På torsdag beger sig delar av svensk musikbransch till Oslo för att delta i årets upplaga av konferensen och showcasefestivalen by:Larm. MI bad by:Larms General Manager Erik Egenes om hans hetaste tips i konferensschemat och fick också svar på varför det inte blir något Nordic Music Prize i år.
Vad ska svenska branschrepresentanter inte missa på årets konferens?
– Årets konferensprogram erbjuder väldigt mycket bra för hela musikbranschen, men jag skulle särskilt vilja lyfta fram några av Spotifys och musikvideoregissören Joanna Nordahls masterclasses. I henne har Sverige verkligen något att vara stolt över! Jag tror också mycket på fallstudien av Lewis Capaldi, där Capaldis agent Ryan Penty samtalar med journalisten Laura Snapes, som har varit kritisk mot att apparaten runt Capaldi, inte tagit hänsyn till hans mentala hälsa. Atlantics Cody Verdecias kommer också för att prata om hur han har lyft 100 gecs och Turnstile från undergroundfenomen till världsledande artister, och music supervisorn Thomas Golubic kommer att visa oss musiken han har satt för Better Call Saul, scen för scen. Och inte minst Elijahs inledande keynote – följ hans instakonto @eli1ah för en daglig dos av bullshit-fri artistcoachning.
Ni har flera programpunkter som rör AI i årets konferensprogram. Hur ser samtalet ut i Norge kring AI:s påverkan på kreatörer och musikbransch?
– AI är en stor del av diskussionen här i Norge för tillfället, och speciellt hur det kommer att påverka vardagen för oss som jobbar i musikbranschen. Detta kommer att bli ett stort ämne på årets konferens, och jag är glad att våra programinlägg försöker få ner den ofta ganska fluffiga diskussionen om AI på jorden. Hur kan vi konkret använda AI för att göra branschen bättre, och för att göra artister mer kreativa? Väldigt glad att vi har fått kunniga personer att prata om detta, som Ankit Desai från Snafu Records och Jovanka Wilsdorf från AI-möter-artister-campet och tävlingen DIANA.
I Sverige ser vi en ganska polariserad debatt om offentlig finansiering av kultur just nu. Symfoniorkestrar ställs mot behovet av vårdpersonal t ex. Är det något som finns i Norge också?
– Här i Norge har vi definitivt märkt att kronan är svag och att inflationen hotar. Budgeterna skärs ner samtidigt som prisnivån stiger. Vi är vana vid att ha det bra i Skandinavien, men plötsligt slåss det om stödkronorna på ett helt annat sätt. Mycket av konferensprogrammet handlar också om kassaflöden, både för artister och rättighetsinnehavare, men också festivaler som kämpar med att biljettförsäljningen sker i sista minuten.
Det finns inget Nordic Music Prize med i årets program. Varför inte?
– Vi har valt att ta en paus för att ta reda på hur vi ska organisera priset i framtiden på bästa möjliga sätt. Förut, när by:Larm ägde rum på vintern, var det naturligt att ha ett pris för fjolårets bästa album – det blev på sätt och vis en sorts nordisk grammis. Nu när by:Larm äger rum under hösten är det inte lika naturligt att priset ges till ett album som släpptes året innan, det kan vara så att det passar bättre med andra kriterier. Nordic Music Prize är en seriös utmärkelse som har bidragit till att nordisk musik har fått en större internationell räckvidd, och det ska det fortsätta att vara, så vi måste ta oss tid att ta reda på hur det kan organiseras på bästa möjliga sätt framöver.
Du hittar hela festival- och konferensschemat för by:Larm här.
Christel Valsinger