min historia med MI är kortare än både Lars’ och Daniels, närmare bestämt nio år. Men om också jag ska ta ett steg tillbaka och betrakta musikbranschen i retrospektiv så är det ju verkligen – som vi slår fast i nämnda artikel MI fyller 25 år! – en tid präglad av förändringar.
Övergången till en streamingbaserad musikekonomi är utan tvekan den mest genomgripande av dem, vilket flera av de intervjuade branschaktörerna uttalar sig om i vår text. Men det finns ju fler. Såsom:
- Fragmenteringen av branschen – med ökad egenutgivning, och en mängd nya mindre aktörer inom distribution, PR och A&R. Möjliggjort genom en digitalisering som förenklat kontaktvägar, lagerhållning, räckvidd mm.
- Ökat antal professionella vägar in i musikbranchen med YH-utbildningar som onlinebaserade DMG och Musik- och eventarrangör i Nyköping.
- En diskussion om inkludering och representation utifrån faktorer som kön, klass, etnicitet och identitet, som lett till att fler organisationer och bolag nu jobbar med värdegrunder och engagerar sig för att minimera osynliga hinder som stoppar människor med en passion för musik att ta sig in i branschen.
Vi står också mitt uppe i färskare förändringar. Konsekvenserna av pandemin, med en ännu inte återhämtad livebransch och tappade intäkter för upphovsrättsinnehavare. En inbromsad världsekonomi som ger effekter på kulturpolitiken med väntade åtstramningar av offentlig finansiering. Och så, såklart, den rasande utvecklingen inom AI, som kan förändra musikbranschen i grunden ännu en gång.
Det finns säkert ännu mer att nämna.
Men det är i det här brusiga händelseflödet jag ser vikten av MI som en fast punkt, som väljer ut och förmedlar nyheterna du behöver känna till, som kan dra slutsatser och analysera utvecklingar och som berättar om vad som bubblar i musiksverige.
Vi kommer rimligen också att skriva mer om AI och annan tech framöver, eftersom det är en utveckling som genomsyrar hela branschen. Här behöver vi lyfta olika perspektiv på vad det innebär och för vem.
Men, som Lars brukar skriva och som jag nu upprepar: MI är ett begränsat uppdrag, vi är några frilansare utan gemensamt kontor som skriver och vi jobbar inte med MI varje dag. Vi är beroende av att ni hör av er och tipsar om personalnyheter, kontrakteringar, framgångar, spaningar, tips på personer ni vill läsa intervjuer med etc.
Vi hörs och ses!
Christel Valsinger
christel@musikindustrin.se