Internet Archive har digitaliserat mängder med stenkakor, även den svenska musikhistorien ligger online. Flera nya plattformar för AI-röster och musikskapande har lanserats, och Patreon finns numera kopplat till Spotify. Det och annat från Daniel Johansson.
—–
Internet Archive har sedan 1996 ”sparat” internet genom att lagra webbsidor och annat innehåll. Deras Wayback Machine gör det t ex möjligt att se webbsidor så som de sett ut tidigare i historien.
Så här såg Musikindustrin.se ut den 3 november 2008, som exempel.
Internet Archive driver sedan en tid tillbaka något man kallar Great 78 Project, som helt enkelt handlar om att digitalisera världens alla stenkakor, eller 78-varvare som de också kallas.
Universal Music Group, Sony Music Entertainment och andra skivbolag har nu reagerat på de digitala kopiorna som ligger fritt online, och kallar det helt enkelt för en ”illegal skivbutik” i en stämning.
Bolagen har identifierat mer än 2 700 skivor i sina kataloger som blivit digitaliserade, och i stämningen skriver man att skadeståndskravet skulle kunna bli så högt som 400 miljoner dollar. Bland artisterna finns namn som Frank Sinatra, Ella Fitzgerald, Miles Davis och Billie Holiday. Totalt har över 400 000 stenkakor digitaliserats.
En enkel sökning visar att stora delar av den svenska musikhistorien på stenkaka också ligger öppet online, musik från bl a Sigge Fürst, Radiokören, Jussi Björling, Helge Lindbergs Orkester, Edvard Persson, Evert Taube, Gösta Jonsson, Sven-Olof Sandberg, Sickan Carlsson, Lasse Dahlqvist och många andra finns tillgängligt.
—–
Svenska samplingstjänsten Tracklib har gjort ett monsterjobb och samlat de mest ikoniska samplingarna för varje år sedan hip-hopens födelse för 50 år sedan.
De har släppt ett klipp om dagen i sina sociala kanaler och fått mer än 20 miljoner visningar. Den 11 augusti släppte de hela filmen på YouTube, ”Sample Breakdown: The Most Iconic Hip-Hop Sample of Every Year (1973-2023)” och har också lanserat en sida specifikt dedikerad till de första femtio hiphop-åren.
—–
Apple Music har introducerat en ny rekommendationsfunktion, Discovery Station, som skulle kunna jämföras med Spotify´s Discover Weekly. Urvalet av låtar baseras på det användaren har lyssnat på tidigare och stationen försöker hitta ny musik som algoritmerna tror kommer passa.
Funktionen rullades ut i appen under förra veckan, men Apple har inte gjort någon stor sak av det, inga pressmeddelanden eller annan information har släppts.
—–
Svenskgrundade investeringsplattformen Corite meddelar att de fans som investerat i låten Unity av Alan Walker, har fått 80 procent ROI (Return on Investment) under det första året.
Fansen fanns med redan från start och finansierade produktionen av låten med crowdfunding som ger rätt till en andel av intäkterna som låten drar in. 3 000 fans är med och får dela på intäkter från de 26 miljoner strömmar som låten än så länge har genererat.
Emelie Olsson, medgrundare och COO på Corite, säger:
– The team is thrilled to share this news with the world and the opportunities it brings to the industry. Our next focus is making Missions accessible for artists, an engagement tool designed to amplify their interaction with fans while rewarding their support.
—–
I våras meddelade Spotify att de inlett ett samarbete med Patreon, och nu har integrationen rullats ut för podcasts. Samarbetet innebär att podcast-kreatörer kan dela Patreon-exklusivt innehåll med sina lyssnare på Spotify. Prenumeranter på Patreon kan länka Patreon till sina Spotify-konton och därmed få tillgång till sina Patreon-exklusiva podcasts direkt i appen.
Gustav Söderström, Co-President och Chief Product and Technology Officer på Spotify, säger:
– Spotifys partnerskap med Patreon understryker vårt engagemang för att ge kreatörer mer makt och valmöjligheter, och ge lyssnare tillgång till olika typer av innehåll. Många podcasters använder Patreon för att upprätthålla kontakt med sina fans, och för första gången någonsin kan de länka sina konton så att fans kan komma åt och lyssna på dessa program på Spotify.
Huruvida kopplingen till Patreon kommer utökas även till artister har inte avslöjats ännu.
—–
Ytterligare en legal plattform för licensierade AI-röster har lanserats, Myvox (ej att förknippa med svenska MyVox Ultrasonics). Till skillnad mot VoiceSwap, som vi skrev om i förra veckan, kan den som använder de licensierade AI-rösterna på Myvox även publicera musiken på streamingtjänster som Spotify och Apple Music.
Själva beskriver de tjänsten på följande sätt:
”Myvox is an AI vocal and music distribution platform that allows users to transform their vocals into the vocals of their favourite artists using licensed AI voice models. Users can create original songs with these AI-cloned vocals, distribute directly to all streaming platforms, collect royalties and share in the revenue with the artist.”
—–
Flera internationella branschmedier rapporterar att Universal Music Group och Warner Music Group är i samtal med Google om hur man ska samarbeta runt omkring de AI-verktyg som har tagits fram.
Financial Times skrev i förra veckan att UMG var i början av de här samtalen, där också Lyor Cohen, Global Head of Music på YouTube ska delta. YouTube är som bekant en av de plattformar som svämmar över av så kallade AI-covers.
Varken UMG eller WMG har officiellt bekräftat nyheten, men i samband med att Warner redovisade sina senaste kvartalssiffror nyligen sade Warners CEO Robert Kyncl:
– Working with our artists and songwriters, we are leaning in, moving fast, and working with a network of partners including both generative-AI engines and distribution platforms. Many Warner artists are already exploring impactful ways to use generative AI to create, augment, and remix their music. We have some great examples from big names on the way later this quarter.
—–
Ett exempel på hur AI-röster används är att ersätta den egna rösten med kända artisters röster på ny musik man skapar. TikTok-användaren kidklava skrev i våras en ny låt, men tyckte inte att den egna rösten passade, så det fick bli John Lennons röst istället, med Paul McCartney i bakgrunden.
kidklava skriver: ”I wrote this a few weeks ago, but when it came to recording it, I realised my voice wasn’t quite right for the song. This morning, I decided to check out this AI voice replacement stuff that everyone’s been losing their shit over, and then I realised… I can get John to sing it for me! Oh yeah, and why not get Paul on backing vocals while I’m at it? It was surprisingly easy and it only took a few minutes to generate the vocal.”
—–
En undersökning bland indie-artister genomförd av distributören TuneCore visar att en tredjedel av artisterna vill använda sig av AI-verktyg i samband med att de skapar musik. Hälften av de 1 600 respondenterna i undersökningen svarade också att de ser AI som något positivt och att de skulle kunna tänka sig att licensiera ut sin egen röst för träning av AI-modeller.
Andreea Gleeson, CEO på Bandcamp, säger:
– As AI continues to be a conversation topic across creative industries, we sought to engage directly with independent artists to determine their awareness of AI and how they’re most interested in engaging with it. TuneCore’s main priorities lie in the interests of our artists, so the responses to this survey will help us enable them to utilise AI on our platform with consent, control, transparency, and fair monetary compensation.
—–
Samplingstjänsten Loudly har lanserat en plattform för AI-baserat musikskapande, som har tränats på mer än 200 000 stems och samplingar som plattformen äger. Enligt dem själva kan det nya verktyget skapa mer än en miljard olika låtvarianter i 12 olika genrer.
Rory Kenny, CEO för Loudly, kommenterar den nya plattformen:
– A good song requires more than just well-produced samples – the composition as a whole has to make sense and take us on a journey. Our talented team of music producers apply unique genre parameters like song structures, instrumentation, energy dynamics, and mixdown so that Loudly delivers playlist-ready compositions. In addition, through a combination of deep-learning and meticulous human tagging, our bank of 200K+ audio samples are converted into a music metadata universe, whereby our AI is able to intelligently select and compose music based on our unique song formula approach.
—–
Daniel Johansson
daniel@musikindustrin.se