Musikindustrins Lars Nylin återkommer från vår lilla sommarpaus – tack för tålamodet! – med tankar kring Spotifys prishöjning, sommarlive och …Venus.
Jag noterar att företaget bakom den inte helt lyckade ubåtsfärden till Titanic nu siktar mot Venus. Om någon där ute hade gjort motsatt resa denna sommar och då upptäckt fenomenet musik hade företagsnamnet Spotify antagligen uppfattats som all over.
Om folket från Venus överhuvudtaget greppat fenomenet sommartorka (som i nyhetstorka) hade dessa inte kunnat missa att Spotify stod för i princip alla undantag från denna torka. Vi summerar dessa på annan plats i denna vår återkomst efter smärre semester, men på en punkt hade nog såväl undertecknad som venusianerna kunnat enas: i frågan om det nya priset för Spotify Premium är värt det.
Personligen svarar jag av flera orsaker tveklöst ja på detta, åtminstone i väntan på mer fakta om hur de adderade pengarna från 220 miljoner betalande kommer att användas. Kort sagt: är detta en eftergift till aktieägarna eller har musikindustrin fått som den länge önskat? Troligen lite av båda. Till slut kunde Spotify inte stå emot.
2023 är Spotify i princip ett måste för mig. Dels av självklara skäl, musikkonsumtion är i dag lika med streaming och jag vill bara (läs: orkar bara) ha en tjänst. Men också för att jag på ett privat plan som frilans är engagerad i några svenskspråkiga mogna artister, och då är Spotify med sina plus och minus det enda alternativet, ”mina” artisters fans använder kort sagt bara Spotify. Det spelar liksom ingen roll hur mycket bättre ljudet är hos Tidal.
Men även om jag helt utan jäv anlände från Venus dags datum skulle jag nog se höjningen som helt motiverad oavsett bakgrunden rent prismässigt.
Spotify är inte bäst av tjänsterna i någon kategori. Men väger man in alla faktorer står den fortfarande högst på pallen. Man kan ana en viss rodnad när den står där, frågetecknen går i flera fall inte att dölja ens av den skickligaste PR-avdelning: ersättningen per stream, ljudet, bristen på metadata, ignoransen av nämnda mogna artister, etc. Men likväl finns det åtskilliga orsaker till att Spotify fortfarande är störst i sin klass.
Det intressanta nu är snarast om Spotify kommer att införa regelbundna inflationskompenserande höjningar a la Netflix, liksom, självklart, om tjänsten till sist kommer att gå plus.
Missa inte Daniel Johanssons genomgång av sommarens Spotifynytt, Venusianerna har för övrigt redan anmält prenumerationer.
*
Sommarens andra potentiella rubrikstoff var Håkan Hellström vs Gyllene Tider. Men där landade det i att Hellström hade en field day. Det sagt har Gyllene Tiders turné en aura av kärlek till powerpop som överskuggar eventuella publikbortfall här och där.
*
Eldkvarns avsked sorteras under ”sånt jag borde varit på”. Men rapporterna är rörande eniga om att det var fantastiskt, värdigt, rörande. Det ska bli mycket intressant att läsa om vad som hände bakom kulisserna, några spänningar torde funnits efter ett så långt uppehåll – eller?
*
Mitt i nyhetstorkan gick det heller inte att missa hur det krigades efter biljetter till Taylor Swift i Sverige nästa år. Åtskilliga vänner har gått runt med ansikten som fiollådor efter att ha TROTT sig registrerats för biljettköp, men inte så. Att döma av hur många som frågat MI om hjälp med biljetter lär vi behöva bli förmedlingskontor nästa vår.
*
Taylor Swift i USA skakade dessutom om jordskorpan och Beyoncé drev eventuellt inflationen. Helt händelsefattigt var det ändå inte…
*
Vila i frid Sinead O’Connor, Randy Meisner, Jane Birkin och andra som lämnat oss under juli.
*
Turnéduon Veronica Maggio/Miriam Bryant bara måste se. Det räcker att citera AB:s Håkan Steen för att bli sugen: ”Att två artister på den nivå där Veronica Maggio och Miriam Bryant befinner sig – det absoluta toppskiktet av svensk pop – lägger sina egon åt sidan en aning och åker ut med en gemensam show, där de delar systerligt på utrymmet och gör ganska exakt lika mycket var, hör till ovanligheterna. Eller rättare: det händer inte i den individualistiska popkultur med stenhård konkurrens om såväl gig som streams och medieutrymme som vi har nu. Artister brukar ibland gästa varandras låtar om de tror att det kan bredda deras respektive publik men i fallet med de här två artisterna kan man snarare säga att de konkurrerar om ungefär samma skara fans av lättfotad, svenskspråkig, öppenhjärtig heartbreakpop med effektiva hitkrokar.”
*
Sommarens album gjorde Blur.
*
Exakt, jag förutsätter att de nya Spotifyintäkterna inte läggs på topp av Daniel Eks färska miljardintäkt.
Lars Nylin