NOMEX (Nordic Music Export) har för sjätte året i rad plockat ut 20 nordiska branschpersoner under 30 år som anses ha potential att bli ledande branschen. Fyra av de 2o är svenskar och alla kommer att uppmärksammas under en ceremoni på by:Larm i Oslo den 14 september.
De svenska namnen på listan 2023 är: Filip Hiltmann , Senior Marketing Manager, Luger; Helia Hole, Operation Coordinator, Popkollo; Leroy Junior Joweihan , A&R Manager, Sony Music Publishing Scandinavia och Meron Kirubel , Editor & Label Relations, Apple Music & Podcasts Nordics.
Samtliga utvalda till Nordic Music Biz Top 20 Under 30 har valts utifrån kriterier som företagstillväxt, karriärutveckling, branscherkännande, nylig branschpåverkan, konstnärlig tillväxt, innovation, konsertintäkter, försäljning, streamingdata, kampanjer och exponering genom radio och TV-plattformar.
I NOMEX ingår Export Music Sweden, Music Export Denmark, Music Finland, Iceland Music Export och Music Norway, som alla arbetar med att främja tillväxt och utveckling inom den nordiska musiksektorn.
De svenska representanterna i juryn har varit Marie Dimberg, President & co-Founder Dimberg Jernberg Management, Jael Steinberg, Artist Strategy Director, Universal Music Sweden samt Love Lagerberg, Agent, Luger.
Mer om vinnarna samt listan över alla på Nordic Music Biz Top 20 under 30 hittar du här.
Christel Valsinger