17 september 2023

JOHANSSON om Stable Audio, Spotify Showcase mm

Stability AI har lanserat den hittills bästa plattformen för promptbaserat musikskapande, Stable Audio. Spotify introducerar Showcase, betald marknadsföring av låtar i användarnas flöde, och Songwriter Promo Cards. Det och annat från Daniel Johansson.

—–

Stability AI, som ligger bakom bildgeneratorn Stable Diffusion, har lanserat Stable Audio, en AI-plattform för promptbaserad musikgenerering, och kvaliteten på musiken som genereras har nått en ny nivå.

Sedan i våras har flera sådan här modeller släppts och börjar leta sig in i plugins och programvaror allt mer. Google har släppt sin MusicLM, Meta sin MusicGen, medan Futureverse nyligen släppte JEN-1.

Stable Audio har dock tagit det ett steg längre, och liksom Limewire Studio som lanserades för ett par veckor sedan släppt ett enkelt webbinterface där man kan skapa musik med textkommandon. 20 credits är gratis per månad, vill man generera fler låtar (upp till 500) och öppna upp fler funktioner kostar tjänsten 11,99 dollar i månaden.

Ljudkvaliteten är klart bättre än tidigare modeller, 16 bitar 44,1 kHz i stereo, d.v.s. motsvarande CD-kvalitet.

Ju mer detaljerad prompt man anger, desto bättre blir också musiken, precis som vid generativ AI för bilder, eller när man kommunicerar med ChatGPT eller Google Bard. En prompt av typen:

”Cinematic, Soundtrack, Wild West, High Noon Shoot Out, Percussion, Whistles, Horses, Action Scene, SFX, Shaker, Guitar, Bass, Timpani, Strings, Tense, Climactic, Atmospheric, Moody” ger ett mycket bättre resultat än att bara t ex skriva ”Wild West music”.

I forskningspapperet som släpptes 13 september, skriver man bl a: ”We introduce Stable Audio, a latent diffusion model architecture for audio conditioned on text metadata as well as audio file duration and start time, allowing for control over the content and length of the generated audio. This additional timing conditioning allows us to generate audio of a specified length up to the training window size.”

Stability AI har alltså utvecklat sin diffusion-modell så att användaren själv kan bestämma hur långa låtarna ska bli (något som inte är helt trivialt i de här sammanhangen). Gratis-krediterna har gränsen 45 sekunder, för att göra längre låtar (upp till 90 sekunder) behöver man ett pro-abonnemang.

Jag har testat några olika promptar, t ex: ”Funk, 1970s, acoustic drums, Motown, electric guitar, 120 bpm, groovy bass, jazzy, rythmic”.

Resultat:

 

Eller: ”Ambient house, new age, meditation, advertisement, 808 drum machine, 808 kick, claps, shaker, synthesizer, synth bass, soaring lead heavily reverbed, modern, sleek, beautiful, inspiring, futuristic.”

Resultat:

 

Eller: ”80s pop song, moving synth bass, piano melody in the background, Roland TR-909 drum machine, happy, loving, euphoric, bpm 135, electric guitar riff repeated, key major, movie soundtrack, Michael Jackson, Whitney Houston, end of song.”

Resultat:

 

Det som är svårt med det här sättet att skapa musik är att vara tillräckligt kreativ i inputen, dvs i prompten. Det kräver lite tankearbete för att komma på bra instruktioner, och i princip skulle en sådan här prompt kunna bli hur lång och detaljerad som helst.

De där 20 credits som är gratis försvinner snabbt, och det är självklart tanken med Stable Audio, att få så många som möjligt att prenumera på möjligheten att promptskapa musik.

AI-modellen (stable-audio-audiosparx-v1-0), har tränats på 800 000 licensierade låtar och ljud från AudioSparx. För att kunna använda outputen kommersiellt krävs ett Pro-abonnemang, men alla som genererar musik genom Stable Audio äger enligt användarvillkoren också outputen:

”As between you and Stability, you own the Content that you generate using the Services to the extent permitted by applicable law and the restrictions in these Terms. You are responsible for ensuring the lawfulness of all Content and compliance with these Terms.”

Exakt vad som gäller upphovsrättsligt finns inte riktigt definierat, men företaget Stability AI är baserat i London och verkar under brittisk lag. I Storbritannien ger lagstiftningen upphovsrätt till originella verk som skapats av datorer, s.k. computer-generated work (CGW), till skillnad mot Sverige där enbart människor kan erhålla upphovsrätt.

Testa Stable Audio på www.stableaudio.com.

Även Metas MusicGen finns nu ute för att testa genom ett webbinterface, och en intressant funktion är att man kan ladda upp egna mp3-filer som inspiration för AI-n, som ”conditioning”. Öppet mål för att rippa mp3-or från YouTube alltså och använda hits som ”inspiration”.

Testa Metas MusicGen

—–

Bloomberg har gjort en analys av ABBA Voyage, som nu har sålt mer än 1,5 miljoner biljetter sedan starten i maj förra året. ABBA Voyage börjar närma sig breakeven på produktionskostnaderna, som enligt tidigare uppgifter legat på närmare 2 miljarder kronor.

ABBA Arena tar 3 000 besökare per show, 1 650 sittplatser och 1 350 i stående publik. Tidigare i år avslöjades det att planen är att ABBA Voyage ska ge sig ut på turné i ett antal större städer runt om i världen, men så länge London fortsätter att sälja ut lär showen fortsätta köra där.

Till Bloomberg säger Per Sundin, från Pophouse Entertainment som haft en ledande roll i produktionen av ABBA Voyage:

– Om du är en artist kan du skapa ditt arv på ett sätt som du aldrig kunde förut. Det här är en sån framgång. Vi har redan pratat med andra artister som också vill göra det här.

Läs mer

—–

Indiebolagens samarbetsorgan Impala har publicerat ett officiellt uttalande kring de förändringar som Deezer och Universal Music Group meddelade i förra veckan. Impala ifrågasätter att förändringarna introduceras utan att övriga aktörer i branschen har varit med i diskussionerna, samtidigt som man berömmer Deezer för att försöka skapa en rättvisare streamingfördelning.

Helen Smith, styrelseordförande för Impala, säger:

– We appreciate Deezer’s commitment to improve the streaming market. It will be interesting to see the modelling and understand if this has been discussed with other stakeholders, as well as with regulators. The gap between bigger and less streamed artists should be addressed and our plan sets out a number of different ways to achieve that. If Deezer’s approach were to create a two-tier market that would have a negative impact on our members, that would not be good for diversity.

Läs hela uttalandet

—–

Spotify har introducerat ”promo cards” för låtskrivare, som kan användas i sociala medier för att dela med sig av vilken musik man skrivit. Än så länge är det bara låtskrivare som går genom förlag som använder sig av Spotify Songwriter Pages som kan göra de här digitala korten.

Songwriter Pages gör att personer som listas under ”Visa upphovspersoner” på Spotify (ett av menyvalen under de tre prickarna bredvid låtar) blir klickbara, och man kommer till en sida liknande t ex den här: https://artists.spotify.com/songwriter/1Pk7rcCDQIzm46M7Z50xDh.

Songwriter Pages är fortfarande i beta-läge, men det går att ansöka om att få vara med här: https://support.spotify.com/us/artists/article/songwriter-pages/

Läs mer om Songwriter Promo Cards

—–

Spotify har också introducerat Showcase, som meddelades om vid vårens Stream On-event. Showcase ska ligga i hemflödet, och artister och bolag kan betala för att finnas med, ungefär som sponsrade poster i Facebook-flödet.

Spotify skriver bl a:

”Budgets for Showcase campaigns start at $100 when booked via Spotify for Artists and run until you either spend your budget or 14 days after your campaign starts, whichever comes first. Since Showcase is priced on a cost-per-click (CPC) basis starting at a $0.40 CPC, we only spend your budget when people actually click on the Showcase. In order to maximize the value of your spend, Showcase filters out people who have already intentionally streamed the promoted release in the past 28 days. During the campaign, you’ll only reach people who haven’t actively listened yet.”

Läs mer

—–

Distrokid har köpt upp Bandzoogle, plattformen som erbjuder möjligheter för DIY-artister att sätta upp e-handelslösningar för försäljning av merchandise, skivor och annat. Distrokid vill med uppköpet kunna erbjuda fler tjänster till artister som distribuerar sin musik genom dem.

Läs mer

—–

Först spreds nyheten att AI-låten Heart on My Sleeve, som använder sig av röstmodeller av The Weeknd och Drake, skulle vara tillåten att nomineras till amerikanska Grammy. Detta efter ett uttalande av Harvey Mason Jr som missuppfattades. Harvey Mason Jr säger nu i ett videoinlägg på Instagram:

”Let me be extra, extra clear. Even though it was written by a human creator, the vocals were not legally obtained; the vocals were not cleared by the label with the artists; and the song is not commercially available. And because of that, it’s not eligible.

https://www.instagram.com/p/Cw6xctbOH79/

—–

Samtidigt har ghostwriter977, personen bakom Heart on My Sleeve, släppt en ny låt. Den här gången en AI-mashup med rösterna från Travis Scott och 21 Savage.

Låten Whiplash släpptes på TikTok, och på X skriver ghostwriter977: ”The future of music is here. Artists now have the ability to let their voice work for them without lifting a finger. It’s clear that people want this song. DM me on Instagram if you’re interested in allowing me to release this record or if you’d like me to remove this post.”

Lyssna/se på TikTok

Nu när Grammy har avgjort att den här sortens produktioner inte kan nomineras, kanske ghostwriter977 istället kan skicka in sina låtar till den kommande AI Song Contest, som går av stapeln i Spanien senare i höst: https://www.aisongcontest.com

—–

Svenska anotherblock har släppt NFT-er till Andreas Schullers, eller Axidents, låtskrivarandel i Justin Biebers låt Company. Alla 2 000 NFT-erna sålde slut och finns nu på andrahandsmarknaden. Ursprungspriset var 0,017 ETH, eller ca 300 kr per NFT.

Anotherblock, som lanserades förra hösten, har mintat NFTs med andelar i musik från The Weeknd, Rihanna, Martin Garrix, Alan Walker, Offset m fl, som alla sålt ut mer eller mindre direkt. De som äger NFT-erna har rätt till en förutbestämd andel av de intäkter som låten genererar.

Till skillnad mot den sortens NFT-er som såldes under den stora hajpen för ett par år sedan, handlar det här mer om att använde blockkedjan som teknologi för att möjliggöra för fans och andra att köpa in sig, eller investera i, musik.

https://anotherblock.io/drops/justin-bieber-company

—–

Poddtips: Denis Ladegaillerie on AI, streaming royalty models, Believe´s game plan, and more
Tim Ingham från MBW och Denis Ladegaillerie från Believe diskuterar Deezers förändrade fördelningsmodell, AI, och annat.

—–

Lästips: Streaming’s problems will not be fixed by royalties alone
Mark Mulligan från MIDiA Research, introducerar en variant på streamingfördelning, som han kallar ”algorithmic multiplier”, som skulle ge ännu mer betalt till de låtar som blir populära: ”One way this could be done is by implementing an algorithm multiplier that applies a higher weight to successful artists. Thus ensuring success breeds success.”

—–

Daniel Johansson
daniel@musikindustrin.se

Etiketter: #Johansson