I en ny runda tar Snafu Records in närmare 70 miljoner kronor, med Pophouse Entertainment som ledande investerare.
År 2018 lanserades Snafu Records, en AI-driven label med Mattias Bernard, Carl Falk och Ankit Desai som ledande personer. Med hjälp av sitt A&R-verktyg EMMA hittar bolaget artister som är ”undervärderade” i förhållande till vad algoritmerna säger, och signar dem.
I dagsläget har man signat ca 75 artister baserat på den här metoden, som t ex Hit-Boy, iamnotshane, Bayli och RANI.
Under årens lopp har bolaget expanderat internationellt, år 2021 släppte man också sin första AI-genererade låt och förra året introducerade man Fine.Art, en fond som syftade till att hjälpa artister och deras musik att växa samtidigt som de själva tjänar pengar på vägen, eftersom artisterna behåller 100 procent av masterrättigheterna.
Nu meddelar Snafu Records att man tagit in närmare 70 miljoner kronor i en ny investeringsrunda, som letts av Pophouse Entertainment. 2021 tog man in motsvarande ca 60 miljoner kronor, och även den gången var Pophouse ledande investerare.
I den nya rundan har också Blue Amber Investments, LP, Mikko Kodisoja och Blackwood Ventures funnits med.
I samband med detta lanseras också den nya Snafu Song Fund som en fortsättning på Fine.Art. Fonden investerar i artister genom att betala förskott baserat på förväntade intäkter, men Snafu köper inte upp några rättigheter.
Istället skrivs ett tidsbegränsat avtal på ett par år, där Snafu recoupar förskottet på sin andel av intäkterna. När avtalet sedan har gått ut återgår alla framtida intäkter till artisten. Sedan lanseringen av fonden har Snafu betalat ut närmare 20 miljoner kronor i förskott till ca 30 artister.
Ankit Desai, VD på Snafu, säger till Music Business Worldwide:
– När vi grundade Snafu hade vi redan insett att AI skulle bli en katalysator för förändring i musikvärlden. Som kreatörer i hjärtat ville vi utnyttja den här tekniken för att lyfta alla begåvade artister runt om i världen. Istället för att fokusera på generativ AI har vår avsikt alltid varit att skapa algoritmer som lyfter fram undervärderade talanger.
– Det finns redan en uppsjö av otrolig människoskapad musik som släpps varje dag som inte har möjlighet att höras. Vi kom in i den här branschen eftersom vi blev berörda av musikens förenande kraft. Vi ser att vårt mål är att använda teknik för att föra människor samman med andra människor, inte med en algoritm.
Daniel Johansson
daniel@musikindustrin.se