Reactional Music, som arbetar med utveckling av musikanvändning i spel, har slutit avtal med APM Music, den största förmedlaren av produktionsmusik i Nordamerika. Avtalet ger spelutvecklare tillgång till en katalog med drygt 1,3 miljoner spår av licensierad produktionsmusik.
Reactional Music beskriver sig som ”musikmotorn och leveransplattformen som förbinder musikens och spelvärldarna kommersiellt och kreativt”. Nu har företaget, som grundats av svenska kompositören Jesper Nordin, ingått ett avtal med APM Music, som ägs gemensamt av Sony Music Publishing och Universal Music Publishing Group, och är den största aggregatorn för produktionsmusik i Nordamerika, med en katalog på 1,3 miljoner spår hämtade från 120 bibliotek.
APM placerar regelbunder produktionsmusik i projekt från stora spelutgivare som Activision, Electronic Arts, Sony Interactive Entertainment och Square Enix. Musik har också på sistone tillhandahållits den hyllade HBO-serien The Last of Us och filmerna Bullet Train och Top Gun: Maverick.
Partnerskapet kommer att göra det möjligt för utvecklare att söka efter och få tillgång till fullständigt licensierad produktionsmusik genom Reactional-plattformen när de bygger sina spel.
”Att arbeta med ledande rättighetsinnehavare som APM Music gör det möjligt för oss att mer effektivt stödja våra spelutvecklingspartners genom att tillhandahålla sökning, prototyper och testning av hundratusentals noter, spår och effekter. APM har ett otroligt rykte och stor erfarenhet som härrör från att ha arbetat med många av världens spelföretag2, säger David Knox, VD för Reactional Music i ett pressmeddelande.
Adam Taylor, VD och koncernchef för APM Music och ordförande för Production Music Association, tillägger:
”Vi är glada över att Reactional tillhandahåller APM:s oöverträffade musikkatalog för en mycket bred spelpublik. Och vi ser fram emot att se spelutvecklare av alla storlekar utnyttja kraften i APM:s plattform för att ta sina spel till nästa nivå.”
Reactionals teknologi kommer enligt uppgift snart också att göra det möjligt för spelare att betala för att anpassa sina personas och spel med sin favoritmusik – på samma sätt som de gör med ”skins” och andra köp i spelet, något som ska öppna en ny stor intäktsström för artister, musikrättighetsinnehavare och spelutvecklare.
Reactional Musics plattform kommer att vara live för kommersiellt bruk senare under 2023.
Christel Valsinger